Abilități pentru a gestiona mai bine stresul la muncă

Ne place sau nu, stresul face parte din viața noastră de zi cu zi. Totuși, fiecare dintre noi dispune de abilități pentru a-l gestiona mai eficient. Iată care sunt acestea și ce avem de făcut.

Citește și:

De ce reactionam diferit la stres

8 strategii pentru a iesi din burnout

 

Să identificăm cât mai clar care sunt factorii de stres

Atunci când trecem de la general la particular practic nu mai spunem de exemplu că viața e stresantă, ci căutăm cât mai bine ce anume din viață pare stresant.

Să facem un exercițiu de imaginație să vedem cum ar decurge un astfel de dialog interior:

Ce anume din viață mi se pare stresant? Din toată viața doar job-ul este de fapt stresant.

Și de aici ce mai exact este stresant? Păi ar putea fi de fapt activitatea.

Ei bine și de aici ce anume e stresant? Lucrul în echipă.

Și ce anume mai exact? Că nu sunt sarcinile împărțite onest.

Cum adică? Unii muncesc mai mult decât alții.

Adică? Colegul X nu îți face partea lui de treabă și eu trebuie să muncesc și pentru el.

Cum așa? Șeful îmi cere asta.

Și tu cum răspunzi? Nu pot să îl refuz.

Deci e mai curând o inabilitate de a spune „NU' decât un job stresant în totalitate, sau chiar mai mult, o viață stresantă.

 

Să oprim tendința de a ne văita

Atunci când avem tendința de a ne văita pentru tot ce ne deranjează la serviciu ne întârim convingerile că nu ne descurcăm, că nu suntem buni profesioniști, că ceilalți nu ne ajută sau chiar că sunt împotriva noastră și uneltesc, că organizația este un loc stresant.

Și ce să vezi, cu astfel de convingeri nici soluții eficiente de rezolvare a problemelor nu mai putem găsi, colegii și colaboratorii se îndepărtează și astfel obstacolele sunt mai greu de depășit de unul singur. Astfel intrăm într-un cerc vicios greu de întrerupt ulterior.

O metodă foarte eficientă este aceea de a ține un jurnal al acestor gânduri, de a le identifica și de a găsi alternativele lor raționale iar în comunicarea cu colegii să fie prezentate doar situații și fapte care ar necesita rezolvare. 

 

Cum învățăm cum să căutăm soluții la probleme

De obicei, când identificăm clar factorii de stres apar și soluțiile la probleme. Uneori acestea pot fi rezolvate de unul singur, alteori e nevoie de ajutor din afară.

E ok să cerem ajutor de la familie, prieteni, colegi, de la specialiști.

La o privire rapidă am identificat o multitudine de factori stresanți în legătură cu locul de muncă, altceva decât activitatea propriu-zisă precum și o idee de rezolvare:

  • traficul – să folosim mijloace de transport în comun sau să mergem mai mulți colegi cu o mașină
  • timpul imprevizibil de a ajunge la serviciu – să plecăm mai devreme și să petrecem timpul acela pentru noi
  • aglomerația din mijloacele de transport – să mergem pe jos, măcar o parte din drum
  • aglomerația din birou – să ne aducem câteva lucruri personale care ne creează o oază de siguranță
  • zgomotul din birou – să folosim căști și să ascultăm muzică
  • lumină artificială – să ieșim de câteva ori pe zi afară
  • ore suplimentare – să facem un management al timpului mai potrivit pentru noi
  • prea puțin timp liber – să alegem ce este cel mai important pentru noi să facem în timpul liber
  • somn prea puțin sau/și de proastă calitate – să învățăm despre igiena somnului

Pentru fiecare dintre aceștia, cu cât e identificat mai clar, cu atât avem șanse mai mari de a găsi o soluție potrivită pentru noi de a ne adapta mai eficient la el.

 

De Monalisa Tudor, psihoterapeut atlashelp.net, prima platforma de psihoterapie online

Foto: shutterstock.com

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Abilități pentru a gestiona mai bine stresul la muncă
Abilități pentru a gestiona mai bine stresul la muncă

Ne place sau nu, stresul face parte din viața noastră de zi cu zi. Totuși, fiecare dintre noi dispune de abilități pentru a-l gestiona mai eficient. Iată care sunt acestea și ce avem de făcut.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste