Reguli pentru o comunicare mai buna in cuplu
Cand transmitem un mesaj partenerului de cuplu, dorim sa fim ascultate si sa ne facem intelese. Pentru a reusi acest lucu, iata cateva reguli de comunicare utile.
Empatie si intelegere reciproca
Una dintre cele mai mari nevoi umane este aceea de a te face auzit si inteles. Cand acest lucru nu se intampla, persoana in cauza se inchide in sine, sufera si ajunge chiar sa se distanteze de partener.
In cele din urma, lipsa de empatie si ascultare, poate duce la resentimente. Din punctul de vedere al unei relatii sanatoase de cuplu, empatia este un ingredient esential, care trebuie manifestat reciproc.
Specialistii in relatii afirma ca aceasta lipsa a empatiei in cuplu impiedica partenerii sa se inteleaga cu adevarat si sa isi stabileasca obiective in relatia lor.
O buna comunicare si ascultarea empatica a partenerului in legatura cu nevoile sale sunt elementele de baza pentru a imbunatati relatia de cuplu.
Tot ce trebuie sa stim e cum sa aplicam o comunicare asertiva si cum sa ne ascultam partenerul. De altfel, alte elemente relevante in orice cuplu sunt ratiunea si rezolvarea de probleme.
Alege momentul potrivit
Este foarte important ca atunci cand dorim sa ii comunicam ceva partenerului nostru, sa o facem la momentul potrivit.
Uneori, ai dori sa iti exprimi un gand, un sentiment sau o problema imediat, insa poate ca in acel moment partenerul tau este ocupat cu altceva. Poate, pur si simplu, nu este in starea necesara.
Multe discutii si certuri pornesc de la o stare de moment nepotrivita. Incearca sa intelegi ca nu se poate chiar atunci, si totodata sa gasesti o alta ocazie de a iti exprima dorintele.
Nu inseamna ca ceea ce vrei tu sa spui nu este important, ci ca poti face acest lucru intr-un moment in care vei beneficia de atentie si ascultare. Disponibilitatea celuilalt conteaza foarte mult.
Important de mentionat este faptul ca discutiile importante sunt rareori eficiente inainte de culcare sau la doar cateva minute dupa ce partenerul a intrat pe usa de la serviciu.
Evident nu este recomandat sa va culcati certati, dar nici sa incerci sa porti o discutie importanta cu cineva care tocmai a venit obosit de la munca. Vorba aceea, timing is everything!
Nu transforma totul intr-o catastrofa
Cateodata avem tendinta de a transmite mesajul nostru intr-un mod care sa sune cat mai groaznic si catastrofic, crezand ca numai asa ne putem face auziti. Uneori functioneaza, alteori nu. Daca faci prea multe lucruri sa sune groaznic, iti vei pierde credibilitatea in transmiterea mesajului.
In plus, astfel de mesaje repetate vor da impresia ca totul te nemultumeste. Iar un partener convins ca te face nefericita, nu va incerca sa remedieze ci… se va reorienta. Nimanui nu ii place sa i se spuna ca nu este suficient de bun si ca ceea ce face este groaznic…
Incearca sa pastrezi lucrurile in perspectiva si sa eviti ca lucrurile sa scape de sub control utilizand abordari distructive.
Pastreaza-ti tonul vocii la un nivel moderat
Pentru a te face auzita, este necesar sa exprimi ceea ce doresti intr-un mod cat mai clar si concis, dar cel mai important este sa faci asta pe un ton calm.
Nu te lasa dusa de val, pentru ca te vei face mai usor inteleasa daca vei vorbi pe un ton mai scazut. Indiferent ce comunici, in momentul in care ridici tonul dai impresia de agresivitate si poti determina partenerul sa devina defensiv.
Daca emotiile te coplesesc, asteapta sa te linistesti inainte de a-ti transmite mesajul. Pana la urma, ceea ce iti doresti este sa rezolvi o problema, nu sa o amplifici.
Nu iti ataca verbal partenerul
Daca iti propui sa porti o conversatie cu partenerul si vrei sa fii auzita, fa-o intr-un mod asertiv, fara a aduce critici si fara a-ti ataca partenerul.
Etichetarea si jignirea partenerului, precum si generalizarile excesive ale comportamentului sau, precum „Tu mereu…”, „Tu niciodata …” etc, nu vor face decat sa inrautateasca situatia.
Asta nu inseamna ca nu poti sa iti afirmi punctul de vedere, ci ca trebuie sa o faci cat mai asertiv si mai putin ostil. De regula, atunci cand avem o nemultumire, este corect sa o formulam din perspectiva proprie: „Eu simt…” sau „Pe mine ma deranjeaza…”.
Ascultarea nu inseamna neaparat a fi de acord
Uneori, avem convingerea ca cel caruia ii transmitem mesajul trebuie sa fie de acord cu tot ceea ce spunem si sa impartaseasca cu noi starea de spirit. Si avem impresia ca doar astfel el ne arata ca ne asculta cu adevarat. Insa nu este tocmai asa.
Ascultarea inseamna a auzi, a intelege, a reflecta si a procesa informatiile! El poate sa-ti asculte gandurile si sentimentele, fara a fi insa intru totul de acord cu punctul tau de vedere. Si are acest drept.
Daca nu este intocmai de acord cu ceea ce spui, asta nu inseamna ca nu ii pasa de tine, ci ca are o opinie diferita. Trebuie sa accepti ca exista diferente care ne fac unici ca indivizi si ca nu totul poate fi perceput de ceilalti in modul in care dorim noi.
Multumeste-i partenerului cand te asculta
Unul dintre cele mai utile lucruri pe care pe poti face ca vorbitor este sa sprijini, la randul tau, persoana care te asculta. Pentru a fi obiectiva, incearca intotdeauna sa te pui in locul celuilalt.
Ei bine, el incearca sa te asculte si sa te inteleaga in legatura cu ceva care te deranjeaza, fapt care poate nu este prea distractiv pentru el. Dar iti este alaturi. Incearca, asadar, sa ii multumesti partenerului atunci cand te simti auzita si inteleasa.
De Oana Alexandra Brie
Foto: shutterstock.com