5 moduri de a gestiona corect un eșec

Oricât am încerca să evităm un eșec, el face parte din viață și are scopul lui. Chiar dacă este neplăcut, iată cum îl putem gestiona corect.

Citește și:

Ce sa nu faci in caz de esec

De ce este important să ne setăm obiective

Un eșec nu trebuie să fie o catastrofă și nici să nu ne abată de la atingerea obiectivului propus. Bineînțeles, alegerea obectivului trebuie făcută după o analiză îndelungă, cu pași bine conturați și disponibilitatea de a aduce ajustări pe parcursul drumului.

Desigur, există și semnale când un obiectiv trebuie abandonat sau transformat, dar multe dintre scopurile noastre țin de nevoi profunde.

Iar în acest sens, curajul de a merge mai departe după un eșec este esențial. Așa cum obiectivul în sine este bine să aibă un plan stabilit dinainte, la fel este bine să planificăm și revenirea noastră după o nereușită.

 

Acceptă că ceea ce se întâmplă este firesc

Mai puțin de 20% dintre oameni reușesc să obțină ceea ce și-au propus, din prima.

Este firesc și de așteptat să existe și eșecuri, întârzieri, elemente neprevăzute. Cu ale cuvinte problema nu este dacă vei avea un eșec pe parcurs ci când exact vei da de el…

Știind acest lucru, este momentul să te pregătești pentru ce ai de făcut atunci când te vei regăsi în situație.

 

Nu îl nega

Uneori este greu să recunoaștem un obstacol. Chiar dacă stă în fața noastră, suntem tentați să nu îi acordăm importanța necesară.

Chiar dacă cei din jur ne avertizează, nu vom ține cont de sfaturile lor. Incapacitatea de a recunoaște o astfel de problemă nu este un semn de prostie, ci de negare, care îți poate întuneca judecata, chiar și atunci când toți ceilalți văd problema limpede.

Rămâi deschisă și receptivă la feedback-ul pe care îl primești din partea celor din jur. Mai ales dacă sunt persoane apropiate, în care ai încredere, nu ai niciun motiv să crezi că încearcă să îți pună bețe în roate…

 

Nu te denigra…

Doar pentru că planurile tale nu au ieșit așa cum ți-ai propus, nu este un motiv să ajungi să te denigrezi.

Poate ai făcut o alegere greșită sau ai manifestat un comportament nesănătos, dar nu ai motive să te desconsideri, să spui că nu ești valoroasă sau neajutorată.

O astfel de atitudine nu face decât să înrăutățească lucrurile și îți va fi cu atât mai greu să îți recapeți controlul și să acționezi într-un mod productiv.

 

Asumă-ți responsabilitatea

Fii responsabilă și acceptă că anumite alegeri pe care le-ai făcut sau comportamente pe care le-ai manifestat sunt motivul pentru care te-ai abătut de la drumul tău și ai ajuns la eșec. Chiar dacă și alții au avut un rol, abține-te să cauți vinovați în jur.

O astfel de atitudine te imobilizează, iar efectele eșecului vor dura mai mult decât este cazul. Treci la acțiune, începând cu asumarea responsabilității.

 

Cere ajutorul

Cel mai rapid mod de a-ți reveni după o nereușită este să cauți și să accepți ajutorul cuiva dintre apropiații tăi. Uită de mândrie și recunoaște că ai dificultăți. Cere sprijin chiar dacă ți se pare că este vorba despre o problemă minoră.

Cu ajutorul celor din jur te vei întoarce într-un mediu în care te simți în siguranță și în care riscurile unor dificultăți în plus sunt reduse. Apoi treci la acțiune, din nou.

Foto: shutterstock.com

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
5 moduri de a gestiona corect un eșec
5 moduri de a gestiona corect un eșec

Oricât am încerca să evităm un eșec, el face parte din viață și are scopul lui. Chiar dacă este neplăcut, iată cum îl putem gestiona corect.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste