Copiii sunt supusi la diverse forme de violenta

Psychologies: Care sunt formele de violenta pe care le poate intalni un copil in mediul scolar?

Diana Stanculeanu: In mediul scolar, copiii nostri se intalnesc cu diverse forme de violenta, de la variantele brute ce implica lovituri fizice, limbaj vulgar, umilire in public, pana la variante mai subtile, mai sofisticate, dar la fel de nocive, de tipul cyber bullying, raspandire de zvonuri rautacioase, ignorare voita etc.

Comportamentul generatiei actuale de elevi pare sa fie precoce din atat de multe puncte de vedere – sunt mai abilitati social decat generatiile anterioare si cunosc expunerea la surse de informare foarte diverse, uneori inainte de a vorbi corect limba romana.

Aceasta reprezinta, bineinteles, un mare avantaj pentru dezvoltarea si educatia lor, dar genereaza si cateva potentiale consecinte negative, una dintre ele fiind „up-gradarea clasicelor suturi, imbranceli si schimburi de pumni si palme din curtea scolii, prin accesul la internet si telefonie mobila (cyber-bullying) sau reviste de life style (bullying social).

O clasificare didactica a formelor violentei in mediul scolar va face trimitere la violenta fizica, violenta verbala (utilizarea unui limbaj neadecvat) si violenta emotionala (umiliri, ignorare, batjocura, farse, utilizarea poreclelor, barfa etc.).

Aceste forme de violenta pot aparea oriunde in mediul scolar: in clasa, in timpul orelor, in timpul recreatiilor, in curtea scolii, in drum spre scoala si in proximitatea scolii.

De asemenea, violenta poate fi regasita, in egala masura, in repertoriul comportamental al elevilor, cadrelor didactice, personalului auxiliar (chiar si al acelor persoane insarcinate cu paza si protectia (bodyguard-ul scolii) sau al parintilor care trec pragul scolii dintr-un motiv sau altul.

Din partea profesorilor?

D.S.: Desi in Romania orice forma de violenta impotriva elevilor in mediul scolar este pedepsita prin lege, clasa este adeseori mai degraba un camp de razboi decat un spatiu de educatie pozitiva.

Sunt numeroase situatii in care ceea ce aud copiii de la catedra nu sunt prelegeri si explicatii care sa le lumineze mintea, ci jigniri, umiliri, etichete globale care reduc copilul la o singura greseala de comportament, reprosuri si mesaje de critica, care distrug imaginea si increderea in sine a copilului, prin faptul ca subliniaza doar ceea ce acesta nu stie sau nu poate inca sa faca, induc teama si nesiguranta copilului, facandu-l in timp reticent la tot ceea ce este nou si provocator.

Nu putine sunt situatiile in care, dincolo de cuvinte grele, de la catedra se primesc si palme grele; desi mai putin numeroase decat in trecut, cand se inscriau intr-o logica didactica fireasca, actele de violenta fizica asupra copiilor sunt inca prezente si rareori sanctionate de catre conducerea scolii, parinti sau comunitate in ansamblul ei.

Exista prejudecata ca respectivul elev „a avut sigur un comportament atat de indezirabil, incat a determinat o astfel de reactie a cadrului didactic, reactie deloc proprie unui pedagog cu experienta.

Ca in orice fenomen social complex, adevarul este la mijloc si este generat de combinatia mai multor factori: o mentalitate care este inca permisiva cu actele de violenta impotriva copiilor (uneori chiar parintii cer cadrelor didactice sa faca „tot ceea ce este nevoie pentru a educa copii in spiritul cuminteniei si ascultarii absolute), lipsa de pregatire a cadrelor didactice pentru a raspunde unor comportamente dintre cele mai diverse ale elevilor, prin tehnici si metode de educatie pozitiva, o realitate scolara care, in ansamblul ei, nu mai corespunde nevoilor copiilor nostri.

Oricum, atata vreme cat nu exista la nivel de sistem mecanisme facile de monitorizare a comportamentului cadrului didactic la clasa, cata vreme curricula initiala de pregatire a pedagogului nu include elemente solide de educatie pozitiva si psihologie a copilului, cata vreme in media vor face „stire doar exemplele extrem de dramatice care nu educa, ci revictimizeaza, cata vreme scoala si familia nu vor intelege ca sunt medii naturale de viata ale copilului, complementare nu concurente, cata vreme autoritatea didactica si respectul se vor confunda cu frica, probabil ca statisticile care acopera fenomenul violentei scolare vor ramane in continuare ingrijoratoare.
 

Citește continuarea pe pagina următoare: 1 2 3
Comentează și tu
Recomandări
Nivelul de siguranță în cuplu
Nivelul de siguranță în cuplu

Oare ce înseamnă nivelul de siguranță în cuplu și cât depinde el de noi sau de celălalt? Ce impact are educația din copilărie și iubirea pe care am primit-o și cât de capabili suntem să căutăm și menținem relații de cuplu sănătoase? Aflăm din cele de urmează.

Citeste
„Divorțul este a doua cea mai dureroasă experiență din viața unui om, prima fiind moartea cuiva drag“
„Divorțul este a doua cea mai dureroasă experiență din viața unui om, prima fiind moartea cuiva drag“

Gabriela Saulea este medic, mamă și antreprenor. În urma divorțului pe care l-a traversat acum șase ani, a decis să înființeze un program unic în România, prin care să ajute persoanele care trec prin experiențele prin care a trecut și ea, în urma acestui eveniment traumatic. Ea consideră că fiecare sfârșit este un nou început, că fiecare divorț este o lecție de viață și că nicio suferință nu se întâmplă în zadar.

Citeste
De ce este important să ne iertăm părinții
De ce este important să ne iertăm părinții

Ne este greu să uităm anumite suferințe din copilărie sau anumite probleme și nemulțumiri din relația cu părinții noștri. În timp ce este firesc să recunoaștem că au greșit sau că nu ne-au oferit ceea ce aveam nevoie, este toxic să purtăm cu noi, de-a lungul vieții adulte, toate resentimentele, furia, conflictul cu cei care ne-au dat viață. Pentru binele nostru, în primul rând, este important și sănătos să știm să ne iertăm părinții.

Citeste
Copiii sunt supusi la diverse forme de violenta
Copiii sunt supusi la diverse forme de violenta

Copiii nu sunt scutiti de stres. De la agresiunile colegilor mai puternici la buzul emotional din partea profesorilor, formele de violenta la care sunt supusi nu sunt neglijabile. Un decodaj al acestora face psihologul Diana Stanculeanu.

Citeste
10 reguli ale educației de gen, pentru părinți și copii
10 reguli ale educației de gen, pentru părinți și copii

Băieții se joacă cu mașinuțele, fetele cu păpușile, ei poartă bleu și ele roz. Băieții sunt duri și puternici, fetele drăguțe și feminine. Acesta este începutul, iar limitările capătă la maturitate proporții imense. Iată câteva reguli ale educației de gen. Reguli sănătoase!

Citeste
Care este scopul real al căsătoriei
Care este scopul real al căsătoriei

Ne căsătorim pentru că îl iubim pe celălalt, pentru că asta credem că ne aduce fericirea sau un statut social? Descoperă scopul real al căsătoriei. Probabil că nu te gândeai la asta…

Citeste