Now Reading
Anii de liceu – Sa ghidam si sa responsabilizam adolescentii

Anii de liceu – Sa ghidam si sa responsabilizam adolescentii

Revista Psychologies

UN CONTRACT LA INCEPUTUL ANULUI

Adolescentul care viseaza sa-si ia zborul nu pare sa aspire decat la un singur lucru: sa scape de constrangerile familiale, devenite apasatoare.

Doua probleme: ori iese prea mult cu prietenii (si timpul cu acestia ii pune in pericol programul de invatare) ori nu iese aproape deloc, se inchide intr-o lume virtuala (jocuri video, retele sociale), deconectat de real.

Aceste probleme il pot face sa se rupa de scoala. Este, deci, foarte important sa definim, alaturi de el, un cadrul al muncii lui, pe baza unui contract prin care adolescentul se angajeaza sa-si echilibreze viata sociala si cea scolara.

Daca nu respecta regula, mai bine il facem sa compenseze prin ceva (munca acasa, sa ajute bunicii in gradina, etc.), decat sa-l privam de sport, de exemplu, decizie infantilizanta si cu consecinte asupra igienei lui de viata.

Poate sa dea cu aspiratorul timp de o saptamana, sa isi ajute fratele mai mic la teme, sa faca cumparaturi…

Sa aiba responsabilitati, sa actioneze, ii permite sa se cunoasca pe sine, sa aiba o imagine de sine pozitiva si sa reia contactul cu realitatea.

Din aceste motive, parintii pot incuraja munca in tandem, cu un coleg sau cu un grup mic de colegi, ideala aceasta varsta pentru a creste motivatia.

SA IDENTIFICAM IMPREUNA PUNCTELE TARI

Inainte de a elabora un proiect personal (alegerea studiilor dupa bacalaureat, o meserie), adolescentul trebuie ghidat sa se intrebe corect asupra atuurilor sale, a nevoilor sale, a dorintelor si prioritatilor in viata si centrelor de interes. La finalul acestui proces, va iesi la iveala proiectul.

Chiar daca imprecis, el aduce motivarea necesara mersului mai departe. Parintii au un rol important de jucat in aceasta etapa, pentru ca ei sunt o reprezentare globala a copilului lor.

Contrar celui din urma, care are tendinta de a separa viata scolara de cea personala. Pentru a-i dezvolta o viziune larga a competentelor proprii, parintii nu trebuie sa se blocheze in fata rezultatelor scolare, ci sa ia in calcul activitatile artistice, sportive sau asociative.

Liceanul care canta intr-un grup rock da dovada de creativitate si de perseverenta, construieste alaturi de ceilalti, invata sa organizeze concerte. Daca i se spune acest lucru, il poate ajuta sa identifice punctele sale tari care il vor duce mai departe. Transferul in activitatea scolara a unor competente din alt domeniu este un factor motivant.


SA IL AJUTAM IN ELABORAREA UNUI PLAN DE VIITOR

O etapa importanta este insotirea liceanului in constructia proiectului sau de viitor. Va reusi mai bine daca perioada de dupa BAC e mai putin abstracta. Este vorba despre luarea in calcul a dorintelor, calitatilor, nivelului scolar – totul insa fara a proiecta asupra lui propriile ambitii parintesti!

Parintii il pot duce sa intalneasca oameni din meseria care il atrage, care ii vor vorbi despre acea meserie, de competentele cerute, de constrangeri si de satisfactii. Sa faca un stagiu de voluntariat ii poate da o imagine despre propriile sale competente in acel domeniu.

Daca experimenteaza cateva zile fara noile tehnologii, va reintra in contact cu resursele sale interne. Odata definit proiectul sau, parintii ii vor cere sa caute informatii pentru a cunoaste filierele prin care poate duce la capat ceea ce vrea, fara sa uite ca aceasta prima orientare se poate schimba, desigur. Sociologii spun ca studentii de azi vor avea aproximativ sapte-opt meserii in viitor! Sa se lanseze, asadar, fara frica.


COPILUL TAU E DEMOTIVAT… daca mai multe dintre semnele de mai jos se manifesta:

 

  • Ajunge adesea tarziu sau chiuleste;
  • Se enerveaza sau se inchide in el insusi daca i se vorbeste despre liceu;
  • Se gaseste adesea aproape de corijenta;
  • A dat lucrari goale (sau aproape);
  • Nu se concentreaza timp indelungat;
  • Nu se poate proiecta mai departe de trei zile;
  • Repeta ca toata lumea ia BAC-ul;
  • Reflectarea la viitorul sau il streseaza;
  • Il doare capul in zilele de teza;
  • Are o viata sociala inexistenta sau, dimpotriva, exagerata;
  • Abandoneaza orice activitate extrascolara sau o face numai pe aceea;
  • Petrece mult timp pe internet.

 

Editare de Violeta Rusu
 

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top