Viseaza pentru a invata mai bine – de David Servan-Schreiber

Vis, somn

Somnul este misterios in continuare pentru savanti. Dar e si izvorul nostru de energie.

Pista se desfasoara sub ochii sai. M. isi misca corpul la dreapta, la stanga, pentru a efectua corect virajele ce se succed intr-un ritm infernal. Camera care o filmeaza ii inregistreaza intensitatea emotiilor: teama, usurare, stres etc. Dar, in realitate, M. nu schiaza. Ne aflam la Harvard, in laboratorul de studiere a viselor al profesorului Robert Stickgold, iar tanara viseaza in timpul somnului momente intense din timpul zilei, cand a trebuit sa invete cum sa controleze un simulator de schi alpin.

Aceasta experienta a dat o noua lumina principiului determinant al continutului viselor, ce il intriga si pe Freud. Psihanalistul observase ca visele fac adesea referinta la ceea ce ai trait in timpul zilei, dar insista mai ales asupra rolului lor de a exprima dorintele ascunse, formate de mecanismele inconstientului. Controland natura subiectelor din timpul zilei si studiind in la­borator somnul si visele, Stickgold a mers mai depar­te.

Dupa observatiile sale, in primele minute de la adormire urmeaza visele, situa­tii care te obliga sa renunti la obiceiurile tale, sa adopti noi comportamente si sa gasesti raspunsuri diferite. Asta, mai ales daca a trebuit sa reactionezi repede si cu precizie, atat fizic, cat si mental. Stickgold a observat, de asemenea, ca, daca isi impiedica studentii sa doarma douazeci si patru de ore inaintea unui nou task, performanta lor scade, indiferent cat vor dormi dupa finalizarea acestuia. Se pare, deci, ca mecanismul invatarii inconstiente trebuie sa lucreze pe un material „cald.

Activitatea nocturna a creierului permite integrarea cunostintelor pe care tocmai le-ai dobandit, in cele deja stiute. Se stabileste un du-te vino intre zonele creierului unde sunt reprezentate experientele noi (care se „descarca in timpul somnului profund ce preceda visele) si cele in care se gasesc faptele din trecut – care trebuie, de-a lungul viselor, sa se dezorganizeze pentru a „incarca noile cunostinte.

Dupa spusele lui Stickgold, aceasta dezorganizare ar avea ca functie facilitarea creativitatii, alaturand temporar – pe parcursul visului – situatii si raspunsuri care, in mod normal, nu au legatura intre ele. Ca si cum creierul ar profita de asta, sa testeze posibilitati cand se confrunta cu un impas.

Visul manifestarea delicatului mecanism neurologic ce ne asigura supravietuirea integrand noul in trecut. De foarte mult timp, se cauta o explicatie eleganta la acest lucru. Freud, in mod sigur, ar fi apreciat-o.

Ce visezi? Mai ales situatiile noi pe care le traiesti. Ceea ce trebuie invatat repede si care pune problema supravietuirii. La stramosii nostri, era vorba de lupta, vanatoare, fuga, ingrijirea copiilor. La noi – de pulsiuni, conflicte, intalniri, schi si, numitor comun, de ingrijirea copiilor.

Foto: shutterstock.com

Comentează și tu
Recomandări
Solitudine - Timp cu tine
Solitudine – Timp cu tine

Esti obisnuita sa petreci timp cu tine? Daca nu, poate este momentul sa incluzi si acest obicei in ritualurile tale. Iata cateva idei pentru a petrece timpul in solitudine.

Citeste
Faci liniste in tine

Pot sa pariez ca, acum cateva sute de ani, daca i-ai fi tradus unui palmas irlandez cuvantul „relaxare, ti-ar fi spus ca, pentru el, inseamna sa ajunga, in sfarsit, dupa o zi de arat prin stanci, sa stea cu cei ai casei in jurul vetrei si, asa cum se obisnuia atunci pe insula, sa povesteasca […]

Citeste
Carnete de parinti

Mai in gluma, dar mai ales in serios, vorbeam cu un prieten ca ar fi foarte bine daca s-ar introduce in lume carnete de parinti. Obligatorii. Ca cele de conducere. Prea multi parinti din jurul nostru pun, fara sa-si dea seama, propriii plumbi in carca urmasilor, de multe ori de la varste foarte fragede. E, […]

Citeste
Viseaza pentru a invata mai bine - de David Servan-Schreiber
Viseaza pentru a invata mai bine – de David Servan-Schreiber

Pista se desfasoara sub ochii sai. M. isi misca corpul la dreapta, la stanga, pentru a efectua corect virajele ce se succed intr-un ritm infernal. Camera care o filmeaza ii inregistreaza intensitatea emotiilor: teama, usurare, stres etc. Dar, in realitate, M. nu schiaza. Ne aflam la Harvard, in laboratorul de studiere a viselor al profesorului Stickgold, iar tanara viseaza in timpul somnului momente intense din timpul zilei, cand a trebuit sa invete cum sa controleze un simulator de schi alpin.

Citeste
Si cu mine cum ramane?

Stau de vorba cu un prieten. Despre femei, normal! Suntem departe insa de necesarele reductii la nevoia de sex. Astazi, dupa o noapte bezmetica de jucat carti, suntem mahmuri si maturi. Imi povesteste lucruri pe care le-am mai auzit sau le-am vazut, in carti si in viata. Trairi pe care le-am avut in doze homeopatice, […]

Citeste
Mihai Dobrovolschi
Mihai Dobrovolschi

Mihai Dobrovolschi este realizator de emisiuni la radio Guerrilla.

Citeste