7 lucruri pe care sa le respecti in relatia cu tine

Pentru a avea relatii mai autentice cu cei din jur, este foarte importanta relatia pe care o ai chiar cu tine. Iata cateva reguli de urmat.

 

Meriti ce este mai bun

Suna a slogan motivational dar, chiar daca este, cat timp ne e benefic, de ce l-am ignora? Pentru a avea ceea ce iti doresti, prima regula este ca tu sa consideri ca meriti.

Si aici nu vorbim despre imaginea publica, discursurile pe care le porti cu prietenii pentru propria incurajare sau valdiari, ci despre ceea ce iti spui tu tie.

Asadar, poti incepe (daca nu o faci deja) sa fii convinsa ca meriti o viata frumoasa. La fel de adevarat este ca pentru a o avea, va trebui sa contribui si tu.

 

Nu cauta scuze

Deseori, chiar daca ne dorim ceva, fie amanam, fie ezitam si ajungem, in cele din urma sa renuntam cu totul. Moment in care vom declansa toata paleta de scuze din repertoriu.

Vor fi de vina altii, noi insene, situatia, momentul sau karma. In realitate, iti poti asuma un esec si poti invata de pe urma lui, cat timp ai pornit pe un drum cu cele mai bune intentii.

Daca alegi sa stai deoparte si doar sa astepti „cel mai bun moment' si „cea mai potrivita ocazie', atunci nici macar nu ai incercat. Iesi din inertie si mobilizeaza-te. Gaseste-ti motivatia interioara si treci mai usor la actiune. Chiar daca va fi un insucces.

 

Nu te invinovati

Nimeni nu reuseste constant in absolut tot ceea ce si-a propus. Poate unii, din exterior, asa sunt vazuti sau poate asa le place sa afirme. Nimeni nu le poate face pe toate perfect.

Marissa Mayer, CEO Google, este blamata pentru faptul ca a stat doua saptamani in concediu de maternitate. Este adevarat, poate acest fapt nu o califica drept mama anului si totusi, de ce sa ne vedem noi mai presus de repros?

Nu ar fi corect nici sa renunte la ideea de a avea copii, doar pentru ca are o cariera, nu? Intentia e aceea de a da ce e mai bun din tine, de a lua decizii (chiar daca unele nu sunt cele mai fericite) si de a-ti asuma consecintele.

Nu vor iesi toate perfect, anumite experiente le vei regreta, iar pentru altele vei fi mandra. Concentreaza-te mai mult pe acestea din urma, iar dincolo, vezi ce poti remedia.

 

Nu te compara cu altii

Simtim o unda de invidie atunci cand vedem in altii ceva ce ne-am dori si noi. Dar totusi, majoritatea nu-si doreste decat o mai buna versiune a propriului sine.

Daca vrei comparatii, imagineaza-te asa cum vrei sa fii si evalueaza ce poti face pentru a ajunge acolo. Iesi totusi din zona fantasmelor si propune-ti scopuri realizabile.

Altfel, vei ajunge sa iti fortifici dezamagirile. Tine mereu cont de ceea ce te reprezinta si ceea ce esti. Imbunatatirile de fac pe structura existenta.

 

Tine cont de nevoile tale

Este adevarat ca ne-am dori sa fim mereu pe placul tuturor si sa nu suparam pe nimeni. Ar fi la fel de frumos sa fim si tratate in acelasi mod.

Cu toate acestea, „ciocnirile' de orgolii, cuvinte, nerabdare sau nervi, deseori ne altereaza dispozitia. Pe cat posibil, este sanatos sa eviti sa generezi tensiuni, dar totodata, anumite reactii sunt necesare.

Intre acestea intra refuzurile, indisponibilitatea sau nevoile diferite. Invata sa tii cont de ceea ce vrei tu si de ce ai nevoie si fa exercitii pentru a putea sa exprimi aceste lucruri fara a rani sau jigni.

Totodata, nu te lasa pe tine la urma, doar pentru ca esti solicitata de altii. Este sanatos sa spui „nu', iar de acest lucru este bine sa fii intai tu convinsa.

 

Nu te victimiza

Pornind de la ideea ca, in general, oamenii nu sunt in esenta rai in mod intentionat (altfel am avea o gandire paranoica), nu avem de ce sa ne plasam in postura de victime.

Se pot intampla lucruri neplacute si ne putem afla intr-o conjunctura nefavorabila. Lupta corecta este de a iesi din acest cerc viciat si de a gasi o cale spre confort.

Iar pentru a ajunge acolo, paraseste gandirea demoralizatoare. Nu iti mai spune ca nu poti face nimic si nici nu te lasa coplesita de o situatie (uneori chiar mult timp dupa ce s-a incheiat).

Invata sa accepti lucrurile care s-au intamplat dar si sa le depasesti. Acest lucru inseamna sa nu te vezi niciodata ca o victima.

 

Nu te schimba de dragul nimanui

Teama de a nu fi acceptati, de a nu fi iubiti, de a nu fi la inaltimea asteptarilor altora, pleaca din nesiguranta de sine. Iar aceasta, se formeaza undeva in istoricul nostru personal, fie prin influenta educatiei primite, fie prin propriile experiente de viata.

Teama de a nu fi suficient de buna va produce o indepartare de propria esenta, va genera o autocritica permanenta si tendinta de a face eforturi prea mari pentru a fi acceptati.

In felul acesta ne pierdem noi din vedere dreptul la liberul arbitru si ne cantonam in relatii nefavorabile. Accepta-te asa cum esti si cauta sa ai in jurul tau persoane care te plac pentru ceea ce esti.

Iar daca acest lucru nu se intampla, inseamna doar ca nu va potriviti, si nu ca unii sunt mai buni comparativ cu ceilalti. Mai mult, odata ce tu inveti sa te placi pentru ceea ce reprezinti, acesta va fi si mesajul pe care il vei transmite celorlalti.

Foto: shutterstock.com

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
7 lucruri pe care sa le respecti in relatia cu tine
7 lucruri pe care sa le respecti in relatia cu tine

Pentru a avea relatii mai autentice cu cei din jur, este foarte importanta relatia pe care o ai chiar cu tine. Iata cateva reguli de urmat.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste