5 motive pentru care sa tii un jurnal

Nu este demodat sau pentru adolescenti! Psihologii ne indeamna sa avem un jurnal, si sa scriem in el zilnic. Afla de ce este atat de importat sa-ti asterni pe hartie gandurile si emotiile.

 

Oare am nevoie de un jurnal?

Cand ai o problema sau o emotie, petreci involuntar timp incercand sa o intelegi, rezolvi sau explici. E drept, poti face multe alte activitati in timp ce te gandesti, insa atentia nu iti este indreptata spre ceea ce faci ci, mai mult ca sigur, la ce ai in minte.

Nu ar fi mai bine atunci sa iti pui gandurile pe hartie? Sa le vezi mai clar si, in primul rand, ti le scoti din minte? Astfel scrisul intr-un jurnal poate sa fie mult mai eficient din punct de vedere al timpului.

Beneficiile scrisului acopera o serie de aspecte precum dezvoltarea personala, spiritualitatea, creativitatea, etc. Pe scurt, se reflecta asupra intregului mod de viata. Iata cateva motive in plus care, poate, te vor convinge…

 

Nevoia unui confident

Jurnalul este asemenea unui bun prieten, insa, e disponibil oricand vrei tu. In plus, nu exista riscul sa te judece ci, mai degraba, te ajuta sa-ti clarifici anumite ganduri.

Punand in scris ceea ce simti, reusesti sa te detasezi si sa privesti situatia dintr-o perspectiva mai pragmatica. Vei vedea ca te simti mai eliberata odata ce ai reusit sa asterni pe hartie invalmaseala de ganduri coplesitoare. Jurnalul poate deveni acel prieten caruia ii incredintezi toate gandurile care te coplesesc.

 

Scrisul imbunatateste sanatatea mintala

Psihologii traseaza o fina diferenta intre scrisul despre emotii si cel despre modul in care simti si gandesti. Cea de-a doua varianta s-a dovedit a fi mai eficienta conform unui studiu al Universitatii din Iowa.

Participantii la aceasta cercetare erau persoane afectate de diverse traume, iar ei au fost indrumati sa scrie despre experientele traite.

Totodata, un alt experiement a avut rezultate similare, si anume, scrisul ocazional timp de 15-20 de minute, i-a ajutat pe participanti sa treaca peste stresul dat de anumite evenimente traumatice mult mai repede.

Aceasta practica este recomandatata atat de psihologi si psihiatrii cat si de asistentii sociali, tocmai pentru ca scrisul si-a demonstrat efectul terapeutic in nenumarate randuri.

 

Este usor accesibil

Desigur, terapia este necesara in anumite cazuri, iar rolul psihologului, de a ne ghida si explica anumite emotii sau tipare comportamentale este foarte important.

As spune ca toata lumea ar trebui sa discute cu un psiholog, intrucat putem avea probleme pe care nu le sesizam, dar care ne afecteaza calitatea vietii.

Problema multora este ca mersul la psiholog necesita bani, timp si consecventa, iar aceste aspecte nu sunt la indemana oricui.

Ca metoda ajutatoare, jurnalul rezolva aceasta problema reusind sa iti ofere incredere in tine si o perceptie mai clara asupra propriei persoane.

Unui jurnal ii poti impartasi supararile tale, tristetile si nemultumirile, il poti utiliza pentru a te elibera de incarcatura emotionala negativa, atunci cand te copleseste. Este un exercitiu simplu si nu iti ia mult timp.

 

Da frau liber creativitatii

Deseori, punand pe hartie anumite probleme la care ne gandim, ajungem sa ne dam seama ca multe limite nu exista in realitate, ci doar ni le impunem noi insine.

Eliberand mintea de aceste blocaje, vei reusi totodata sa iti dezvolti o latura mult mai creativa si inovatoare. Cand vom reciti cele scrise, vom vedea dintr-o alta perspectiva propriile ganduri.

Atunci cand revedem povestea, o putem percepe ca apartinand altcuiva si, privita din exterior, poate capata noi semnificatii. 

 

Imbunatateste exprimarea

Deseori am vrea sa transmitem anumite lucruri, dar cuvintele par sa nu fie de partea noastra. Fie ca suntem suparati, sau vrem sa ne expunem anumite opinii sau dorinte, pe moment, ne pot lipsi argumentele sau claritatea ideilor.

Mai mult, in caz de conflict sau suparari, nu ne gasim taria de a discuta direct cu persoana in cauza. Tinand un jurnal invatam, in primul rand, sa ne organizam altfel ideile. Punandu-le pe hartie, putem identifica cel mai potrivit si elocvent mod de a ni le exprima.

Totodata, este un exercitiu bun chiar si in comunicarea cu ceilalti. Anumite suparari sau probleme, le putem comunica unei alte persoane in scris.

Bineinteles, este recomandat ca scrisoarea sa fie citita in prezenta noastra in primul rand pentru a sustine cele spuse, iar apoi pentru a primi un raspuns.

Indiferent de motive, jurnalul poate reprezenta un aliat in confruntarea tuturor gandurilor noastre, precum si un prieten care sa ne pastreze amintirile frumoase.

 

De Claudia Dinu

Foto: shutterstock.com

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
5 motive pentru care sa tii un jurnal
5 motive pentru care sa tii un jurnal

Nu este demodat sau pentru adolescenti! Psihologii ne indeamna sa avem un jurnal, si sa scriem in el zilnic. Afla de ce este atat de importat sa-ti asterni pe hartie gandurile si emotiile.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste