Activitățile extrașcolare între beneficii și supraîncărcare

Deseori activitățile extrașcolare ajung să încarce excesiv programul unui copil. Despre limita lor sănătoasă ne vorbește psihologul Daniela Stanciu.

Citește și:

Ce probleme întâmpină la școală elevii din ziua de azi

Cum mai stăm cu educația?

Efectele activităților extrașcolare în exces

Uneori întâlnim copii care, începând de la vârsta de 6-7 ani, au o agendă la fel de încărcată ca a unui adult sau poate chiar mai încărcată! Şi acest lucru se întâmplă pentru că, pe lângă programul de şcoală, participă la „n' activităţi extraşcolare.

Chiar dacă intenţiile părinţilor sunt bune (să-şi ajute copiii să se dezvolte, să le ofere o alternativă sănătoasă la jocul pe telefon sau tabletă, să-i pregătească pentru viitor etc.), multitudinea de activităţi extraşcolare poate fi dăunatoare!

Participarea la prea mult activităţi extraşcolare poate aduce cu sine mai multe neajunsuri. Primul care poate fi observat cu uşurință este cel al supraîncărcării programului copilului.

Atunci când este implicat în foarte multe activităţi extraşcolare, poate deveni obositor şi, în timp, chiar extenuant.

În plus, copilului nu-i mai rămâne timp pentru jocul liber, nestructurat, care-i stimulează imaginaţia, creativitatea şi din care are foarte multe de învăţat.

De asemenea, pot apărea emoţii precum tristeţe, iritare sau poate chiar furie.

Încurajarea excesivă a spiritului competitiv, presiunea mare asupra copilului, stimularea perfecţionismului pot deveni o povară mult prea mare pentru copil şi pot duce în unele cazuri chiar la depresie.

 

Workaholic sau rebel?

Această implicare într-o multitudine de activităţi extraşcolare îşi poate pune amprenta şi asupra vieţii viitoare de adult.

Astfel, dacă el este valorizat mai ales prin prisma participării la aceste activităţi, el poate internaliza un mesaj de genul Dacă nu particip la multe activităţi, dacă nu muncesc mult, nu sunt valoros!' şi există riscul ca în viaţa de adult să devină un workaholic!

El se va implica cu frenezie în viaţa profesională, lăsând deoparte planul personal, familial şi social.

Un alt neajuns ar fi acela că, în cazul în care copilul participă la atâtea activităţi suplimentare pentru că aşa vor părinţii şi, de fapt, acest lucru reprezintă o presiune, o povară pentru el, atunci s-ar putea ca la un moment dat să devină un rebel, să treacă în cealaltă extremă şi să refuze orice activitate suplimentară sau chiar să nu mai înveţe pentru şcoală…

 

Aspirațiile și așteptările părinților

Uneori, dorinţa părintelui de a-l implica pe copil în multe activităţi extraşcolare are în spate nevoi sau dorinţe proprii nesatisfăcute: poate atunci când era copil şi-ar fi dorit să participe la asemenea activităţi, dar nu a reuşit din varii motive (părinţii nu au avut posibilităţi financiare, nu se organizau asemenea cursuri în oraşul lor etc) sau poate în prezent tot universul părintelui se învârte în jurul copilului şi se valorizează prin succesele acestuia.

Întâlnim părinţi ai căror copii merg la foarte multe activităţi şi care spun Copilul este cel care vrea lucrul ăsta!'. Şi, da, se poate întâmpla ca, într-adevar, copilul să spună că vrea să meargă la „n' cursuri. Dar oare este dorinţa lui reală sau a observat că numai în acest fel obţine atenţia şi aprecierea părinţilor?

Alteori, se poate întâmpla ca părinţii să aleagă o multitudine de activităţi pentru copiii lor pentru că aşa este trend-ul, pentru că şi alţi prieteni fac asta şi, în plus, postează şi detalii pe reţelele de socializare.

Această contagiune are efecte negative, pentru că părinţii ignoră nevoile copilului, concentrându-se pe alte aspecte, pe elemente „de faţadă'.

 

Nevoia de conectare emoțională

Oricare dintre aceste motive ar sta la baza alegerii multor cursuri, activităţi, e bine să ne luăm un răgaz şi să ne gândim cât de importante sunt acestea în comparaţie cu conectarea emoţională pe care o avem noi, părinţii, cu copiii noştri, în comparaţie cu timpul de calitate pe care-l petrecem cu ei. Şi să găsim acele modalităţi de a ne conecta emoţional cu ei.

 

Doza sănătoasă de activități extrașcolare

Activităţile extraşcolare pot avea o influenţă pozitivă semnificativă asupra dezvoltării armonioase a copilului.

Pot contribui la dezvoltarea fizică – dacă vorbim de activităţi sportive, pot pune în valoare un anumit talent sau pot contribui la îmbunătăţirea abilităţilor de comunicare, la exersarea unor abilităţi precum răbdarea, toleranţa etc.

Pentru a fi însă benefice, e important ca părinţii să aibă grijă ca aceste activităţi să fie adecvate nivelului de dezvoltare al copilului, să vină în întâmpinarea nevoilor şi dorinţelor copilului şi să-i aducă acestuia bucurie.

Este esenţial să existe un echilibru în ceea ce priveşte timpul şi energia pe care copilul le alocă acestor activităţi şi timpul şi energia alocate unor activităţi mai puţin structurate: joaca în familie, ieşitul în parc, întâlnirile cu prietenii.

Oare câţi dintre noi, părinţii de azi, nu ne amintim cu bucurie de joaca noastră cu prietenii, din parc, din curte sau de pe tăpşanul din faţa blocului, despre Raţele şi vânătorii' sau Ţară, ţară, vrem ostaşi!'. Să le lăsăm şi lor timp şi energie pentru acest lucru!

 

De Daniela Stanciu, psihoterapeut cognitiv-comportamental, competenţe în terapia sistemică: cuplu, copil, familie

Tel.: 0745.089.985

office@aventuradezvoltarii.com

www.aventuradezvoltarii.com

Foto: shutterstock.com

Comentează și tu
Recomandări
Nivelul de siguranță în cuplu
Nivelul de siguranță în cuplu

Oare ce înseamnă nivelul de siguranță în cuplu și cât depinde el de noi sau de celălalt? Ce impact are educația din copilărie și iubirea pe care am primit-o și cât de capabili suntem să căutăm și menținem relații de cuplu sănătoase? Aflăm din cele de urmează.

Citeste
„Divorțul este a doua cea mai dureroasă experiență din viața unui om, prima fiind moartea cuiva drag“
„Divorțul este a doua cea mai dureroasă experiență din viața unui om, prima fiind moartea cuiva drag“

Gabriela Saulea este medic, mamă și antreprenor. În urma divorțului pe care l-a traversat acum șase ani, a decis să înființeze un program unic în România, prin care să ajute persoanele care trec prin experiențele prin care a trecut și ea, în urma acestui eveniment traumatic. Ea consideră că fiecare sfârșit este un nou început, că fiecare divorț este o lecție de viață și că nicio suferință nu se întâmplă în zadar.

Citeste
De ce este important să ne iertăm părinții
De ce este important să ne iertăm părinții

Ne este greu să uităm anumite suferințe din copilărie sau anumite probleme și nemulțumiri din relația cu părinții noștri. În timp ce este firesc să recunoaștem că au greșit sau că nu ne-au oferit ceea ce aveam nevoie, este toxic să purtăm cu noi, de-a lungul vieții adulte, toate resentimentele, furia, conflictul cu cei care ne-au dat viață. Pentru binele nostru, în primul rând, este important și sănătos să știm să ne iertăm părinții.

Citeste
Activitățile extrașcolare între beneficii și supraîncărcare
Activitățile extrașcolare între beneficii și supraîncărcare

Deseori activitățile extrașcolare ajung să încarce excesiv programul unui copil. Despre limita lor sănătoasă ne vorbește psihologul Daniela Stanciu.

Citeste
10 reguli ale educației de gen, pentru părinți și copii
10 reguli ale educației de gen, pentru părinți și copii

Băieții se joacă cu mașinuțele, fetele cu păpușile, ei poartă bleu și ele roz. Băieții sunt duri și puternici, fetele drăguțe și feminine. Acesta este începutul, iar limitările capătă la maturitate proporții imense. Iată câteva reguli ale educației de gen. Reguli sănătoase!

Citeste
Care este scopul real al căsătoriei
Care este scopul real al căsătoriei

Ne căsătorim pentru că îl iubim pe celălalt, pentru că asta credem că ne aduce fericirea sau un statut social? Descoperă scopul real al căsătoriei. Probabil că nu te gândeai la asta…

Citeste