3 strategii pentru o doza mai mare de optimism si implinire

Deseori, tindem sa ne concentram pe aspectele negative ale vietii si nu ne mai simtim deloc impliniti. Iata cativa pasi cu ajutorul carora poti aprecia mai mult lucrurile bune si vei  privi tot ce ti se intampla cu mai mult optimism.

 

Stabileste ceea ce iti doresti

Nu, aici nu vorbim despre bunuri materiale, realizari profesionale sau personale. Acestea pot veni in timp, uneori sub alte forme decat cele din mintea noastra, iar alteori, se pot lasa asteptate.

Si pentru ca nu le putem controla, pentru ca deseori nu depinde exclusiv de noi implinirea lor, facem loc nemultumirilor, tristetii si sentimentelor coplesitor negative.

O perspectiva pozitiva si optimista este ceea ce ai nevoie pentru a aprecia altfel lucrurile pe care deja le ai. Poti incepe cu pasi mici. Iar primul pas este sa stabilesti care este starea pe care o cauti. Cum iti doresti sa te simti? Ce te ajuta ca sa te simti astfel?

Deseori plasam motivele de bucurie inafara noastra. Este si firesc pe de-o parte sa primim stimulii exteriori cu apreciere, deschidere si bucurie, in special cand raspund nevoilor, asteptarilor si dorintelor noastre.

Uneori insa, nici acestia nu ne provoaca bucurie si alegem sa ramanem posaci indiferent ce s-ar intampla. Astfel, ne spunem singuri ca ceea ce se intampla nu este suficient sau „destul de…' sau chiar ceea ce ne doream.

Starea de implinire depinde de dispozitia noastra sufleteasca de a o crea. Iar experientele pozitive depind si de aprecierea ta. De ce nu ar trebui sa conteze gesturile mici si lucrurile simple? In proportie de 90%, viata noastra este alcatuita din ele si nu din evenimente majore, nu din reusite rasunatoare.

Stabileste in primul rand sentimentul pe care il cauti, apoi incearca sa il generezi singur. Descopera-l si gaseste resursele pentru a apela la el de fiecare data cand ai nevoie de un imbold pozitiv.

 

Vezi imaginea de ansamblu

Deseori o atitudine defetista in fata intamplarilor vietii ne blocheaza initiativa si actiunea. In loc sa gasim resurse in fiecare situatie pentru a merge mai departe, pentru a ne reajusta planurile si obiectivele, capitulam si dam vina pe viata, oameni sau karma. Si totusi, daca am incerca sa vedem totul precum piesele unui puzzle?

Poate ca treci prin momente de nemultumire la actualul loc de munca si ai decis sa il schimbi. Cand vei face acest lucru, nu te uita in urma ca la o greseala pe care ai facut-o alegandu-l.

Gandeste-te la ce lucruri bune s-au intamplat cat timp lucrai acolo? Poate ai invatat ceva nou? Ti-ai facut o noua relatie profesionala? Te-ai ales cu un prieten nou? Gaseste ceva pozitiv in fiecare experienta.

Renunta la a mai vedea doar latura negativa si fa eforturi sa iti reprogramezi mintea si gandurile cu care te-ai obisnuit. Toate aceste experiente sunt piese dintr-o imagine mai ampla, cea a intregii tale vieti.

 

Invata sa te controlezi

Nu ne referim la constrangeri si cenzura. Dar, daca tot le poti face pe acestea, de ce nu te-ai dirija si in directia unor experiente pozitive? Toate schimbarile necesita efort, exercitiu, perseverenta.

La fel se va intampla si atunci cand te hotarasti sa iti schimbi perceptiile, sa iesi din tiparele prafuite care te fac cinic, sarcastic si… deprimat. Daca pana acum ti-ai creat un echilibru invatand sa te lasi coplesit de emotiile negative si, totodata, sa le ascunzi de tine si ceilalti, afla ca este doar o rutina, nu un echilibru.

Este un modus operandi care depinde de tine sa fie schimbat. Da, cu efort, neplaceri, recaderi in familiar, esecuri si… treptat, reusite.

Exista o stransa legatura intre minte, corp si emotii. Mintea este cea care dirijeaza ceea ce transmiti celorlalte doua, motiv pentru care nu degeaba citesti pe toate gardurile sa gandesti pozitiv.

Si poti face asta, cand inveti sa iti ajustezi planurile, obiectivele, asteptarile si in special perceptiile, precum si strategiile, astfel incat sa fie in armonie. Cum ti-ar placea sa iti traiesti viata? Ce te retine?

Daca vrei sa traiesti mai des sentimentul de implinire, invata sa iti permiti sa faci acest lucru, in primul rand. Stii cat de mult voiai sa ai masina ta? Nu este ultimul model la care visezi de parca existenta ta depinde de o caroserie? Si totusi, de ce nu te bucuri ca poti conduce? Ca ai o masina?

Uneori, cand ne facem planuri legate de ceea ce ne dorim, tindem sa intram in detalii. Iar in imaginatia noastra, lucrurile se vor intampla intotdeauna mult mai bine decat in realitate.

Alteori, o incrancenare pe detalii ne va orbi intr-atat, incat atunci cand vom obtine ceea ce ne-am dorit, vom fi nemultumiti ca nu este in intregime cum ne-am stabilit noi mental.

Invata sa te concentrezi pe ceea ce primesti, pe lucrurile bune si pozitive, si astfel iti vei dezvolta sentimentul de implinire, iar pe viitor, il vei simti cu mai multa usurinta si va deveni firesc.

 

Foto: shutterstock.com

 

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
3 strategii pentru o doza mai mare de optimism si implinire
3 strategii pentru o doza mai mare de optimism si implinire

Deseori, tindem sa ne concentram pe aspectele negative ale vietii si nu ne mai simtim deloc impliniti. Iata cativa pasi cu ajutorul carora poti aprecia mai mult lucrurile bune si vei privi tot ce ti se intampla cu mai mult optimism.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste