Art terapie pentru copiii cu spectru autist

Prin art terapie oamenii pot gasi eliberarea si integrarea emotiilor coplesitoare, crizelor sau traumelor. Astfel, se poate imbunatatii calitatea vietii, comunicarea, creativitatea, depasirea unor momente dificile (despartiri, pierderi, blocaje).

Art terapia ofera o perspectiva ce nu poate fi disponibila prin alte mijloace. Poate creste abilitatea oamenilor de a comunica, ajuta la reconcilierea conflictelor (interioare si exerioare), imbunatateste gradul de constientizare de sine, managementul comportamental, dezvolta aptitudini sociale.

Margaret Naumburg, educator si terapeut ce a folosit pentru prima data art terapia ca forma distincta de psihoterapie, spunea ca exprimarea prin arta este o cale de manifestare a imaginilor existente in inconstient.

Art terapia a fost folosita pe o gama larga de populatie, de la copii mici pana la varstnici, de la veterani la prizonieri si oameni cu dizabilitati psihice si fizice, inclusiv la copiii cu tulburari din spectrul autist.

In multe tari art terapia este vazuta ca fiind o terapie complementara sau ajutatoare in cadrul terapiei copiilor cu autism, alaturi de terapia prin muzica, terapia prin joc etc.

 

Art terapie vs ABA

Tulburarea din spectrul autist (TSA) este o tulburare a proceselor de dezvoltare care apare in primii doi ani de viata si sunt afectate limbajul, jocul, cognitia, dezvoltarea sociala si abilitatile de adaptare.

Studiile facute de specialistii in analiza comportamentala au demonstrat ca interventia timpurie si intensiva poate ajuta semnificativ la recuperarea copiilor cu tulburari din spectrul autist.

Una dintre cele mai folosite strategii de modelare comportamentala si care are rezultate este ABA (Applied Behavior Analysis). Insa in ABA de multe ori partea emotionala este lasata la urma intrucat metodele de a o masura sunt considerate subiective.

Pentru copiii si adultii cu note din spectrul autist lumea poate reprezenta o supraincarcare senzoriala in fiecare zi.

Pornind de la auz si miros foarte pronuntat pana la a se simti coplesiti in spatii aglomerate, combinand cu dificultati de exprimare si intelegere a interactiunilor sociale, toate acestea fac dificila experimentarea mediului inconjurator.

De multe ori se considera ca atat timp cat copiii cu TSA au abilitatile de comunicare compromise, nu pot participa la psihoterapie.

Am fost intrebati cum se poate folosi art terapia la acesti copii atat timp cat ei sunt invatati sa defineasca emotiile prin tehnicile ABA.

Avand in vedere faptul ca ei gandesc foarte mult in imagini se pot deschide si construi linii de comunicare cu clientii tacuti sau non-verbali folosind diversele materiale utilizate in art terapie. Din acest motiv, art terapia ofera o cale de a accesa procesul psihoterapeutic, diferita de alte forme de terapie.

 

Teme

In art terapie exista mai multe variante de a lucra cu clientii: fie sunt rugati sa exprime ceea ce simt in acel moment fie sunt invitati sa faca lucrari dupa anumite teme.

O tema cu care copiii din spectrul autist ar putea lucra este imaginea propriului corp. Pentru aceasta sunt necesare o coala de hartie cu imaginea corpului uman, o cutie cu diverse materiale precum sfoara, margele, sclipici, scoici, monede, crengi frunze etc;

materiale de arta (creioane, acuarele, tempera, creta etc) si o cutie in care sunt asezate diverse imagini decupate din reviste. In cazul in care motricitatea copilului permite ii putem oferi posibilitatea sa-si aleaga si sa decupeze singur imaginile preferate.

 

Sedintele de art terapie…

… sunt structurate astfel incat sa aiba un inceput, o parte in care copilul lucreaza si un final, iar regulile si limitele sunt destul de clar definite. Acestea ajuta copilul sa-si construiasca rutina de care are nevoie pentru a se simti in siguranta.

Micutii experimenteaza aspectul senzorial al procesului prin textura materalelor. Colajul ii ajuta sa inlature anxietatea prin faptul ca pot participa activ, ca au libertatea de a alege materialele preferate astfel incat sa se poata exprima pe sine.

Prin art terapie se poate oferi ocazia reducerii sensibilitatii tactile prin expunerea la diverse materiale, se pot stimula si dezvolta abilitatile motorii fine prin taierea, asezarea si organizarea materialelor.

Pentru ca le sunt ocupate mintea si mainile, copiii pot sa-si schimbe focusul de la experimentarea coplesitoare a mediului la activitati placute prin crearea lucrarilor de arta.

Intră pe Atlas Help, prima platformă de terapie online, și poți sta de vorbă cu unul dintre specialiști în parenting. Mai multe detalii AICI.

De Mihai Albu, expresive.ro

Foto: Hepta

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Art terapie pentru copiii cu spectru autist
Art terapie pentru copiii cu spectru autist

Prin art terapie oamenii pot gasi eliberarea si integrarea emotiilor coplesitoare, crizelor sau traumelor. Astfel, se poate imbunatati calitatea vietii, comunicarea, creativitatea, depasirea unor momente dificile (despartiri, pierderi, blocaje).

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste