6 pasi catre vindecare

Orice eveniment traumatic, indiferent daca este mental sau fizic, si independent de intensitatea lui, are nevoie de vindecare. Iar prin vindecare, aici vorbim despre stadiul in care trauma nu ne mai provoaca durere, devenind o alta experienta de viata.

 

Acceptarea

Prima bariera este negarea, motiv pentru care cel mai puternic eliberator este acceptarea realitatii. Este poate pasul care are nevoie de cel mai mult timp. Prima reactie este de regula refuzul, negarea, indepartarea.

Treptat insa, facem loc realitatii si faptelor concrete si acceptandu-le ne permitem sa incepem depasirea lor. Mai mult, odata ce acceptam ca avem o problema, indiferent de natura ei, incepem sa acceptam si ajutorul.

 

Introspectia

Incepand cu cel mai mic grad al acceptarii intra in functiune atentia pe care incepem sa ne-o acordam. Devenim atenti la propriile trairi si detalii ale problemei interne.

Astfel, incepem sa ne ghidam dupa ceea ce simtim cu adevarat si sa ne orientam in functie de propriile mesaje.

 

Actiunea

Odata ce devenim mai atenti la propria persoana constatam si nevoile reale pe care le avem. Astfel putem construi un plan care sa ne ajute la recuperare si sa facem pasii necesari pentru a ajunge acolo.

Daca mersul tarziu la culcare imi inrautateste starea fizica, atunci imi schimb acest program pentru a ma ajuta. Asemanator, daca prezenta prietenilor imi imbunatateste dispozitia, pun accent pe viata sociala.

 

Stima de sine

Incepand sa fac alegeri pozitive pentru mine, vad cum deciziile si actiunile mele au impact asupra sanatatii, imi reconstruiesc increderea in sine, sentimentul de competenta si stima de sine. Acestea incurajeaza atat introspectiile cat si actiunile ulterioare.

 

Vindecarea

Cand accept problema cu care ma confrunt, fizica sau psihica, vindecarea nu inseamna neaparat schimbarea diagnosticului sau brusca recuperare.

Inseamna mai degraba o reinstalare a sensului vietii, scopurilor personale, calitatii vietii in ciuda luptei pe care o ducem.

 

Semnificatia

Odata ce are loc vindecarea sinele devine un nou intreg, completat cu aceste experiente noi si alegeri diferite. Un nou scop si o noua semnificatie pot fi descoperite in urma unor asemenea evenimente.

Redescoperirea puterilor personale a relatiilor de prietenie, inclusiv a sistemului de credinte personale joaca un rol important in redefinirea personala.

 

Foto: Hepta

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
6 pasi catre vindecare
6 pasi catre vindecare

Orice eveniment traumatic, indiferent daca este mental sau fizic, si independent de intensitatea lui, are nevoie de vindecare. Iar prin vindecare, aici vorbim despre stadiul in care trauma nu ne mai provoaca durere, devenind o alta experienta de viata.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste