Relații toxice: situații în care e sănătos să te distanțezi de părinți

Nu e simplu să te distanțezi de proprii părinți, dar cum să procedezi când influența lor e negativă și relația toxică îți face rău? Care e cea mai bună soluție? Câteva răspunsuri.

Citește și:

De ce ne pierdem in rolul de parinti

Ghid de comunicare pentru parinti adoptivi

Dorim să admitem sau nu, fiecare dintre noi cunoaște cel puțin o persoană implicată într-o relație dificilă cu unul dintre părinți și care încearcă să se distanțeze de acesta.

Nu întotdeauna însă soluția sănătoasă este distanțarea, iar pentru a înțelege dacă există sau nu alte variante prin care se poate gestiona o relație toxică este nevoie să urmezi câteva direcții de clarificare. 

 

Comportamente dăunătoare ale părinților

Întreabă-te dacă simți că părintele tău îți respectă alegerile, deciziile, limitele și nevoile. Este atent la ceea ce îi ceri? Ia în considerare nevoile tale?

Ascultă și răspunde așa cum ai nevoie când dorești să te bucuri de spațiu personal? Cât de des intervine în deciziile pe care le-ai luat?

Intruzivitatea, lipsa preocupării pentru alegerile tale și impunerea propriilor opinii, nerespecarea limitelor sau desconsiderarea nevoilor tale pot fi comportamente care vă rănesc relația.

În același fel, distanța prea mare pe care părinții o pot lua în relație – manifestată prin prea multă libertate sau neimplicare – poate să te rănească și să te încarce cu nemulțumire.

 

Când devine nocivă relația cu părinții?

Observă cum ai nevoie să îți răspundă părintele tău și comunică-i în momentele în care ai avea nevoie să facă ceva diferit. Formulează-i mesajul cât mai clar și observă dacă înțelege ceea ce dorești să îi transmiți.

În momentul în care în ciuda eforturilor tale de clarificare părintele tău nu pare să înțeleagă ceea ce ai nevoie în relația cu el, este natural ca tensiunea să se acumuleze și să se resimtă în fiecare dintre voi.

În acest sens, ai putea trăi emoții care par să se alimenteze ori de câte ori interacționați (frică, furie, tristețe) sau ai putea dezvolta comportamente care să prevină situații conflictuale pe care le anticipezi din experiențe anterioare.

În acelasi timp, auto-responsabilizarea în relația cu un părinte care nu înțelege și nu răspunde potrivit nevoilor poate apărea natural, însă nu este sănătoasă, mai ales pentru că presupune o vinovăție pentru ceva care nu îți aparține.

Este important să observi cu claritate pentru ce ești cu adevărat responsabil, ce poți și ce nu poți controla și, mai ales, care îți sunt nevoile din acest moment în relația cu părintele tău.

 

Sentimentul de vină

Pentru început, fă diferența dintre ceea ce depinde cu adevărat de tine în relație și ce nu, și asumă-ți cu sinceritate greșelile.

În momentele în care unul dintre părinți este toxic, poți simți vinovăție atât în relație cu tine cât și în relație cu celălalt, așa încât este important să nu să nu te încarci suplimentar cu gânduri, comportamente sau emoții care de fapt nu îți aparțin.

Observă dacă simți că semeni în vreun fel cu el sau ea și dacă îți reproșezi asta. Clarifică-ți dacă nu cumva și tu îți ignori cu adevărat nevoile, orientându-te mai degrabă spre altcineva.

 

Eliberarea de furia și frustrarea produse de părinți nocivi

Nu îl putem schimba pe celălalt, oricât de mult am dori asta. Ceea ce putem face în schimb este să ne auto-îngrijim și să găsim alternative de răspuns la manifestările toxice din relația cu celălalt.

Centrându-te pe prezent, pe nevoile tale de acum, îți vei identifica zonele care au nevoie de mai multă îngrijire din partea ta.

Nu te izola: apelează la un prieten, un confident sau o rudă apropiată pentru a împărtăși ceea ce te frământă și tensionează, iar dacă simți ca emoțiile sunt prea puternice, contactează un psihoterapeut care să te ajute în menținerea echilibrului din relație și în gestionarea emoțiilor. 

 

De Livia Caciuloiu, psihoterapeut autonom, Master IA-NLP, practician EMDR- nivel A

Tel.: 0742.024.642

Foto: shutterstock.com

Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Ce contează și ce nu pentru o căsnicie fericită
Ce contează și ce nu pentru o căsnicie fericită

Există multe teorii în privința lucrurilor care fac un mariaj să dureze. Majoritatea însă se învârt în jurul următorilor factori: eu joc un rol important, contează cum îl alegi pe el și… trebuie să ne asemănăm! Cât sunt de adevărate și care este ponderea lor pentru o căsnicie fericită, aflăm în cele ce urmează.

Citeste
Discuții în cuplu care nu se poartă în pat
Discuții în cuplu care nu se poartă în pat

În dragoste și în război totul e permis. Dar în pat, nu! Evită să porți în pat aceste discuții, nu vă fac deloc bine.

Citeste
Limite sănătoase în prietenia cu un fost iubit
Limite sănătoase în prietenia cu un fost iubit

Prietenia cu un fost iubit poate fi un joc periculos, de aceea, de cele mai multe ori, o astfel de relație nu este recomandată. Dacă, totuși, te regăsești în acest scenariu, iată care sunt limitele sănătoase.

Citeste
Relații toxice: situații în care e sănătos să te distanțezi de părinți
Relații toxice: situații în care e sănătos să te distanțezi de părinți

Nu e simplu să te distanțezi de proprii părinți, dar cum să procedezi când influența lor e negativă și relația toxică îți face rău? Care e cea mai bună soluție? Câteva răspunsuri.

Citeste
Greșeli care ne îndepărtează de un nou partener
Greșeli care ne îndepărtează de un nou partener

Începutul unei relații dincolo de sentimentul de îndrăgostire, aduce și numeroase provocări. În funcție de așteptările și dorințele noastre, de modul de a comunica și a ne comporta, putem face anumite greșeli care de îndepărtează de un nou partener. Iată care sunt acestea.

Citeste
Unde greșesc părinții în relația cu copiii lor
Unde greșesc părinții în relația cu copiii lor

Vrei să fii un părinte bun? Atunci fii dispus să-ți asumi greșelile și fă tot posibilul să nu le mai repeți. Uite unde greșesc părinții în relație cu copiii lor mai mici sau adolescenți, ce zici, te încadrezi?

Citeste