Copiii si rolurile lor sociale
La scoala, si nu numai, copiii au diverse roluri sociale care genereaza comportamente mai mult sau mai putin dezirabile. Iata cum ii putem ghida.
Extinderea relationarilor
Trecerea copiilor la mediul scolar provoaca o multime de schimbari intrapersonale si interpersonale celor mici. Incep sa petreaca din ce in ce mai mult timp in prezenta altor persoane decat parintii lor, fie ca se numesc colegi, invatatoare sau profesori de inot, balet, pictura, limbi straine.
Registrul rolurilor sociale se extinde cu rolul de “elev” si cel de “coleg”. In formatul grupului clasei, copiii adopta diferite comportamente prin intermediul carora se raporteaza la colegii lor.
Apare deci, o dinamica specifica a grupului, in ideea in care ei interrelationeaza, se apropie reciproc unii de ceilalti, se cearta, se ajuta, se joaca impreuna, fac schimb de carti sau alte materile, devin atenti unii la ceilalti, la ce le place si ce nu le place, etc.
Treptat, se contureaza un soi de ierarhie in interiorul clasei de elevi, in care criteriul de ierarhizare este diferit de cel al performantei scolare.
Toate aceste aspecte contribuie la aparitia si dezvoltarea unui sentiment al lor de apartenenta, care se fundamenteaza initial pe cooperare si care ii face mai apoi, sa isi adapteze nevoile celorlalti in vederea satisfacerii unor interese mutuale reciproce.
A trai intr-un grup, cum e cel al clasei scolare, format din 30 elevi, de la 4 la 7 ore zilnic, zi de zi, ii solicita pe acestia sa identifice diferentele si asemanarile dintre ei si sa interactioneze cu tot atatea stiluri personale.
In plus, grupul ca entitate, manifesta efecte diversificate asupra comportamentelor individuale ale scolarilor.
Dinamica rolurilor sociale in clasa
Pentru a se integra cat mai bine in grupul clasei, copiii pun in scena propriile deprinderi sociale pe care le detin. Fiecare elev, ca membru al grupului isi asuma constient unul sau mai multe roluri, dar si mai multe apar la nivel inconstient.
Unul poate sa fie de exemplu, organizatorul in clasa, cel care ii organizeaza pe ceilalti colegi atunci cand au proiecte comune sau cand se joaca impreuna.
Altul poate sa fie pacifistul clasei, care ori de cate ori se nasc tensiuni si conflicte, intervine pentru a linisti spiritele incinse.
Apoi, in functie de calitatile si abilitatile detinute, precum si de tiparele care apar in comprotamentele lor, elevii pot indeplini roluri ca: artistul clasei, sportivul, matematicianul, scandalagiul, popularul, eroul, glumetul clasei, etc.
Aceste roluri ii ajuta sa faca legatura dintre viata lor interioara si complexitatea vietii sociale din interiorul clasei scolare.
Cu cat distanta dintre cum sunt ei cu adevarat si modul in care se exteriorizeaza in grup este mai redusa, cu atat rolurile sunt indeplinite intr-o maniera mai armonioasa, naturala si fireasca.
Cu cat insa, e o discrepanta mai mare, copiii facand eforturi in adoptarea unor comportamente la scoala, cu atat asumarea rolurilor este un proces consumator si dificil pentru ei.
Riscul pe termen lung consta in aparitia unui clivaj, a unui tip de dezintegrare si lipsa de unitate in manifestarile psihice ale lor.
Rolurile sociale, mastile copiilor
Rolurile sociale sunt asemeni unor masti prin intermediul carora scolarii cauta sa se faca acceptati de invatatori, profesori si ceilalti colegi.
Rolurile abordate de copiii sunt strans legate de particularitatile de varsta, de cele individuale, dar si de cele familiale. Particularitatile varstei scolare (7-11 ani) graviteaza in jurul sentimentului de competenta si a increderii in sine, iar cele ale scolarilor mai mari (11-18 ani) in jurul propriei identitati.
Particularitatile individuale tin de trasaturile de personalitate, abilitatile, talentele copiilor, iar cele familiale tin de dinamica familiei, de mesajele si etichetele transmise de catre membrii ei.
Rolurile asumate de catre copii vorbesc despre nevoia lor de acceptare, de a fi vazuti asa cum au ei nevoie la un moment dat.
Prin urmare, nu sunt rigide, fixe, ci sunt flexibile, schimbandu-se ori de cate ori este cazul. Metaforic vorbind, unele culori, nuante, forme ale acestor masti pot fi cand mai accentuate, cand mai sterse, in functie de contextele in care se afla copiii.
Identificarea rolurilor sociale asumate de elevi
Scoala inseamna nu doar ceea ce se intampla in timpul orelor de curs, respectiv lectiile de predare, consolidare sau evaluare a cunostintelor.
Inseamna deopotriva, ceea ce se intampla in pauzele dintre orele de curs, mai ales ca recreatia este momentul perfect de interrelationare dintre elevi, indiferent ca se afla in clasa zero sau a XII-a.
Aici se pot remarca aspecte extrem de relevante privind preferintele lor pentru anumiti colegi, tendintele lor spre izolare versus socializare, locul unde se situeaza fata de raportul superioritate versus inferioritate si implicit, rolurile indeplinite.
Am vedea astfel, copii care se aduna in perechi sau grupuri, care ies pe holul scolii sau dimpotriva, raman in bancile lor, care impart mancarea sau mananca singuri, care se indreapta spre invatatoare sau inspre colegi, care se cearta sau se plang frecvent, care stau de vorba sau se joaca leapsa ori fotbal cu capacul de plastic al sticlei de apa si tot asa.
Invatatorii si profesorii sunt cei care pot avea cel mai usor si rapid acces la posturile de observatie. Ideal ar fi ca ulterior, sa discute cu copiii, intr-un cadru privat si obligatoriu confidential, despre ce au observat, comportamentele lor, despre cum acestea ii ajuta sa faca fata unor situatii sau altora, precum si despre comportamente alternative.
In felul acesta, copiii pot ajunge sa isi dea seama de anumite roluri pe care le indeplinesc in interiorul grupului clasei.
Rolurile apar deci, ca parti ale sinelui, pe care copiii le exprima in viata reala, in relatie cu colegii, prietenii, cadrele didactice, parintii si alte persoane cu care interactioneaza.
De Camelia Chetu, Consilier, Psihoterapeut autonom, Doctorand in Psihologie Prenatala, Coordonator Motherhood Center
Tel.: 0721.608.096
www.motherhood.ro
Foto: shutterstock.com