4 semne ca esti obsedat de control

Viata e imprevizibila, dar rasturnarile de situatie de enerveaza ingrozitor? Cei din jur iti spun mereu ca esti control freak? Iata cum sa nu cazi in capcana obsesiei pentru control.

 

Nevoia de a-i corecta mereu pe ceilalti

Persoanele care manifesta o nevoie ridicata de control sunt cele care in permanenta ii corecteaza pe ceilalti.

Fie ca este vorba despre felul in care restul se exprima, fie le analizeaza si demonteaza rationamentele, acestia vor incerca mereu sa rectifice ceva la alte persoane.

Evident, este firesc sa spui cuiva atunci cand consideri ca are un comportament nepotrivit. Cu atat mai mult cu cat manifestarile celuilalt pot fi jignitoare sau lipsite de respect fie fata de tine, fie fata de ceilalti.

Tendinta de a face in permanenta acest lucru si de a corecta inclusiv comportamente care, poate din motive prea putin justificate, nu iti sunt tie pe plac, denota o nevoie prea mare de control.

Pentru a face diferenta intre o corectie pe care o consideri justificata sau benefica persoanei careia i-o adresezi si observatiile constante, intreaba-te ce sta la baza acestora. Intr-adevar consideri ca era cazul si situatia sa intervii?

Sau, la baza tuturor interventiilor tale sta credinta ca tu ai mereu dreptate, iar ceilalti gresesc? Daca raspunzi afirmativ la ultima intrebare, inseamna ca este momentul sa iti reevaluezi conduita si sa incerci sa devii mai permisiv.

Acest lucru inseamna sa cobori de pe piedestal si sa accepti oamenii pentru ceea ce sunt, dar si opiniile lor, diferite de ale tale.

 

Nu recunosti cand gresesti

Nimeni nu este perfect, deci este firesc fiecare dintre noi sa greseasca. Capacitatea de a recunoaste ca ai gresit este o dovada de maturitate dar denota si o imagine corecta si asumata a propriei persoane.

Da, gresim, dar acest lucru nu ne face mai putin valorosi si nu ne anuleaza alte calitati pe care le avem. Chiar si in cupluri este recomandat ca intr-o cearta sa lasi de la tine, sa  nu incerci sa iti impui propiile puncte de vedere peste limita armoniei relatiei.

Respectiv, este o dovada de iubire, respect si maturitate sa nu tii neaparat sa ai ultimul cuvant. Conteaza sa te focusezi mai mult pe importanta pe care partenerul o are pentru tine, si relatia in general, decat pe a avea si a ti se da dreptate.

In orice fel de disputa, atunci cand ai o obsesie a controlului, inseamna ca tu vrei sa trasezi regulile si totodata sa obligi pe cei din jur sa le respecte. Vei incerca sa pari superior celorlalti si sa te afirmi ca cel mai destept si valoros din grup.

In dinamica relatiilor sociale, pozitia de leader se castiga si iti este atribuita de catre ceilalti, nu este impusa lor.

Iar daca vorbim de relatii de munca, atunci un sef cu aceasta componenta, s-ar manifesta despotic si intransigent. Cu siguranta cu primeste votul de incredere sau respect din partea echipei cu care lucreaza.

Invata sa asculti, sa ramai cu mintea deschisa, sa accepti schimburile de idei si sa tragi concluzii pe baza tuturor informatiilor. Abia atunci poti castiga pe merit ascultarea celorlalti.

 

Criticile constante

Persoanele cu o nevoie ridicata de control vor fi cele care mereu vor avea ceva de criticat la cei din jur. Fie ca este vorba despre comportamentul acestora social, felul in care se imbraca, relatiile pe care le au, vor gasi mereu ceva de judecat si de blamat.

Deseori aceste judecati sunt insotite de alternative „cum ar trebui de fapt sa…'. Din nou, aceasta este o atitudine condescendenta, din pozitia celui care crede ca detine toate raspunsurile, iar valorile lui sunt incontestabile.

Daca nu vrei sa transmiti celor din jur o imagine distorsionata a ta, respectiv cea a unei persoane fatarnice, care se pozitioneaza mereu deasupra tuturor, renunta la acest comportament.

Poate deciziile de viata ale altora nu se potrivesc credintelor si convingerilor tale, dar fiecare dintre noi are dreptul sa isi traiasca viata asa cum considera.

Practica bunavointa si intelegerea fata de toti cei din jurul tau. Poate ei gresesc, dar au dreptul sa o faca. Daca simti nevoia sa oferi un sfat, vezi in primul rand daca iti este solicitat. In caz ca nu, intreaba-te ce sta la baza nevoii tale?

 

 

Frustrare, furie si anxietate

Cum reactionezi atunci cand lucrurile nu ies cum ai vrea tu? Cum raspunzi la nesupunere daca ai trasat o regula sau ai formulat o solicitare? Te enervezi usor, devii si mai critic si incisiv? Simti brusc o stare de neliniste cand lucrurile „scapa de sub control'?

Este omeneste imposibil sa controlezi totul, iar regimurile dictatoriale sunt deja depasite…

In cazul in care starile tale devin din ce in ce mai greu de controlat, iar cei din jur semnaleaza tot mai frecvent acest fapt, este momentul sa intervii.

Lumea nu se invarte in jurul nostru, in schimb, cu un asemenea comportament, va incepe sa ne evite.

Daca este dificil sa iti corectezi pornirile sau sa te abtii, iar daca starile tale interioare iti dau de furca, un specialist te poate ghita prin noianul de emotii si ganduri care te coplesesc.

Cauta ajutor fie din partea unui terapeut sau consilier, fie din partea unei persoane apropiate in care ai incredere. Pregateste-te sa accepti un feed-back nu tocmai flatant al actiunilor tale, dar totodata si sa corectezi pentru binele tau personal.

Pentru a nu ajunge sa ii indepartezi pe toti de tine, afla ce sta la baza nevoilor tale si lucreaza la remedierea acestui comportament nedorit.

Bineinteles, vor mai aparea momente de critica sau suparare ca nu ai primit ascultare, dar acestea vor fi mai rare, iar intensitatile mai mici.

 

Foto: shutterstock.com

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
4 semne ca esti obsedat de control
4 semne ca esti obsedat de control

Viata e imprevizibila, dar rasturnarile de situatie de enerveaza ingrozitor? Cei din jur iti spun mereu ca esti control freak? Iata cum sa nu cazi in capcana obsesiei pentru control.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste