5 moduri de a arăta mai multă disponibilitate celor din jur

Pentru prieteni, familie sau relația de cuplu, să dai dovadă de disponibilitate înseamnă să arăți că îți pasă și ești alături de ei. Iată câteva gesturi simple pe care le poți face zilnic.

Citește și:

Invata sa ceri ajutor

Când și cum spunem adevăruri dureroase

 

Fii disponibilă să asculți

Știm deja că ne place să vorbim despre noi înșine. Dar dacă avem și pe cineva care să ne asculte… cu atât mai bine. În special dacă avem o problemă, o perioadă dificilă sau mult stres acumulat.

Iar disponibilitatea de a asculta, necritic, fără să judeci, fără să întrerupi, poate ajuta o persoană să își clarifice problema sau să simtă că este acceptată și sprijinită necondiționat.

Nu avem cu toții nevoie de asta? Nici măcar nu este necesar să îți oferi ajutorul în anumite situații. Mai ales dacă nu ți se solicită acest lucru. Este suficientă prezența ta activă, implicată.

Demonstrează-le celor dragi ție că le ești alături și disponibilă să îi asculți atunci când au nevoie de asta. Totodată, acest lucru te ajută să te apropii mai mult de o persoană și să o înțelegi mai bine.

 

Fii pregătită să oferi un sfat

Atunci când ți se solicită ajutorul, să oferi un sfat este un semn de interes și sprijin față de persoana care te abordează.

Desigur, să oferi sfaturi nesolicitate nu e chiar recomandat, dar dacă ești pregătită pentru când situația o cere, sfatul tău va fi apreciat și va ajunge la țintă.

 

Arată iubire și afecțiune

Deseori căutăm un anume tip de sprijin sau ajutor. Mai ales când ne aflăm într-un impas. Și totuși, de multe ori, simplul fapt că ne simțim iubiți și acceptați ne ajută să depășim momentele dificile.

De aceea, de cele mai multe ori, când stresul se acumulează, căutăm prezența celor dragi pentru a ne detensiona.

Afecțiunea o poți arăta direct, prin prezența fizică și gesturi concrete, dar și un telefon sau un mesaj pot avea un efect pozitiv asupra destinatarului.

 

Oferă ajutor

Din când în când este foarte apreciată inițiativa noastră de a rezolva o problemă sau de a ajuta la treburile zilnice pe cineva drag.

Evident, pentru asta, trebuie să înveți să îți faci timp, să incluzi în programul tău și nevoile altcuiva. Dar ce altă dovadă mai mare că îți pasă?

Poate fi vorba de mama ta pe care o ajuți cu curățenia în casă sau cu piața, prietena ta căreia îi iei copilul de la grădiniță când ea are o zi încărcată, iubitul căruia îi calci două cămăși pentru că el nu are timp (sau calcă chiar prost).

Afecțiunea stă și în gesturile mărunte. Tocmai pentru că oferi timpul tău, pe care ai fi putut să îl petreci în orice alt mod.

 

Arată că se poate avea încredere în tine

Ce altceva ne apropie mai mult de o persoană decât încrederea și integritatea de care dă dovadă? Deseori cei dragi, atunci când au de luat decizii importante, vor avea nevoie să se sfătuiască cu cineva.

Este momentul în care asculți cu atenție și oferi sprijinul pe care îl solicită, fie că ia forma unui sfat, a unui îndemn, a unei sugestii sau a unor întrebări clarificatoare.

Dă dovadă de răbdare și fii alături de persoana respectivă pe tot parcursul procesului decizional, care uneori poate fi anevoios. Și încearcă întotdeauna să oferi o perspectivă echilibrată în decizia respectivă, ținând cont de persoana în situație și nu de tine și experiențele tale de viață.

Foto: shutterstock.com

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
5 moduri de a arăta mai multă disponibilitate celor din jur
5 moduri de a arăta mai multă disponibilitate celor din jur

Pentru prieteni, familie sau relația de cuplu, să dai dovadă de disponibilitate înseamnă să arăți că îți pasă și ești alături de ei. Iată câteva gesturi simple pe care le poți face zilnic.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste