7 metode sa-ti imbunatatesti dispozitia

Ai o zi proasta in care nimic nu pare sa mearga? Nu te lasa coplesita de starile neplacute! Uite ce ai de facut ca sa-ti schimbi singura dispozitia. In foarte bine!

 

Nu te judeca prea aspru

Ai facut o greseala? Are efecte destul de puternice? Cu totii gresim. Este adevarat, sunt situatii si momente in care greselile noastre au un impact mai mare si tare ne-ar placea sa dam timpul inapoi.

Cum acest lucru nu este posibil, sa ne acoperim de vina si sa ne lasam deprimati de rezultate nu este calea care va indrepta in vreun fel lucurile.

Mai mult, ne va seta mintea pe un tipar gresit, in care este posibil sa evitam pe termen lung situatiile in care putem gresi, din nou.

Intrucat este inevitabil sa facem greseli si, totodata, fara sa incercam nu vom cunoaste nici succesul, o atitudine sanatoasa inseamna asumare fara victimizare.

Suntem aceleasi persoane valoroase, chiar si cand gresim. Avem dreptul la intelegere, iertare si acordarea de alte sanse. Iar aceste lucruri este bine sa ni le oferim, in primul rand, noi insine.

 

Iesi la aer

Inca din copilarie parintii ne scoteau frecvent la plimbari, stiind cat de benefic ne este sa stam la aer. Cumva, pe parcurs, am pierdut acest contact cu natura si ne izolam prea mult intre patru pereti.

O plimbare, fie in parc, fie fara o tinta anume, ne poate ajuta sa ne limpezim mintea si sa ne detasam de probleme.

Cu cat stam mai izolati si ne spunem ca vrem sa fim lasati in pace, cu atat vom permite acelorasi ganduri negative sa nu ne dea pace.

Chiar daca ai avut o zi neplacuta, cu evenimente pe care ai vrea sa le uiti, intreaba-te ce importanta va mai avea aceasta zi peste 3 sau 5 ani?

Poate o privire in perspectiva te ajuta sa te detasezi. Chiar daca problemele cu care te confrunti necesita sa gasesti tu o rezolvare, cu cat incerci sa te relaxezi si detasezi, cu atat iti va fi mai usor sa o gasesti.

 

Fa exercitii de admiratie

Buna dispozitie ti-o poti crea singura atunci cand iti permiti sa te bucuri de lucrurile simple, dar si cand aduci in prezent acele elemente care te binedispun. Iti place arta? Mergi la un muzeu sau la un spectacol.

Nu ai cum si cand? Cauta pe internet ceea ce te intereseaza. Ocupa-ti mintea cu imagini care iti fac de obicei placere. Priveste apusul sau rasaritul. Mergi in liniste tinand de mana o persoana draga. Priveste copiii cum se joaca in parc.

Permite-ti sa fii aici si acum si sa te bucuri de orice detaliu din jurul tau. Nu este momentul sa le ignori, spunandu-ti ca ai lucruri mai importante pe cap.

Din contra, este cel mai potrivit moment sa practici admiratia. Pentru ca iti vei regasi starea pozitiva care iti va fi aliat in rezolvarea problemelor cu  care te confrunti.

 

Accepta situatia

Uneori, incercam sa schimbam lucruri asupra carora nu putem interveni. Oricat ne displace ideea, sunt momente in care nu putem face nimic altceva decat sa avem rabdare.

O despartire, o veste dureroasa sau pierderea locului de munca, nu ne afecteaza doar pentru o zi, ci pe un termen la lung. Fiecare dintre noi are nevoie de perioada de convalescenta, iar aceasta o traversam numai cu rabdare.

Daca ne impotrivim, incercand sa producem schimbari imediate pentru a redresa situatia, nu facem decat sa ne agravam starea. Acceptarea inseamna un pas mai aproape catre vindecare.

Mai mult, atunci cand este posibil, incearca sa iti amintesti ca ai mai avut astfel de momente si ca, de regula, lucrurile se indreapta.

 

Fii alaturi de un prieten

Nu doar tu ai nevoie de incurajare sau de o dispozitie mai buna. Cu siguranta ai prieteni carora le-ar prinde bine putina incurajare.

Acest lucru nu inseamna sa iti depasesti starea bucurandu-te ca si altuia ii merge greu… Inseamna sa pui lucrurile in perspectiva, sa gasesti alinare in ideea ca nu suntem singuri si totodata, resurse sa oferi, chiar si atunci cand iti este tie dificil.

Cand reusim sa ramanem disponibili celor din jur, indiferent cat de greu ne este, ne gasim mai usor resursele pentru a ne schimba propria dispozitie.

 

Fa o mica schimbare in decor

Nu este prea simplu sa ne schimbam locuinta sau toata mobila din apartament… Totusi, mici schimbari si imbunatatiri putem aduce. Iar ele, atrag dupa sine o stare de bine, relaxare si o mai buna dispozitie.

Pune un tablou pe perete, gaseste un element nou de decor, achizitioneaza o noua planta sau schimba pozitia fotoliului tau preferat. Poti chiar sa ceri si ajutorul cuiva in aceste mici schimbari.

Vei gasi o preocupare care iti va abate gandurile de la problemele de moment. In plus, te vei simti mai bine cu ceea ce ai realizat si cum mica schimbare adusa locuintei tale.

 

Permite-i mintii tale sa se relaxeze

Daca ramanem fixati pe cele cateva ganduri negative care par sa nu ne dea pace, nu doar vom ajunge epuizati psihic si deprimati, dar vom pierde din vedere si orice posibila solutie la problema.

Pentru a-i permite mintii sa se relaxeze, este necesar sa o implicam intr-o alta activitate. Desigur, cel mai recomandat ar fi sportul, care reuseste sa ne limpezeasca mintea, dandu-ne o stare de bine psihic.

Totusi, cum nu toti suntem atleti sau sportivi pasionati, putem citi o carte sau viziona un film. Pentru cea de-a doua varianta, ar fi recomandat chiar sa iesim din casa, la cinematograf, fie insotiti sau nu.

Practicarea unui hobby sau a unei activitati care stim ca ne absoarbe de regula, reprezinta o recomandare la fel de buna. Nu trebuie decat sa ne permitem acest lucru.

 

Foto: shutterstock.com

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
7 metode sa-ti imbunatatesti dispozitia
7 metode sa-ti imbunatatesti dispozitia

Ai o zi proasta in care nimic nu pare sa mearga? Nu te lasa coplesita de starile neplacute! Uite ce ai de facut ca sa-ti schimbi singura dispozitia. In foarte bine!

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste