5 pasi pentru a depasi o trauma

Un eveniment neplacut sau dureros lasa urme adanci, iar suferinta ni se poate prelungi inutil. Iata ce putem face pentru a depasi mai usor o trauma.

 

Ranile emotionale provocate de trauma

Trauma nu implica neaparat ranirea fizica, ci poate fi cauzata de orice eveniment negativ cu efecte emotionale si psihologice foarte puternice, care ne fac sa simtim ca nu mai putem face fata situatiei.

Atunci cand treci printr-o trauma, nu situatia in sine, obiectiva, o defineste, ci ceea ce simti tu in legatura cu aceasta, reactia ta subiectiva.

Astfel, sentimentele traumatice pot avea drept cauze trairea unor experiente de violenta verbala, fizica sau sexuala, moartea unei persoane dragi, vestea unei boli incurabile, accidentele, dezastrele naturale, atacurile teroriste sau razboiul.

In prima faza, imediat dupa trauma, persoana se afla in stare de soc si confuzie. Confuzia se poate prelungi pe timpul mai multor zile, impreuna cu anxietatea sau chiar frica si negarea a ceea ce s-a intamplat.

Cel mai adesea ea va retrai evenimentul traumatic prin reamintirea unor momente si cosmaruri. Se poate simti rusinata sau vinovata, trista sau chiar lipsita de orice speranta, existand riscul aparitiei depresiei sau chiar a ideatiei suicidare.

La acestea se adauga iritabilitatea, nervozitatea si furia intensa. Sunt posibile si dificultati de concentrare sau pierderi temporare de memorie.

Exista tendinta ca ea sa se izoleze si sa se simta deconectata de ceilalti. De asemenea, apar tulburari ale somnului, adica insomnii sau somn prelungit.

Printre simptomele fizice se numara durerile de cap, tensiunea musculara si oboseala prelungita. Acestea sunt, de altfel, semnele tulburarii de stres posttraumatic, insa este de dorit ca experienta traumatica sa fie depasita pana la transformarea ei intr-o afectiune psihica.

 

Normalizare si constientizare

In primul rand, este important sa constientizezi ca reactiile tale sunt normale in fata unei situatii anormale. Asadar, nu-ti nega emotiile, permite-ti sa simti durerea sau orice alta emotie si ofera-ti timpul necesar pentru a accepta ceea ce ti s-a intamplat.

Incearca sa afli detalii despre evenimentul traumatic, mai ales daca ai fost in stare de soc si nu iti mai amintesti bine ceea ce s-a intamplat.

Constientizarea si clarificarea atat a evenimentelor, cat si a sentimentelor tale, reprezinta primul pas in depasirea unei traume.

Negarea sau evitarea sentimentelor si a emotiilor negative pot sa agraveze situatia sau sa-ti dea falsa impresie ca ai trecut peste acel eveniment. Vindecarea emotionala va fi completa doar cand te vei confrunta cu ele si le vei recunoaste.

Este bine si sa-ti creezi in casa o atmosfera de liniste si siguranta pentru o perioada. Daca te face sa te simti mai bine si mai securizata, asculta muzica linistitoare, dormi cu lumina aprinsa sau apeleaza la aromaterapie.

De asemenea, in loc sa te intrebi iar si iar de ce ti s-a intamplat acel lucru, incearca sa afli ce ai invatat sau ai descoperit nou la tine.

Poate ai aflat cat de puternica si rezistenta esti, ce calitati sau vulnerabilitati ai sau poate este important sa iti redefinesti valorile dupa care te ghidezi in viata.

Invatand din aceasta experienta, lucrurile vor avea un sens pentru tine si vei putea trece mai usor peste ceea ce s-a intamplat.

 

Nevoia de sprijin social

Cautarea suportului social este o buna strategie pentru a depasi o trauma. Vorbeste cu prietenii si familia ta sau cu orice persoana relevanta pentru tine despre ceea ce s-a intamplat.

Exprima-ti deschis gandurile si sentimentele cu privire la acest lucru si nu te rusina daca plangi. Este o reactie normala. Astfel, vei reusi sa te eliberezi de emotiile negative, vei avea parte de atentia celor din jur si te vei simti mai bine.

De asemenea, poti cauta grupuri de suport pentru persoane care au trecut prin experiente similare. Discutand si ascultandu-i pe ceilalti nu te vei mai simti singura, vei putea invata din experienta lor si poate vei descoperi solutii pentru tine.

Daca nu te simti confortabil sa discuti cu ceilalti despre ceea ce s-a intamplat, atunci ai rabdare si fa acest lucru doar atunci cand vei simti nevoia.

Insa nu te izola, incearca sa-ti petreci timpul cu prietenii sau cu membrii familiei tale si sa faceti lucruri obisnuite.

Chiar daca nu-ti doresti sa le impartasesti gandurile si emotiile tale cu privire la trauma, sprijinul celorlalti este important pentru a te simti mai bine.

 

Rutina zilnica si implicarea in activitati

Cel mai adesea, un eveniment traumatic creeaza haos in vietile noastre.  De aceea, este recomandabil sa ne reluam activitatile si sarcinile zilnice cat mai repede posibil.

Revenind la un ritm normal al vietii ne va readuce stabilitatea si sentimentul de corenta si siguranta. De asemenea, activitatile care iti fac placere te vor ajuta sa te deconectezi si sa reduci stresul prin care treci.

Dupa o experienta traumatica, unele persoane simt ca detin din nou controlul vietii lor si obtin un sentiment de utilitate si recastigarea a puterii personale daca fac ceva semnificativ pentru societate, oricat de mic.

Asadar, daca te face sa te simti implinita, inscrie-te la un program de voluntariat. De asemenea, poti dona sange, strange fonduri sau a ajuta sub diverse forme alte persoane care au trait experiente asemanatoare cu a ta sau membrii familiilor lor.

 

Sanatatea fizica

Este bine sa fii atenta si la sanatatea ta fizica, pentru a putea fi bine din punct de vedere psihic. Incearca, asadar, sa dormi 7-9 ore pe noapte si sa mananci sanatos.

Si exercitiile fizice ti-ar putea fi de folos pentru a te reface, dat fiind ca iti confera o stare de bine. De asemenea, evita abuzul de alcool, tutun sau consumul de medicamente.

Acestea au rolul de a masca ceea ce simtim, iar noi incercam sa fugim de realitate. Ideal este sa constientizezi ca acest eveniment poate fi depasit confruntandu-te cu ceea ce simti si acceptand situatia. Doar astfel vei putea depasi o trauma.

 

Psihoterapia si alte tipuri de terapii

Poti beneficia de ajutor profesionist prin intermediul psihoterapiei, mai ales daca te simti anxioasa, te gandesti mereu la ceea ce ti s-a intamplat, identifici simptome ale stresului poststraumatic pe o perioada mai lunga de sase saptamani sau nu reusesti sa iti revii si sa iti reiei activitatile zilnice.

Terapia prin arta s-a dovedit, de asemenea, eficienta pentru vindecarea emotionala. Practicand-o, persoana are posibilitatea de a-si exprima si constientiza sentimentele, de a reflecta si a gasi cele mai bine solutii pentru problemele sale si de a reduce stresul.

Poti incerca si alte forme de terapie care sa te ajute sa reduci stresul si sa te eliberezi de emotiile negative cum ar fi tehnicile de respiratie, de mindfulness si de relaxare, mediatia sau yoga.

In tot acest proces ai rabdare cu tine si amiteste-ti ca este nevoie de timp pentru a depasi o trauma. Parasind statutul de victima, vei deveni o persoana mai puternica si mai inteleapta.

 

De Elena-Irina Macovei, psiholog, psihoterapeut

Cabinet individual de psihologie: consiliere psihologica, psihoterapie, relaxare si hipnoza

Tel.: 0741.106.169

irina_macovei08@yahoo.com

Foto: shutterstock.com

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
5 pasi pentru a depasi o trauma
5 pasi pentru a depasi o trauma

Un eveniment neplacut sau dureros lasa urme adanci, iar suferinta ni se poate prelungi inutil. Iata ce putem face pentru a depasi mai usor o trauma.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste