3 moduri de a ne cultiva generozitatea

Generozitatea nu trebuie neapărat să aibă o expresie financiară, palpabilă. Ea poate viza propriul timp și disponibilitate de a fi mai atenți și empatici cu cei din jurul nostru. Iată ce putem face.

Citește și:

Cum înveți să-ți accepți vulnerabilitatea

Cum gestionăm schimbările care ne dau viața peste cap

Gânduri pozitive în trafic

Sună imposibil, nu-i așa? Și totuși, nu este. Da, suntem agitați, nervoși și irascibili, mai ales în trafic, unde este aglomerație, găsim șoferi nepricepuți, părem mereu în întârziere sau avem „norocul' de a prinde toate stopurile.

Dacă tot suntem acolo și șoseaua nu se va goli prin magie pentru a ne lăsa nouă loc liber, atunci de ce să nu profităm de toate aceste stopuri?

Când te oprești la semafor, inspiră profund, observă cum te simți în interiorul tău și transmite-ți un gând pozitiv „Să fiu fericită și sănătoasă' sau „Să trăiesc în armonie'. Astfel de gânduri poți transmite și către alții. Poate chiar șoferului din spate care tomai te-a claxonat.

Depinde de tine să faci lucrurile altfel, iar acest exercițiu îl poți repeta la fiecare stop. Durează doar câteva secunde și este util în stabilirea unui tipar al compasiunii și chiar al generozității.

 

Comunică cu cei din jur

Ești deja obișnuită să stai la coadă și să te enervezi că aștepți prea mult sau să te plictisești așteptând? Ai încercat vreodată să intri în vorbă cu cei din jur?

De cele mai multe ori suntem reticenți la astfel de interacțiuni, dar deseori oamenii sunt mai mult decât disponibili să se angajeze în mici conversații. Dacă și zâmbim atunci când îi abordăm, succesul este garantat.

În tot acest timp, putem mental să le transmitem lucruri pozitive, precum în exercițiul de la semafor. Cum ar fi ca în loc să te enervezi că cei doi tineri din fața ta vorbesc prea mult sau prea tare, să gândești intenționat pozitiv în relație cu ei și să le zâmbești?

Astfel de reacții stimulează generozitatea proprie dar fac apel și la generozitatea și amabilitatea celor din jurul tău. Mai mult, intrând în astfel de contacte, intri în primul rând în contact cu cea mai bună versiune a ta.

 

Conectează-te cu cei aflați în nevoie

De câte ori nu trecem pe stradă pe lângă oameni care cerșesc bani sau vând diverse lucruri pentru a-și asigura traiul de zi cu zi?

Nu ne oprim, deseori prinși de propriile probleme, griji și obiective: să ajung la muncă, să dau un telefon, să răspund la e-mail, să nu uit să cumpăr ceva, etc. Dar viețile lor sunt semnificative și de multe ori un zâmbet sau atenția celorlalți îi ajută să își reamintească acest lucru.

Cu toții avem nevoie de sprijin și este sănătos să nu îi judecăm pe cei mai puțin norocoși: „nu îi dau bani pentru că va cumpăra alcool.'.

Intenția ta ar fi bine să fie aceea de a ajuta, de a spune o vorbă bună sau de a acorda un ajutor material (dacă simți să faci acest lucru) fără judecată sau așteptări.

Nu trăim viețile altora, dar ne putem imagina că ne dorim cu toții cam aceleași lucruri: să ne simțim în siguranță, să ne satisfacem nevoile de bază, să contăm, să fim văzuți, să fim înțeleși și acceptați, să fim sănătoși…

Având aceste lucruri în minte, acordă ajutor atunci când poți, chiar dacă optezi pentru a dona o anumită sumă de bani lunar unei asociații care se ocupă de astfel de cazuri. Astfel contribui la dezvoltarea acestei trăsături pozitive, numită generozitate.

Foto: 123rf.com

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
3 moduri de a ne cultiva generozitatea
3 moduri de a ne cultiva generozitatea

Generozitatea nu trebuie neapărat să aibă o expresie financiară, palpabilă. Ea poate viza propriul timp și disponibilitate de a fi mai atenți și empatici cu cei din jurul nostru. Iată ce putem face.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste