3 mituri despre motivatie

Anumite abordari ale lucrurilor sunt total gresite, indiferent cat de atragatoare par. Unde gresim cand vine vorba despre motivatie.

 

Scrie-ti scopurile si idealurile, iar succesul va veni garantat! Pe Google cu siguranta vei gasi acest sfat calauzitor care poate fi justificat si argumentat in numeroase moduri convingatoare.

In realitate, faptul ca scrii pe hartie care iti sunt scopurile sau idealurile, te va ajuta probabil la caligrafie, daca repeti acest lucru suficient de des.

Nu scrierea scopului in sine iti va asigura succesul, desi desigur nici nu il va sabota. Ceea ce ajuta este structurarea.

Incearca sa iti conturezi cat mai concret un scop pe care il ai si sa gasesti si modalitatile prin care crezi sau te vezi atingandu-l. Sa fii cat mai specific te va ajuta, evident acest lucru, nefiind suficient.

Motivatia ta in schimb va creste cand vei sti cat mai clar care iti sunt pasii catre scopul final si, de ce nu, construindu-ti obiective intermediare pe parcurs.

 

Fa tot ce poti! Pe de o parte, indemnul se doreste a atrage performanta si il vei auzi deseori. In practica, ironic, s-a dovedit a fi taman o acceptare a mediocritatii: „am facut tot ce am putut'.

Timp de decenii, psihologii organizatonali au studiat obiectivele ancorate in „fa tot ce poti' si cele structurate, specifice, clar dificile.

Mai mult de 1000 de studii la nivel international au demonstrat un mai mare succes in atingerea obiectivelor descrise in mod specific si catalogate clar ca fiind dificile in detrimentul celor abordate prin sloganul mentionat.

Acest lucru se intampla deoarece obiectivele cu grad de dificultate mai mare iti vor creste motivatia inconstient, alaturi de concentrarea pe obiectiv si implicarea in atingerea lui, iar acestea vor persista mai mult fiind cele mai eficiente strategii.

 

Vizualizeaza-ti succesul! Cei care promoveaza gandirea pozitiva sunt chiar foarte atasati de acest slogan. Din pacate, vizualizarea succesului, eventual sarind peste partea in care chiar depui eforturi considerabile pentru atingerea lui, te seteaza pentru esec.

Putini dintre speakerii motivationali inteleg ca este o diferenta intre a crede ca vei reusi si a crede ca vei reusi cu usurinta.

Optimistii care raman realisti au incredere ca vor reusi dar sunt convinsi de asemenea ca acest lucru presupune efort, planificare amanuntita, perseverenta si alegerea strategiilor optime.

Totodata, isi permit si o gandire „negativa' de tipul „Ce obstacole voi intampina? Cum le voi depasi?'. Optimistii lipsiti de realism vor trai convinsi ca vor avea succes doar vizualizandu-l la nesfarsit.

Iar acest comportament, conform unori cercetari recente, reuseste sa te sece de motivatie si energie pentru a-ti atinge scopurile.

Cei care isi petrec timpul visand la cat de frumos le va fi viitorul raman fara resurse sa faca ceva pentru a ajunge acolo…

Combina increderea in abilitatile tale cu o evaluare sincera si corecta a dificultatilor pe care le vei intampina.

 

Foto: Hepta

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
3 mituri despre motivatie
3 mituri despre motivatie

Anumite abordari ale lucrurilor sunt total gresite, indiferent cat de atragatoare par. Unde gresim cand vine vorba despre motivatie.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste