5 tehnici pentru a-ti pastra motivatia

Invata sa iti stabilesti un obiectiv in functie de prioritati, de importanta si semnificatia lui. Apoi, urmeaza cateva tehnici pentru a-ti pastra motivatia in atingerea lui.

 

Noteaza pe hartie

Identifica ceea ce iti doresti cu adevarat si scrie aceste lucruri. Incearca sa fii cat mai clara si specifica, incluzand atat aspectele cantitative (masurabile) cat si pe cele calitative (experimentale sau sentimentale). Odata ce ai notat totul pe hartie, pastreaza la indemana.

Ne facem planuri si promisiuni noua insene, dar daca toate raman la nivel mental, curand realizam ca ne indepartam de ele.

Iti amintesti rezolutiile de la inceput de an? Bine, de regula acelea sunt deziderate optimiste prin prisma unor evaluari pe care ni le facem si in urma carora „ar fi mai bine daca…'.

Totusi, ele nu sunt mereu in acord cu prioritatile noastre, cu ceea ce ne dorim, cu stilul format, iar schimbarile nu se intampla peste noapte. Fie ea si noaptea de trecere dintre ani.

Odata ce ai scris pe o hartie, aceasta poate avea valoarea unui contract pe care il inchei cu tine insati.

Priveste mereu lista si identifica progresele facute. Iar daca nu faci progrese, aminteste-ti mereu care iti sunt obiectivele si implica-te in atingerea lor.

 

Limiteaza factorii perturbatori

Cand esti dezorganizata, nu reusesti sa progresezi in ceea ce iti propui, atentia fiindu-ti distrasa de o multitudine de sarcini. Unii ar spune ca aici se incadreaza si multitaskingul.

Acesta din urma, dincolo de a fi o abilitate laudabila de a manageria mai multe activitati, este o forma de epuizare, deseori neproductiva. Nu o data ajungem sa realizam cat ne consumam implicandu-ne in prea multe si cat de putine… finalizam.

Amanarea, pe de alta parte, poate fi la randul ei o problema. Daca ti-ai fixat anumite obiective si mereu gasesti scuze pentru care le-ai amanat, inseamna ca iti preocupi timpul si iti pierzi energia cu alte sarcini mai putin semnificative.

Cand simti ca intri in cercul vicios, fa o pauza si rememoreaza-ti prioritatile. Odata amintite, iti va fi mai usor sa dai deoparte tot ceea ce iti consuma din resurse inutil.

 

Accepta neajunsurile

Nu exista obiectiv fara obstacole. Din acest motiv, atunci cand il pui pe hartie, evalueaza corect si neajunsurile, problemele si piedicile care pot sa apara.

Identificarea eventualelor obstacole te ajuta sa anticipezi si cum le poti rezolva. Odata ce esti pregatita sa te confrunti cu ele, vei reusi sa iti pastrezi motivatia si interesul pentru scopul final, fara a renunta.

Acestea, pot fi chiar catalogate in cateva categorii. Prin urmare, sunt cele pe care le poti controla, cele pe care le poti influenta si cele asupra carora nu ai nicio putere.

Pe cele din urma trebuie sa te concentrezi cat mai putin, din moment ce nu depind de tine. Orienteaza-te spre ceea ce ai de facut si inainteaza, chiar daca pe uneori mai repede, iar pe alocuri mai incet.

 

Gandeste pozitiv

Atunci cand esti fericita esti mai energica si motivata, nu? Prin urmare, o gandire pozitiva inseamna sa iti vorbesti optimist, dar si sa derulezi activitati care te fac fericita.

Se pot intampla lucruri cu impact negativ, care sa iti afecteze atitudinea. Dar daca persisti in a le interioriza, a te lasa cuprinsa de ganduri negative si autocritica, vei exacerba situatia in defavoarea ta.

O gandire pozitiva, chiar daca necesita munca si exercitiu, te invata sa iti revii mai usor si sa mergi mai departe ca si cum nimic nu s-ar fi intamplat.

 

Rasplateste-te

Inca din copilarie suntem obisnuiti sa ne placa recompensele si rasplata. La gradinita, primeam buline sau stelute, iar acasa parintii ne laudau sau ne indeplineau o dorinta.

Evident, nu totul trebuie sa depinda de o recompensa exterioara, dar uneori, ne putem ajuta singure sa ne simtim valorizate si fericite. Nu trebuie sa fie o recompensa mare pentru a avea un efect pozitiv.

Uneori, chiar si o pauza de odihna si relaxare o putem primi drept rasplata. Rolul recompenselor este acela de a ne ajuta sa ne mentinem o perspectiva pozitiva asupra progresului facut si sa ramanem motivate in a ne continua drumul.

Deseori, un obstacol analizat prea mult, ne face sa uitam drumul parcurs pana acolo. O mica rasplata ne poate schimba starea de spirit si ne poate incuraja sa apreciem toate eforturile depuse.

 

Foto: 123rf.com

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
5 tehnici pentru a-ti pastra motivatia
5 tehnici pentru a-ti pastra motivatia

Invata sa iti stabilesti un obiectiv in functie de prioritati, de importanta si semnificatia lui. Apoi, urmeaza cateva tehnici pentru a-ti pastra motivatia in atingerea lui.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste