Modalitati de a-ti ajuta partenerul cu anxietate

In cuplu suntem mereu conectati la starile partenerului, daca acesta este foarte ingrijorat, temator, iata cum il putem sprijini ca sa iasa din aceasta stare deranjanta de anxietate.

 

O emotie puternica

Aflati intr-o relatie de cuplu, ambii parteneri au intentia de a planifica si construi proiecte in care sa se simta valorizati si impliniti impreuna, dezvoltandu-se in acelasi timp prin relatia lor in feluri in care separat nu ar fi putut sa o faca.

In momentul in care unul dintre parteneri este cuprins de anxietate, implicarea lui in cuplu se modifica, odata cu perceptia sa despre viata si lume.

Anxietatea apare in momentele in care este anticipat un potential pericol asupra caruia nu putem actiona in mod direct pentru a il impiedica.

Adeseori, strategiile de gestionare a anxietatii se refera la dezvoltarea unor variante de prevenire a impactului prin masuri de precautie sau de evitare a unor situatii cu risc.

Spre exemplu, in cazul in care este anticipat un esec, o persoana anxioasa isi va gasi variante prin care sa previna esecul respectiv, prin care sa diminueze impactul esecului in viata sa sau prin care sa evite situatia care sa conduca la acel esec.

Chiar daca toate aceste strategii de gestionare a anxietatii au efectul scontat, este important de observat faptul ca motivul temerii nu este prezent in realitate si, mai mult decat atat, aparitia sa este incerta.

Indiferent de conditii insa, anxietatea este o emotie extrem de puternica ce se traduce prin aceleasi semnale corporale precum frica.

Dificultatea pentru cei din jur este aceea ca ei, in mod direct, nu pot percepe pericolul sau amenintarea acuzata de persoana anxioasa.

 

Sa accepti fara sa intelegi

In cuplu, aceasta situatie determina moduri diferite de raportare la provocarile zilnice. Spre exemplu, o situatie stresanta poate fi gestionata cu usurinta de unul dintre parteneri, timp in care celalalt o traieste intens.

Acesta isi va dezvolta strategii de evitare a unor complicatii ulterioare si de prevenire a repetarii situatiei. Trairile personale sunt in aceste situatii greu de inteles sau de explicat, oricat de apropiata ar fi relatia.

Astfel, cei doi parteneri se confrunta cu provocarea de a isi respecta si accepta trairile si nevoile, chiar si fara sa le inteleaga pe deplin.

 

Anxietatea si stima de sine

In acelasi timp, din cauza neintelegerii experientei si trairilor personale, in cuplu poate aparea riscul confundarii anxietatii cu frica.

Acuzarea partenerului de lipsa de initiativa, curaj sau determinare poate puncta o schimbare pe care celalalt o observa, fara sa o si inteleaga.

Acesta nu stie ca temerea – nejustificata de prezent – este la fel de reala ca una actuala si cu stimul evident. In plus, acuzele sau interpretarile reactiilor conduc spre o detasare si mai mare de trairile partenerului si o centrare pe propriul disconfort.

Impreuna, acestea influenteaza stima de sine a persoanei anxioase care observa cum insasi relatia incepe sa ii fie afectata de fricile sale necontrolate.

In cuplul in care unul dintre parteneri este anxios pot aparea modificari ale rutinei, activitatile percepute ca riscante fiind inlocuite cu unele mai sigure si predictibile.

In functie de tipul temerilor si zona pe care o afecteaza, insasi viata sociala sau viata intima a cuplului pot avea de suferit.

Cei doi parteneri se vor confrunta cu aceleasi provocari – insa in mod diferit – si vor relationa constienti de faptul ca perspectivele lor asupra vietii s-au modificat.

 

Cativa pasi pentru a-ti sprijini partenerul

Clarifica impreuna cu partenerul, pe cat posibil, care sunt sursele anxietatii si planificati impreuna modalitati prin care sa evitati o perioada situatiile care pot provoca dificultati.

Frica pe care o simte este reala: accepta si respecta-i emotiile, neincercand sa ii ignori sau sa ii minimalizezi intensitatea trairilor.

Anxietatea nu se observa cu ochiul liber intotdeauna: agreati sa va anuntati cand apare un moment dificil si stabiliti si felul cel mai potrivit in care sa fie oferit sprijinul. Unele persoane prefera sa fie imbratisate, altele doar sa le fie respectate ritmul si emotiile.

Informati-va cu privire la trasaturile anxietatii si puneti in aplicare impreuna, daca va simtiti confortabil, exercitii de respiratie si meditatie.

Incurajeaza-ti partenerul sa contacteze un psihoterapeut pentru identificarea sursei anxietatii si gestionarea acesteia intr-un mod adecvat si sanatos.

Este importanta alegerea solutiilor reale, sigure si de incredere, interventia specializata fiind cea mai potrivita in cazurile in care starea de anxietate persista.

 

De Livia Caciuloiu, psihoterapeut si consilier psihologic autonom, Master IA-NLP, practician EMDR – nivel A

Centrul Psihomedeor

www.psihomedeor.ro

Tel.: 0742.024.642

Foto: 123rf.com

Comentează și tu
Recomandări
Nivelul de siguranță în cuplu
Nivelul de siguranță în cuplu

Oare ce înseamnă nivelul de siguranță în cuplu și cât depinde el de noi sau de celălalt? Ce impact are educația din copilărie și iubirea pe care am primit-o și cât de capabili suntem să căutăm și menținem relații de cuplu sănătoase? Aflăm din cele de urmează.

Citeste
„Divorțul este a doua cea mai dureroasă experiență din viața unui om, prima fiind moartea cuiva drag“
„Divorțul este a doua cea mai dureroasă experiență din viața unui om, prima fiind moartea cuiva drag“

Gabriela Saulea este medic, mamă și antreprenor. În urma divorțului pe care l-a traversat acum șase ani, a decis să înființeze un program unic în România, prin care să ajute persoanele care trec prin experiențele prin care a trecut și ea, în urma acestui eveniment traumatic. Ea consideră că fiecare sfârșit este un nou început, că fiecare divorț este o lecție de viață și că nicio suferință nu se întâmplă în zadar.

Citeste
De ce este important să ne iertăm părinții
De ce este important să ne iertăm părinții

Ne este greu să uităm anumite suferințe din copilărie sau anumite probleme și nemulțumiri din relația cu părinții noștri. În timp ce este firesc să recunoaștem că au greșit sau că nu ne-au oferit ceea ce aveam nevoie, este toxic să purtăm cu noi, de-a lungul vieții adulte, toate resentimentele, furia, conflictul cu cei care ne-au dat viață. Pentru binele nostru, în primul rând, este important și sănătos să știm să ne iertăm părinții.

Citeste
Modalitati de a-ti ajuta partenerul cu anxietate
Modalitati de a-ti ajuta partenerul cu anxietate

In cuplu suntem mereu conectati la starile partenerului, daca acesta este foarte ingrijorat, temator, iata cum il putem sprijini ca sa iasa din aceasta stare deranjanta de anxietate.

Citeste
10 reguli ale educației de gen, pentru părinți și copii
10 reguli ale educației de gen, pentru părinți și copii

Băieții se joacă cu mașinuțele, fetele cu păpușile, ei poartă bleu și ele roz. Băieții sunt duri și puternici, fetele drăguțe și feminine. Acesta este începutul, iar limitările capătă la maturitate proporții imense. Iată câteva reguli ale educației de gen. Reguli sănătoase!

Citeste
Care este scopul real al căsătoriei
Care este scopul real al căsătoriei

Ne căsătorim pentru că îl iubim pe celălalt, pentru că asta credem că ne aduce fericirea sau un statut social? Descoperă scopul real al căsătoriei. Probabil că nu te gândeai la asta…

Citeste