3 reguli de urmat pentru a-ți reduce anxietatea

Cu toții știm ce impact are anxietatea asupra vieții și deciziilor noastre. Psihologul Mikhail Labkovsky ne propune 3 reguli simple care ne fac viața mai ușoară.

Citește și:

Învață să spui NU! Cum să ai un comportament asertiv

4 tehnici de manipulare de care să te ferești

Învață să te asculți

Primul pas în acest sens este urmat de faptul că vei face doar ceea ce îți dorești. Poate părea egoist, dar să faci ceea ce tu vrei cu adevărat nu exclude anumite compromisuri pe care le facem de dragul celor din jur. Cât timp vorbim despre compromisuri sănătoase.

Indiferent că vorbim despre decizii minore, de zi cu zi, precum ce să mănânc la micul dejun, sau de cele mai importante „Ar trebui să îmi schimb jobul?' răspunsurile ni le putem oferi doar singuri.

Ascultându-ne și fiind atenți la nevoile noastre, învățăm să luăm decizii în funcție de ceea ce ne dorim cu adevărat.

Toate celelalte compromisuri devin nesănătoase și ne sporesc anxietatea. Știm deja ce înseamnă să rămânem într-un loc de muncă frustrant și nesatisfăcător.

Este util dacă învățăm astfel de lucruri încă din copilărie, motiv pentru care părinții sunt sfătuiți să își educe copiii în acest sens, ținând cont și de ceea ce își doresc ei: „Ce vrei să mănânci azi?' sau „Cu ce ai vrea să te îmbraci?'.

În felul acesta îi educăm de mici că este important să știe să facă ceea ce își doresc și că nevoile și dorințele lor contează.

 

Limitează concesiile și compromisurile

Deși ni se pare greu de crezut, multe dintre deciziile care ne dictează viața, dacă nu sunt în acord cu noi înșine, ajung să ne dea inclusiv probleme de sănătate. Cardiologii și oncologii ar trebui să știe.

Pare incredibil? Energia ta este complet manipulată de starea mentală, de frustrările, stresul și anxietatea care nu te părăsesc. Iar o astfel de viață duce la somatizări, acutizări ale problemelor de sănătate, iar de disconfort psihic nu mai vorbim.

Este dificil uneori să spui nu și da, sunt situații în care faci ceva pentru că „trebuie' și nu pentru că vrei. Dar limitează astfel de decizii.

Ascultă-te și gestionează compromisurile sau concesiile pe care le faci pentru ceilalți sau pentru că tu consideri că așa trebuie.

Nu degeaba psihologii ne tot îndeamnă să îl lăsăm pe „trebuie' deoparte. Deseori, în spatele lui se ascund frici, renunțări sau pur și simplu neascultarea propriilor nevoi și dorințe.

 

Nu acumula frustrările

Chiar și lucrurile mărunte de zi cu zi ne pot aduce numeroase frustrări, iar din dorința de a nu agrava o situație, nu le discutăm ci le închidem în noi.

Suntem precum o oală sub presiune în care s-au adunat toate problemele și care, inevitabil, va ajunge să dea pe afară. Învață să discuți o problemă atunci când apare, oricât de neplăcut pare.

Nu aduna supărări ci concentrează-te pe ce ai de făcut pentru a le rezolva sau depăși atunci când apar.

Renunță la ruminații inutile legate de o situație sau cum ar trebui să discuți cu cineva un subiect dificil. Concentrează-te pe ce vrei tu și ce ai de spus, apoi pune în practică. 

Iar dacă în relație cu cineva nevoile și dorințele tale nu sunt ascultate, chiar dacă îți pare dificil, întrerupe relaționarea. Este un focar de frustrări ulterioare.

Foto: shutterstock.com

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
3 reguli de urmat pentru a-ți reduce anxietatea
3 reguli de urmat pentru a-ți reduce anxietatea

Cu toții știm ce impact are anxietatea asupra vieții și deciziilor noastre. Psihologul Mikhail Labkovsky ne propune 3 reguli simple care ne fac viața mai ușoară.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste