3 reguli pentru schimbare

Deseori ne spunem ca vrem o schimbare, sau ca ne dorim sa schimbam ceva specific. De la vorba la fapta, drumul este anevoios, dar iata trei reguli de care putem tine cont.

 

Fa un inventar

In momentul in care iti spui ca doresti sa schimbi ceva anume, este bine sa iti inventariezi temeinic motivele si motivatia.

Vezi ce sta la baza comportamentului prezent, care ii sunt punctele slabe, cum te afecteaza pe termen lung sau cum este privit de cei din jur. Este adevarat ca opinia celorlalti ar trebui sa ocupe ultimul loc, dar deseori apropiatii pot juca rolul unor oglinzi.

Odata ce intelegi care sunt neajunsurile, incearca sa fii sincera si in privinta beneficiilor. Deseori nu recunoastem ca pana si un comportament neadecvat sau o situatie in care persistam, are niste beneficii ascunse. Cumva, simtim un confort, fie al rutinei, fie al obiceiurilor care intra in actiune aproape instinctiv.

Atunci cand vrei sa faci o schimbare importanta, te ajuta sa pui pe hartie acest lucru. Pro si contra, intocmeste doua liste cu ceea ce te deranjeaza si ce avantaje ai, iar la final descrie cum vezi schimbarea.

Ce presupune aceasta? Cum vei fi odata ce ai schimbat ceea ce ti-ai dorit? Cum te vei simti? Care sunt efectele schimbarii pe termen lung?

Incearca sa te proiectezi deja in rezultat si analizeaza cum te simti. Astfel, iti vei gasi motivatia sa ajungi sa simti acel lucru in mod autentic.

 

Schimbarea este mai simpla in teorie

Nu-i asa ca deseori ti-ai dorit, poate chiar ai afirmat, ca altcineva sa faca o schimbare? Teoretic, din afara, lucrurile stau simplu. Ba, chiar mai mult, atunci cand noi nu ne confruntam cu problema si o putem analiza de la distanta.

Doar in momentul in care esti implicat si te vizeaza direct, iti poti cunoaste teama, rezistentele, incapacitatea de a te misca intr-o alta directie.

Nimic insa nu este static. Chiar si un comportament repetat de-a lungul unei perioade indelungate, poate fi ameliorat, daca nu schimbat cu totul. Evident, nu peste noapte.

Pe lista facuta anterior, cu siguranta ar trebui sa isi gaseasca locul obstacolele. Vei avea momente de renuntare, vei vedea ca rezultatele intarzie sa apara si, mai ales, ca faci ce faci si tot acolo revii.

Energia se diminueaza, motivatia pare sa dispara si, deseori, ne ascundem in spatele lui „asta sunt, nu am ce face'. Abandonul este mult mai simplu decat perseverenta. Dar aceasta din urma te invata controlul, disciplina si puterea pe care o ai asupra propriei persoane.

Incepand cu felul in care gandesti si disponibilitatea de a-ti schimba tiparele, toate demersurile tale, in timp, iti vor oferi o perspectiva mai pozitiva asupra ta. Multe dintre obiectivele setate intampina piedici pe care nu le putem controla sau influenta.

Atunci cand dorim sa ne schimbam pe noi insine, cea mai mare piedica ajungem sa fim… tot noi insine. Iar daca decizi sa renunti, inseamna ca nu este o schimbare pe care sa ti-o doresti cu adevarat.

Invata sa rezisti atunci cand este dificil, sa iti reamintesti cum va fi rezultatul pozitiv si sa te inarmezi cu rabdare.

 

Invata sa planifici

Drumul catre atingerea unui obiectiv rareori este singular. Putem gasi o varianta de a-l indeplini sau mai multe. Depinde cat de creativi sau dispusi suntem sa gasim alternative.

Poate uneori abandonam un obiectiv considerand ca nu vom reusi sa il atingem, desconsiderand ce alte optiuni am avea. Si cand vine vorba despre schimbare, strategiile trebuie planificate, cu dreptul de a fi adaptate pe parcurs.

Incearca sa faci un plan mental al schimbarii. Cat timp va dura pana ajungi la rezultatul dorit? Poti estima un termen limita macar aproximativ? Odata ce ai facut acest lucru, stabileste-ti activitatile de pe parcurs, gasind un termen pentru fiecare.

Gandeste-te ce vei face in prima saptamana? Dar in prima luna? Care vor fi primele rezultate vizibile? Cum ai ajuns la ele?

Aceste exercitii de imaginatie ne pregatesc pentru drumul pe care il avem de parcurs, ajutandu-ne sa ne intarim motivatia si dorinta de a obtine ceea ce ne dorim.

Retrospectivele sunt si ele utile. Intreaba-te daca ti-ai respectat termenul si daca ai ajuns acolo unde ti-ai propus in fiecare etapa. Daca nu, revezi ce anume nu a functionat si cauta alternative.

 

Foto: 123rf.com

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
3 reguli pentru schimbare
3 reguli pentru schimbare

Deseori ne spunem ca vrem o schimbare, sau ca ne dorim sa schimbam ceva specific. De la vorba la fapta, drumul este anevoios, dar iata trei reguli de care putem tine cont.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste