10 beneficii pe care le aduce lectura

Daca lectura face deja parte din rutina ta zilnica, stii cu siguranta care sunt beneficiile acestei activitati. Iar daca ai nevoie de un imbold in plus, iata-l aici.

 

Cititul stimuleaza creierul

Te-ai gandit vreodata ca lecturarea unei carti reprezinta mai mult decat delectarea timpului cu o poveste buna?

Ei bine, in cadrul unui studiu s-a demonstrat ca participantii care au desfasurat in mod constant activitati creative ori intelectuale precum cititul, au avut o deteriorare a vietii cognitive cu 32% mai lenta decat cei care nu au avut astfel de activitati.

Robert S. Wilson – profesor in neuropsihologie  la Rush University Medical Center este de parere ca „stimularea creierului il face pe acesta mult eficient prin schimbarea structurii lui, continuand sa functioneze normal in ciuda neuropatologiilor ce apar din cauza varstei.'

 

Dezvolta empatia

Iti doresti sa fii mai empatica? Sa ii intelegi mai bine pe cei din jurul tau? Atunci citeste cat de des poti. Dar nu orice fel de carti.

Potrivit unor studii realizate de cativa cercetatori olandezi, persoanele care lectureaza carti de fictiune reusesc mult mai usor sa se puna in 'pielea' personajelor, deci sa fie empatici, spre deosebire de cei care nu opteaza pentru acest tip de lectura.

Asadar, aventureaza-te ori de cate ori ai prilejul intr-o poveste care abunda in intrigi si in personaje diferite.

 

Reduce stresul si depresia

Indiferent ca vorbim de stresul cauzat de problemele din familie ori de cele de la serviciu, lectura reprezinta un mod extraordinar prin care te poti elibera de acesta.

Cufundandu-te intr-un roman bun, vei reusi sa te relaxezi, sa te bucuri de momentul in care te afli si sa iti distantezi gandul de ceea ce te nelinisteste.

Ba mai mult de atat, s-a demonstrat faptul ca cititul poate contribui si la reducerea depresiei. Cum anume? Ei bine, cu ajutorul biblioterapiei.

Intr-un studiu recent , citirea cartilor din categoria self-help insotita sedinte de explicare a modului in care acestea trebuie utilizate a condus, dupa un an de zile, la o scadere a nivelului de depresie a pacientilor.

 

Imbunatateste memoria

Pe langa multe alte beneficii pe care le are, lectura este si un exercitiu excelent de imbunatire a memoriei.

De ce? Ei bine, atunci cand citim trebuie sa retinem numele personajelor, istoria lor de viata, tipul  de relatie pe care il au cu celelalte personaje ale cartii, cadrul in care se intampla actiunea, precum si desfasurarea cronologica a povestii.

Astfel , fiecare noua amintire pe care o creem stimuleaza formarea unor sinapse noi, intarindu-le totodata pe cele deja existente.

 

Regleaza somnul

Iti este greu sa adormi si te confrunti cu aceasta problema in fiecare seara? Atunci citeste. Ba mai mult decat atat, specialistii ne recomanda stabilirea unui program regulat de lectura inainte de a merge la somn.

In acest mod, devenim mai calmi, mintea noastra se linisteste, iar corpul nostru primeste toate semnalele ca este timpul sa se odihneasca.

Desigur, pentru ca acest lucru sa fie posibil, este preferabil sa citim intr-o lumina nu atat de puternica si sa evitam lectura pe laptop sau pe alte dispozitive care ar transmite creierului nostru informatia ca trebuie sa se trezeasca.

 

Imbunatateste capacitatea de atentie si concentrare

In ultimul timp auzim tot mai des termenul de multitasking. Si asta pentru ca in fiecare minut suntem asalti de o multime de stimuli care ne distrag atentia.

Cu siguranta ti s-a intamplat si tie sa fii nevoita sa raspunzi la telefon, sa scrii un e-mail, sa dai cateva indicatii colegilor de serviciu si sa-ti verifici agenda in acelasi timp.

In astfel de conditii este lesne de inteles cat de greu este sa-ti mentii concentrarea, in asa fel incat sa bifezi cu succes fiecare activitate in parte.

Tocmai de aceea,  este indicat sa citesti zilnic dintr-o carte, timp de 15-20 de minute dimineata, inainte de a ajunge la serviciu. Astfel, capacitatea ta de concentrare va fi mult mai mare, vei vedea.

 

Dezvolta gandirea analitica

Gandirea analitica reprezinta un real atuu, indiferent ca o folosim in plan personal sau in ceea ce priveste viata noastra profesionala. Cum o putem insa dezvolta?

Raspunsul este unul cat se poate de simplu: cu ajutorul lecturii. De ce? Pentru ca atunci cand citim tindem sa analizam fiecare detaliu, sa ne punem intrebari legate de enigmele personajelor si sa criticam deciziile acestora.

Asadar, nu ezita sa iti faci cateva notite pe marginea lecturilor tale sau, de ce nu, sa participi la cluburi de carte.

 

Stimuleaza imaginatia

Fiecare lectura in parte inseamna evadarea din cotidian si patrunderea intr-o realitate alternativa. Studiile arata faptul ca cititul are puterea de a ne stimula imaginatia si chiar de a ne pacali mintea, in sensul ca ne poate face sa credem ca povestea pe care o avem in fata este una adevarata, verosimila.

Si asta nu e tot! Involuntar, atunci cand citim, recream in minte tot felul de imagini, construite pe baza a ceea ce se intampla in carte.

Cu alte cuvinte, ne formam un portret mental al personajelor sau vizualizam cu ochii mintii cum arata un cadru anume din poveste.

 

Dezvolta compasiunea

Pe langa toate celelalte avantaje pe care le prezinta, cercetarile in domeniu au evidentiat faptul ca cititul ne ajuta sa intelegem mult mai usor societatea in care traim, stilul de viata al anumitor persoane, cat si modul in care putem forma si mentine relatii mai bune cu cei din jurul nostru.

Gratie lecturii, reusim sa ne identificam cu emotiile celorlalti, cu dificultatile pe care acestia le intalnesc si, astfel, sa devenim mai sensibili, mai preocupati de ceea ce li se intampla.

 

Creste toleranta la ambiguitate

Lucrurile ambigue reprezinta pentru tine adevarate provocari? Atunci invata sa le faci fata cu brio, citind cat mai mult. Cartile, mai cu seama cele de fictiune, au intotdeauna anumite aspecte ce pot fi interpretate in diverse moduri.

Vom invata astfel ca incertitudinea face parte din viata noastra si, in plus, ne vom adapta mult mai usor in acele situatii care prezinta un nivel inalt de ambiguitate.

 

De Roxana Balan

Foto: 123rf.com

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
10 beneficii pe care le aduce lectura
10 beneficii pe care le aduce lectura

Daca lectura face deja parte din rutina ta zilnica, stii cu siguranta care sunt beneficiile acestei activitati. Iar daca ai nevoie de un imbold in plus, iata-l aici.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste