Cum ii pedepsim corect
De fiecare data cand ii trasezi copilului tau o regula, este bine sa-i precizezi si care vor fi consecintele, evident, benefice, ale respectarii ei: de pilda, „daca vei face curat in camera, vei putea sa-i inviti pe prietenii tai la tine“; sau: „daca iti vei face temele corect, vei avea timp sa te joci mult mai mult“.
Cum sa negociezi
„In principiu, regulile se negociaza cu copilul in momentul in care el isi poate asuma responsabilitati si are constiinta ca se poate pune in pericol prin deciziile sale. Incepand cu varsta scolara, acest lucru este posibil. Toate regulile pe care parintii le stabilesc pentru a evita riscuri vitale pentru copil nu sunt negociabile. De exemplu, vizitele periodice la medic nu se negociaza, la fel ca si utilizarea in exces a focului sau a televizorului ori mersul pe role fara echipamente de protectie adecvate“, sugereaza psihologul Roxana Stoica.
Trebuie sa fii prevenit; nici nu stii in cate feluri, care mai de care mai ingenioase, poate un copil sa incalce, sa amane, sa evite sau sa rastalmaceasca o regula. Asa ca la negociere pleci ca la lupta: inarmat pana-n dinti cu fermitate, explicatii scurte si simple, minimum de concesii, maximum de efecte pozitive. Si un strop de talent de manipulare: „Daca iti faci repede ordine in birou, te las sa ma ajuti la pregatitul mancarii“. Astfel, o responsabilitate o poti transforma intr-o recompensa. „Prin negociere, copilul este sustinut sa ia decizii si sa isi asume responsabilitatea lor. Este de preferat ca regulile sa nu se transforme in interdictii“, spune psihologul Roxana Stoica, „ci, mai curand, in orientare catre alternative pozitive.”
Si da-i si lupta cu „nu“-ul tau si „da“-ul lui
Evident, vine si proba de foc: copilul tau n-aude cand ii spui „n-ai voie“. Atunci, in primul rand, ti-aduci aminte cat de mult il iubesti, contrar impulsului tau de a-l lasa la bunici, pentru o perioada mai lunga. Apoi, aduci in discutie sanctiunile.
Dar educatia nu este o relatie de seductie! Educatia se bazeaza pe un sistem de reguli care trebuie sa-i permita copilului sa inteleaga diferenta dintre ce este permis si ce este interzis si, prin in plan mai general, diferenta dintre bine si rau. Or, o regula nu este cu adevarat regula daca nu e combinata cu o sanctiune, in cazul nerespectarii ei. Dar, daca sanctiunea este gestul prin care parintele reafirma regula, se subintelege ca aceasta regula a fost stabilita in prealabil ca fiind obligatorie.
Ei, bine, aceasta noua etapa naste, evident, intrebarile ei: cat si mai ales cum sanctionez? Care e masura justa? Oare nu-i fac rau daca il pedepsesc?
Perioada copiilor-regi
Cuvantul „pedeapsa“ suna rau: aceste urme de autoritarism ne arunca inapoi in timp cu cateva decenii, cand bataile, palmuirile si chiar loviturile de curea erau date aproape fara niciun motiv. Aceasta era educatia severa, mostenire a unei traditii seculare ce nu-i acorda copilului niciun drept, ci numai datoria de supunere oarba.
Din acel moment, generatii de specialisti au evidentiat influenta atentiei parentale asupra functionarii psihice si afective a copilului. Noua generatie de parinti vrea sa gaseasca un echilibru intre dialog, negociere si sanctiune, remarca psihologii. Ei au asimilat utilitatea dialogului in educatie, insa recunosc, de asemenea, nevoia de a sti sa impuna limite, fara de care copilul ar putea deveni despotic.
Freud este primul care a insistat asupra „nevoii de pedeapsa“ resimtita de copilul constient de faptul ca a gresit. Daca nu autoritatea parentala este cea care aplica sanctiunea, copilul risca sa-si asume propria raspundere, mai ales prin mijloacele indirecte de autopedepsire (renuntari voluntare, comportament riscant, anorexie, mutilari…) care vor avea consecinte grave in formarea si viata viitorului adult.
Greseli si pedeapsa
Sa educi inseamna sa-l faci pe copil responsabil. Asadar, cele mai bune pedepse vor fi, intotdeauna, cele care vor servi acestei responsabilizari.
„Este important ca ea sa fie proportionala cu greseala copilului, sa fie consistenta si previzibila (pentru ca rareori o pedeapsa isi atinge scopul de la bun inceput) si sa fie clar legata de comportamentul copilului. O pedeapsa prea blanda sau prea aspra, care uneori este aplicata, alteori nu, sau care este aplicata din senin, fara nicio explicatie sau fara nicio indicatie a modului – diferit – in care parintele ar dori ca fiul/fiica sa se comporte pe viitor – sunt tot atatea exemple de erori educative, condamnate la ineficienta“, spune psihologul Anca Lihanceanu.