Asculta-ti vocea interioara

Oare stim care ne este vocea interioara predominanta? Multi dintre noi considera ca insusi ganditul reprezinta un dialog interior. Dincolo de vocea critica, exista incurajarile, perspectivele optimiste si glasul care ne motiveaza.

 

Vocile

Nu, nu ne referim aici la afectiunile psihice care cuprind voci straine ci la vocile noastre interioare. De ce mai multe voci? Pentru ca si noi avem mai multe trasaturi care coopereaza: suntem amuzanti, seriosi, responsabili, iubitori, generosi, etc.

Fiecare dintre ele are o arie de expertiza si un anumit ton atunci cand o activam. Important este ca nota generala sa ne fie favorabila. La fel de important este ca, daca le ascultam, sa le filtram rational.

 

Vocea rationala

Aceasta ar fi precum vocea celei mai bune prietene. Este cat se poate de realista si incearca sa ne incurajeze mereu.

Este vocea la care apelam atunci cand avem decizii serioase de luat, cand punem in balanta pro si contra, cand avem nevoie de coaching.

Tot ea este responsabila pentru stabilirea cat mai clara a obiectivelor si definirea scopurilor in viata. Totodata, ea este aliatul nostru impotriva criticului interior.

Atunci cand avem ganduri negative si ne lipseste increderea in fortele proprii, ne bazam pe vocea rationala pentru a desfiinta teoriile care ne pot complexa.

Ea provoaca gandurile negative sa isi explice fundamentele si totodata le contesta.

 

Vocea iubitoare

Gandurile in care te regasesti lipsita de valoare si cu o stima de sine scazuta sunt abordate de aceasta voce iubitoare.

Bineinteles, uneori sentimentele ne sunt coplesitoare si trebuie sa ne experimentam intai emotiile, iar apoi sa intervenim asupra lor.

Dar aceasta voce ne este aliat in regasirea drumului catre noi insine, catre o mai buna imagine de sine si mai multa ingaduinta fata de greselile proprii.

Totodata, ea este cea care ne aminteste ca nu trebuie sa fim perfecti si meritam iubire pentru ceea ce suntem.

Suferinta este parte din viata, iar vocea iubitoare ne ajuta sa ne revenim dupa astfel de episoade. Invata sa o asculti cat de des.

 

Vocea care motiveaza

Este antrenorul tau personal, este cea care nu renunta usor, care te incurajeaza sa continui si iti reaminteste ca trebuie sa ai incredere in fortele proprii.

Ea te ajuta sa iti indeplinesti scopurile si iti traseaza pasii pe care ii ai de facut. Totodata ea este responsabila cu abordarile de tipul „daca/atunci' si ne ajuta sa fim mai ambitiosi.

Tot ea este cea care ne ajuta sa ne planificam sarcinile si sa ne asumam responsabilitatile. Intai terminam lucrarea pe care o avem de facut, apoi ne verificam emailul.

Daca vrei sa fortifici aceasta voce, invata sa te apreciezi zilnic pentru ceea ce faci, oricat de nesemnificativ ti se pare.

 

Vocea experta in emotii

Aceasta este vocea inteligentei tale emotionale. Te ajuta sa faci fata propriilor sentimente, sa le recunosti usor si, totodata, te ajuta fie sa le dezvolti sau sa le reduci din intensitate daca nu iti sunt favorabile.

Ea este cea care te echilibreaza emotional, care te provoaca sa analizezi ceea ce simti si sa alegi corect, respectiv tinand cont de emotiile tale.

Este una dintre vocile pe care ar trebui sa le ascultam mai des. Pe parcursul zilei, oricat de absurd ti se pare, analizeaza ceea ce simti si decide ce vrei sa faci.

Poate ai o stare proasta. Recunoaste-ti in primul rand ca esti trista si decide sa iei o pauza de cinci minute sau sa te relaxezi un timp.

Sentimentele care nu sunt adresate se acumuleaza si rabufnesc in cele mai nepotrivite momente. Mai mult, ignorate, ele creeaza un stres si disconfort pe care nu mai suntem capabili sa le identificam corect.

Foto: 123rf.com

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Asculta-ti vocea interioara
Asculta-ti vocea interioara

Oare stim care ne este vocea interioara predominanta? Multi dintre noi considera ca insusi ganditul reprezinta un dialog interior. Dincolo de vocea critica, exista incurajarile, perspectivele optimiste si glasul care ne motiveaza.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste