3 strategii utile pentru dezvoltarea personală

Traumele, problemele personale, suferințele, toate își pun amprenta asupra noastră și deseori ajungem să ne cultivăm mai mult slăbiciunile. Iată 3 strategii utile pentru dezvoltarea personală.

Citește și:

10 tactici pentru a avea mai multa incredere in tine

Imaginea de sine: ce să faci ca să te simți mai bine în pielea ta

De regulă ne schimbăm și evoluăm atunci când avem motive întemeiate să facem acest lucru, iar majoritatea dintre noi reușește să intre în acest proces atunci când avem parte de iubire, atât de sine cât și din partea celor din jur.

Iubirea îți conturează un cadru propice pentru a simți imboldul de a deveni cea mai bună versiune a ta, iar dezvoltarea personală o facem pornind de la avantajele pe care le avem și pe care deja le cunoaștem.

Ne place să facem lururi la care ne pricepem și ne simțim încrezători să ne perfecționăm competențele.

Studiile de psihologie recente ne îndeamnă să privim mai puțin către lucrurile care nu au funcționat și mai mult către cele care au adus rezultate pozitive.

Prin urmare, practicarea recunoștinței începe să aibă un rol tot mai important, întrucât contribuie la starea noastră de bine.

Atunci când ne descoperim punctele forte și ne concentrăm asupra lor, ne abordăm mai contructiv propriile vieți, comparativ cu centrarea pe limite sau eșecuri.

Dar atunci când nu ai primit iubire, când ai avut o copilărie dificilă și nu ai parte de instrumentele necesare, suferi de pe urma deficitului și a dezavantajelor, iar învățarea bazată pe experiențe pozitive devine o problemă.

Este cazul copiilor care au pierdut un părinte în copilărie, au suferit traume sau au fost neglijați, ori a celor care suferă de dislexie. Deci ce ar fi de făcut când pornești de la aceste premise?

Mulți dintre noi suferă consecințe negative. Nu au rezultate școlare bune, în special în cazul dislexiei care ridică piedici în procesul de învățare.

Este dificil să ai încredere în tine sau în alți oameni dacă în copilărie nu ai avut parte de iubire. De unde vine curajul dacă niciodată nu ai fost încurajat?

Este dificil să ai o minte focusată, dacă acasă ai parte de haos. Nu înțelegi ușor cum de interacționează alți oameni, cum arată comunicarea constructivă și ce înseamnă iubirea de sine.

Drept rezultat, în loc să avem puncte forte pe care ni le descoperim, ajungem extrem de conștienți de propriile slăbiciuni, iar lumea pare un loc amenințător și întunecat. Dar există resurse în orice situație.

 

Învățarea compensatorie

În loc să aplicăm un mod de învățare bazat pe propriile avantaje, învățăm să compensăm lipsa acestora. Este mai dificil să ne înfruntăm deficitul și să lucrăm cu el.. chiar nu pare natural și nici evident atunci când trebuie să îl abordăm.

Nu este nici plăcut, din contră… este deseori dureros. Un astfe de tip de învățare te provoacă să îți depășești nesiguranțele și umilirea. Dar chiar și atunci când rezultatul final pare dificil de atins și îndepărtat, recompensele sunt uimitoare.

Prin urmare, în loc să renunți aceeptă provocarea de a compensa. Vei face un efort mai mare, dar îl faci pentru tine și binele tău personal.

Budiștii au o vorbă: „fără noroi, nu există lotuși'. Asta pentru că o floare atât de frumoasă apare din rădăcinile ancorate în noroiul din ape întunecate.

Pare imposibil să vezi lumina atunci când pornești în astfel de condiții, dar dacă vei considera că dificultățile personale devin o oportunitate de a crește într-un lotus, poate vei accepta această strategie mai ușor.

 

Încheie tiparele problematice

Față de învățarea care te îndeamnă să folosești ceea ce știi și ai pentru a îmbunătăți, în acest caz va trebui să știi să renunți la anumite lucruri. Cu toții avem obiceiuri proaste.

Statutul și averea sunt scopuri nobile pentru mulți dintre noi. Iar dacă ai avut parte de un început dificil în viață, cu atât mai dăunătoare sunt astfel de obiective nesănătoase.

Tiparul prin care privești lumea este unul spart în mai multe piese, iar renunțarea la el aduce liniște și calm. Odată ce înțelegi acest lucru, nu ar fi rău să înveți să meditezi. Pentru că această tehnică te ajută să îți focusezi mintea pe momentul prezent.

O altă metodă de a renunța la un tipar este să te uiți la originile lui și să îți exprimi sentimentele în timp ce faci asta. Mulți oameni apelează la psihoterapie, dar poți opta pentru exprimarea sentimentelor prin artă sau muzică.

Dezvoltă-ți creativitatea. Atunci când îți modelezi durerea în lut, câmt o pictezi sau o pui pe muzică, o poți observa dintr-o nouă perspectivă, care te ajută să te detașezi de ea.

 

Învață să iubești

Poate nu ai avut parte de suficientă iubire, dar poți învăța asta acum, în prezent. În loc să manifești furie sau tristețe timp îndelungat pentru un trecut încheiat, sau să aștepți răspunsuri miraculoase de la viitor, începe acum.

Iubește pe cineva și încurajează persoana respectivă nu să evite întunericul trecutului tău ci să îți descopere părțile pozitive. Ascultă cu atenție, învață să oferi.

Întotdeauna poți face ceva concret pentru a face loc iubirii în viața ta, iar partea bună este că niciodată nu e prea târziu.

Foto: 123rf.com

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
3 strategii utile pentru dezvoltarea personală
3 strategii utile pentru dezvoltarea personală

Traumele, problemele personale, suferințele, toate își pun amprenta asupra noastră și deseori ajungem să ne cultivăm mai mult slăbiciunile. Iată 3 strategii utile pentru dezvoltarea personală.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste