7 modalitati pentru a-ti creste stima de sine

Intrucat prin gestica, mimica, actiuni si cuvinte transmitem celor din jur ce gandim despre noi insine, o stima de sine crescuta si sanatoasa este necesara. Iata cum ne putem imbunatati relatia cu propria persoana.

 

Evita generalizarea

Numeroase persoane cu o stima de sine scazuta au o atitudine de genul totul sau nimic'. O evaluare corecta a calitatilor personale le-ar oferi alta perspectiva asupra vietii.

Acest lucru presupune activarea constiintei de sine, dorinta de a invata si aceea de a evolua spre un viitor de bun augur. Cei mai multi dintre noi sunt undeva la mijloc pe spectrul stimei de sine.

Insa cu cat suntem mai neincrezatori, cu atat scade respectul de sine si se dezvolta un comportament autodistructiv.

Fa o lista cu toate calitatile, abilitatile, resursele tale fizice si sociale si intreaba-i  si pe ceilalti ce parere au despre tine. Fa un exercitiu constant din a te concentra si asupra aspectelor pozitive si atuurilor pe care le ai. In felul acesta, inveti sa inclini balanta in favoarea ta.

 

Depaseste nesigurantele

Este foarte posibil ca in viata ta sa intampini dificultati in ceea ce priveste increderea, capacitatea de a vorbi in public, capacitatea de a atrage un potential partener sau abilitatea de a-i tine piept unei persoane mai bine pregatite decat tine.

Neincrederea in fortele proprii nu iti anuleaza celelalte calitati pe care le ai in alte domenii. Cu totii traim momente de ezitare, dar curajul inseamna sa ne asumam un posibil esec, fara a-i permite sa ne limiteze actiunile.

Intreaba-te mereu care este cel mai grav lucru care se poate intampla. Incearca sa evaluezi si ce vei face in caz de nereusita.

Apoi vezi daca nu vei regreta mai mult faptul ca nici nu ai incercat decat eventualitatea unui esec. Pana la urma, si din greseli invatam si, oricat de frustrante sunt pe moment, in timp acestea isi pierd importanta. Invata sa te concentrezi pe solutie si nu pe problema.

 

Observa obiectiv tiparul gandurilor tale negative

Daca stima de sine ne este conditionata in mod direct pe o perioada indelungata de timp, rezultatele nefiindu-ne favorabile, modul nostru de gandire vine automat si inconstient.

Un gest aparent inofensiv, dar pe care il putem corecta, este momentul in care ne privim in oglinda si suntem nemultumiti de ceea ce vedem.

Avem atunci tendita, chiar si in gluma, sa spunem ceva negativ (fie si doar in mintea noastra) despre propria persoana. Iar aceasta devine o setare mentala.

Invata sa te privesti intr-un mod pozitiv, plin de umor si compasiune. Invata sa te placi mereu, chiar si in zilele proaste. Cu totii le avem. Dar in felul acesta te vei indeparta treptat de gandirea negativa.

 

Raspunsuri asertive ca antidot

Cand vei incepe sa te distantezi de gandurile negative atunci le vei putea inlocui cu cele pozitive. Ai nevoie doar de repetitie, persistenta si determinare.

De exemplu, cand un prieten nu iti raspunde la telefon, nu te mai gandi ca nu vrea sa-ti vorbeasca, ci la faptul ca are pur si simplu treaba.

Astfel eviti personalizarea comportamentului celuilalt si vei privi situatia intr-un mod obiectiv. Oamenii actioneaza conditionati de propriile motive si nu se raporteaza la preferintele celorlalti.

Atunci cand te obisnuiesti sa faci doar anticipari negative, vei ajunge sa crezi in propriile scenarii, sa te pierzi in hatisul gandurilor negative si sa iti generezi o stare neplacuta fara o baza reala.

 

Demontarea principiilor daunatoare

Experientele mai vechi ne pot contura atitudinea din prezent. Daca, de exemplu cand erai copil ai fost tachinat de catre profesor in fata clasei acum s-ar putea sa ai teama de a vorbi in public.

Reaminteste-ti ca stima de sine se castiga prin exercitiu si ca un astfel de comportament este doar un obicei nesanatos pe care va trebui sa il inlocuiesti cu unul sanatos.

Stabileste-ti tinte mai mici pe care le poti atinge, iar atunci cand o faci recompenseaza-te sarbatorind victoria. Depinde de tine sa depasesti anumite experiente si sa le pui intr-o noua perspectiva.

 

Renunta la comparatiile sociale negative

Una dintre cele mai comune modalitati de scadere a stimei de sine este sa te compari cu ceilalti. Intotdeauna ai tendinta de a o face cu cei care sunt mai bine pregatiti ca tine, mai realizati, mai avuti sau… care doar par mai fericiti.

Aceste comparatii iti vor aduce stres, anxietate si depresie, fiind un comportament autodistructiv. Incearca sa fii echilibrat si sa gandesti obiectiv.

Cei pe care ii invidiezi au si ei defecte, iar daca privesti atent, vei observa ca viata lor nu e multumitoare sub toate aspectele. Nimeni nu este perfect. Gaseste un echilibru in toate si fii realist in ceea ce te priveste.

In egala masura, evita si sa te hranesti cu nefericirea altora pentru ca viata ta sa para mai frumoasa. Evaluarile personale pastreaza-le in sfera microuniversului tau si raporteaza-le mereu doar la propriul set de dorinte, nevoi, principii, valori sau asteptari.

 

Pozitivism de imprumut

Pentru a schimba cu adevarat nivelul stimei tale de sine ar trebui sa te inconjori de oameni pozitivi, prieteni, consilieri, profesori, colegi, rude care sa te incurajeze si in acelasi timp sa empatizeze cu tine.

Este indicat sa-ti desfasori activitatea in locuri incarcate de pozitivism. La fel de important este ca si in interiorul tau sa construiesti resursele pozitive la care sa poti apela atunci cand ai nevoie sa te regasesti.

Doar tu poti valida tot ce e bun in viata ta. Invata sa iti manifesti recunostinta pentru ceea ce ai deja si sa apreciezi lucrurile marunte. Daca zilnic iti vei crea un obicei din a face asta vei gasi din ce in ce mai multe resurse de a contracara o stima de sine scazuta.

 

De Florentina Dumitru

Foto: shutterstock.com

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
7 modalitati pentru a-ti creste stima de sine
7 modalitati pentru a-ti creste stima de sine

Intrucat prin gestica, mimica, actiuni si cuvinte transmitem celor din jur ce gandim despre noi insine, o stima de sine crescuta si sanatoasa este necesara. Iata cum ne putem imbunatati relatia cu propria persoana.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste