Cum reglezi ora de culcare pentru copilul tau

Cu cat copilul creste, cu atat mai dificil ne este sa ii impunem ora de culcare. Iata cateva idei pentru a-l ajuta sa corecteze acest obicei si sa nu se confrunte cu efectele lipsei de somn.

 

Preocupari care il tin treaz

„In adolescenta, ritmul veghe somn se decaleaza cu o ora fata de cel al adultului, din motive care nu sunt foarte clare, spune Alain Nicolas, responsabil al laboratorului de studiu asupra somnului (Vinatier, Lyon). Fenomenul afecteaza 0,17 % din populatia globului si 7 % din adolescenti – revista Current Biology.

Tinerii care stau pana tarziu, apreciaza ca nu-i mai bat parintii la cap sa se culce, pot discuta cu amicii, pot asculta muzica, dar asta nu explica acest decalaj al orei de culcare.

Decalajul afecteaza si orarul scolar. Daca e vorba doar de o ora, nu trebuie sa se nelinisteasca cei mari. Dar, daca vorbim despre utilizarea in exces a mobilului sau tabletei, de jocuri online fara sfarsit, toate aceste practici cronofage si excitante cerebrale dauneaza pe termen lung asupra somnului celor tineri.

Ecranele LED difuzeaza o lumina albastra care blocheaza productia de melatonina, hormonul care regleaza ritmul veghe-somn.

Sfat: fixarea unei ore de absenta totala a activitatii electronice inainte de somn. Daca regula nu se respecta, taierea sursei WiFi de la calculator sau telefon in camera lui poate fi o solutie.

 

De ce e bine sa doarma o noapte intreaga

Consecintele lipsei de somn sunt incalculabile. Oboseala, iritare, somnolenta, scadere a imunitatii, probleme de atentie si de invatare.

Fiecare trebuie sa stie ca in faza somului, paradoxal, se fixeaza informatiile invatate in decursul zilei. Adolescentii nu stiu faptul ca o noapte intreaga de somn favorizeaza obezitatea.

Inca un argument sa dormi bine, in loc sa faci cura de slabire. Obezitatea la aceasta varsa se instaleaza pe termen lung iar privarea de somn poate conduce la depresie.

Sa i se spuna ca, daca se culca cu o ora mai tarziu, va deveni anxios (sau anxioasa), va avea idei negre.

 

Evitarea bauturilor excitante dupa ora 20

„Da, adolescentii pot recupera oboseala daca dorm mai mult in weekend, spune Alain Nicolas. „Dar trebuie sa se culce la aceeasi ora ca si in timpul saptamanii pentru a evita decalajul orar in ziua de luni. Pentru a favoriza adormirea, o buna igiena a vietii este indispensabila.

O cina lejera, pentru a a vea o digestie buna, evitarea sportului dupa ora 20, evitarea fumatului (care excita sistemul nervos), a dusurilor fierbinti.

Tot ceea ce creste temperatura corpului perturba somnul. Se recomanda niste exercitii de respiratie si de relaxare sau ceaiuri calmante (pasiflora, valeriana).

 

Foto: shutterstock.com

Comentează și tu
Recomandări
Nivelul de siguranță în cuplu
Nivelul de siguranță în cuplu

Oare ce înseamnă nivelul de siguranță în cuplu și cât depinde el de noi sau de celălalt? Ce impact are educația din copilărie și iubirea pe care am primit-o și cât de capabili suntem să căutăm și menținem relații de cuplu sănătoase? Aflăm din cele de urmează.

Citeste
„Divorțul este a doua cea mai dureroasă experiență din viața unui om, prima fiind moartea cuiva drag“
„Divorțul este a doua cea mai dureroasă experiență din viața unui om, prima fiind moartea cuiva drag“

Gabriela Saulea este medic, mamă și antreprenor. În urma divorțului pe care l-a traversat acum șase ani, a decis să înființeze un program unic în România, prin care să ajute persoanele care trec prin experiențele prin care a trecut și ea, în urma acestui eveniment traumatic. Ea consideră că fiecare sfârșit este un nou început, că fiecare divorț este o lecție de viață și că nicio suferință nu se întâmplă în zadar.

Citeste
De ce este important să ne iertăm părinții
De ce este important să ne iertăm părinții

Ne este greu să uităm anumite suferințe din copilărie sau anumite probleme și nemulțumiri din relația cu părinții noștri. În timp ce este firesc să recunoaștem că au greșit sau că nu ne-au oferit ceea ce aveam nevoie, este toxic să purtăm cu noi, de-a lungul vieții adulte, toate resentimentele, furia, conflictul cu cei care ne-au dat viață. Pentru binele nostru, în primul rând, este important și sănătos să știm să ne iertăm părinții.

Citeste
Cum reglezi ora de culcare pentru copilul tau
Cum reglezi ora de culcare pentru copilul tau

Cu cat copilul creste, cu atat mai dificil ne este sa ii impunem ora de culcare. Iata cateva idei pentru a-l ajuta sa corecteze acest obicei si sa nu se confrunte cu efectele lipsei de somn.

Citeste
10 reguli ale educației de gen, pentru părinți și copii
10 reguli ale educației de gen, pentru părinți și copii

Băieții se joacă cu mașinuțele, fetele cu păpușile, ei poartă bleu și ele roz. Băieții sunt duri și puternici, fetele drăguțe și feminine. Acesta este începutul, iar limitările capătă la maturitate proporții imense. Iată câteva reguli ale educației de gen. Reguli sănătoase!

Citeste
Care este scopul real al căsătoriei
Care este scopul real al căsătoriei

Ne căsătorim pentru că îl iubim pe celălalt, pentru că asta credem că ne aduce fericirea sau un statut social? Descoperă scopul real al căsătoriei. Probabil că nu te gândeai la asta…

Citeste