10 tactici pentru a avea mai multa incredere in tine

Cu totii ne dorim sa avem mai multa incredere in fortele proprii si sa ne mobilizam mai usor in atingerea obiectivelor. Iata cateva tactici utile.

 

Practica recunostinta

Stii cum de fiecare data iti spui ca urmeaza sa fii fericita atunci cand vei avea/vei face/vei fi…? Fericirea depinde exclusiv de tine, iar daca acum nu o simti, foarte probabil nu o vei cunoaste nici dupa ce vei avea ceea ce crezi ca ajuta la imbunatatirea starii tale.

Invata sa te bucuri de ceea ce ai si sa te cramponezi mai rar de neajunsuri. De multe ori facem liste mentale despre ce neajunsuri traim si ignoram complet lucrurile bune din viata noastra. Cu putin exercitiu, iti poti antrena creierul sa gadeasca in avantajul tau.

Persoanele echilibrate mental stiu sa se bucure de prezent si de ceea ce au, fiind recunoscatoare pentru acele lucruri. Iar aceasta recunostinta le da o stare de bine care se vede in intregul comportament. Merita incercat, nu?

 

Nu renunta la putere

Atunci cand te plasezi intr-o pozitie neajutorata, dand vina pe soarta, pe conjunctura, pe karma sau cea mai apropiata persoana, renunti la toata puterea ta.

De asemenea, atunci cand pastrezi aproape persoane negativiste, care te incarca si coplesesc cu nefericire, le cedezi puterea ta.

Asuma-ti responsabilitatea pentru viata pe care o traiesti, nu mai cauta scuze si vinovati si inconjoara-te de optimism, poate fi molipsitor. Nu renunta la puterea ta indiferent ca esti intr-o relatie profesionala sau una personala.

 

Accepta provocarile

Oricat de placut ni se pare sa ramanem in zona de confort, este un spatiu al stagnarii, al blocajelor si al inactivitatii.

Deseori aceasta zona nici macar nu este alcatuita din lucruri constructive sau functionale, dar, oricat de problematica ar fi, are avantajul familiaritatii. Stim cu ce ne confruntam, stim la ce ne asteptam si… deja ne-am obisnuit cu aceasta stare.

Noutatea nu trebuie sa insemne teama de necunoscut ci o acceptare a provocarilor si o ocazie de a-ti testa limitele si de a descoperi lucruri noi despre tine.

Testarea limitelor se refera la depasirea barierelor pe care, deseori ni le impunem singuri, dintr-o slaba cunoastere sau evaluare de sine, spunandu-ne „eu nu pot decat atat sa fac'. Cu fiecare obstacol pe care il vei depasi vei capata mai multa incredere in fortele tale si vei capata mai mult curaj.

 

Concentreaza-te pe ce poti controla

Este inutil sa ne pierdem timpul sperand ca putem gestiona totul sau ca lucrurile depind exclusiv de noi. Evident, in orice intreprindem pot interveni o multitudine de variabile care schimba, uneori radical, datele unei situatii.

Pentru a nu trai intr-o permanenta anxietate si stres de a manageria totul, important este sa ne focusam pe ceea ce tine de noi.

Asta inseamna sa te pregatesti, sa faci tot ce tine de tine pentru a obtine rezultatul dorit, sa stii cand sa perseverezi, dar si cand sa te opresti.

Acestea sunt cheile productivitatii si eficientei. Nu teama ca s-ar putea intampla ceva negativ, ci o cat mai buna pregatire inclusiv pentru aceasta eventualitate.

 

Stabileste limite sanatoase

Acest lucru inseamna in primul rand sa practici comunicarea asertiva, respectiv sa stii sa refuzi fara sa jignesti si sa iti sustii cu curaj nevoile si dorintele.

Deseori sa inveti sa spui „nu” este o provocare foarte mare, in special cand atrage dupa sine dezamagirea celor din jur. Dar cat timp raspunsul tau este in acord cu ceea ce simti si gandesti, este un semn de integritate.

Nu avem de ce sa ne simtim vinovati facand ceea ce ne dorim sau refuzand deoarece nu avem resurse, timp sau dispozitie. Este dreptul tau de a refuza, in special in situatiile in care refuzul respecta credintele si valorile tale.

 

Asumarea corecta a riscurilor

Daca incerci intotdeauna sa ramai in zona de siguranta, nu vei descoperi lucruri noi, nu vei avea sansa sa evoluezi si nici sa te cunosti mai bine.

Invata sa iti asumi riscuri calculat, respectiv, nu sa dai dovada de impulsivitate sau nevoie de adrenalina, ci de asumare de posibile esecuri.

Incepe cu situatiile care au un grad de risc scazut, apoi poti creste progresiv. Pregateste-te pentru rateuri, dar si pentru succese.

Cauta acele oportunitati care ies din zona ta de confort, dar au perspective luminoase in atingerea scopurilor tale. Calculeaza intotdeauna raportul riscuri-beneficii. Asa vei stii sa alegi intelept.

 

Lasa trecutul in urma

Trecutul poate avea doua versiuni: un trecut fericit pe care il regretam, sau unul incarcat cu suferinta pe care il lasam sa ne copleseasca in continuare.

Iar fiecare versiune, poate avea la randul ei doua variante: ceea ce s-a intamplat in realitate si cum am perceput si trait noi realitatea respectiva.

Cum istoria are doar scopul de a ne invata anumite lucruri, este bine sa vedem lectiile si apoi sa ne vedem de drum.

Refuza sa traiesti in nostalgie sau regrete si renunta la remuscari sau resentimente. Detaseaza-te de tot ce s-a incheiat si, facand acest lucru, vei fi mai ancorat in viata ta prezenta.

 

Invata din greseli

Te copleseste rusinea atunci cand gresesti? Simti ca nu te poti ierta? Blochezi orice noua initiativa de teama sa nu repeti esecul? Din greseli trebuie doar sa inveti, nu sa le iei drept exemple de viata.

Accepta responsabilitatea pentru ceea ce s-a intamplat si da o interpretare productiva evenimentului. Cu totii gresim, dar numai asa putem invata ce avem de facut in continuare.

Poate, uneori, chiar sunt necesare mai multe greseli pentru a ne gasi calea potrivita. In loc sa ne lasam coplesiti de ele, putem sa ne trecem mereu in revista si succesele (pe care tindem sa le ignoram) si sa echilibram astfel balanta.

 

Practica solitudinea

Desi majoritatea fuge de singuratate, studiile demonstrand un procentaj coplesitor al celor care ar accepta mai usor un soc electric decat sa fie singuri o jumatate de ora, aceasta ne e benefica.

Atunci cand petreci timp cu tine, iti poti organiza gandurile, iti poti dedica momente facand o activitate placuta sau, pur si simplu te poti relaxa si iti poti reincarca bateriile.

Singuratatea are un rol major asupra starii noastre generale de bine. Mai mult, capacitatea de a petrece timp cu sine, ne fereste de capcana dependentelor relationale si totodata ne ajuta sa depindem mai mult de noi insine decat de ce primim din exterior.

 

Practica gandirea optimista

Nu ne nastem cu totii optimisti, unii dintre noi facem exercitii pentru a ajunge acolo. Iar cel mai sanatos este un optimism realist. Acesta se bazeaza pe o imagine buna de sine, pe autoapreciere si echilibru emotional.

Pentru ca toate acestea ne ajuta sa privim pozitiv situatiile prezente si viitoare, cu incredere in fortele proprii. Inclusiv in caz de esec, stim ca ne vom reveni si vom continua drumul pornit.

Dar perspectiva esecului nu ne va impiedica niciodata sa ne orientam catre obiectivele pe care le avem. Un optimism absurd este cel al sansei, cel magic, prin care credem ca stand si nefacand nimic, lucrurile ni se vor intampla asa cum ne dorim.

De regula e urmat de atitudinea defetista „n-a fost sa fie'. Implica-te, ai incredere in tine si actioneaza in directia dorita.

Si nu uita sa zambesti. Aparent, simpla grimasa pe care te stradui sa o mimezi este suficienta pentru a transmite creierului un mesaj pozitiv. Prin urmare: Fake it until you make it!

 

Foto: shutterstock.com

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
10 tactici pentru a avea mai multa incredere in tine
10 tactici pentru a avea mai multa incredere in tine

Cu totii ne dorim sa avem mai multa incredere in fortele proprii si sa ne mobilizam mai usor in atingerea obiectivelor. Iata cateva tactici utile.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste