Atacul de panică: simptome și tratament

Atacul de panică sau stările intense de anxietate sunt stări în care simțim o teamă foarte mare, ca o amenințare la adresa vieții noastre. Iată ce gânduri ne copleșesc în astfel de situații și ce stări fizice, pentru a le putea identifica în mod corect.

Citește și:

Stresul muscular – consecința copleșitoare a multitasking-ului

Ce e de făcut când cineva îți înșală încrederea

Ne uităm în jur și nu vedem niciun ajutor, dar în același timp niciun pericol observabil. Simțim totuși că ceva nu este în regulă și că există chiar posibilitatea să înnebunim sau să facem un infarct. După momentele de palpitații și de teamă ne uităm în urmă și nu înțelegem de ce și cum au apărut aceste simptome deoarece noi suntem în siguranța locuinței noastre și nimeni și nimic nu ne poate atinge aici.

Diagnostic

Atacurile de panică se pot diagnostica după următoarele simptome: palpitații – bătăi rapide ale inimii, probleme cu respirația – respirație scurtă și rapidă, hiperventilație, amețeală – stare mai mult sau mai puțin intensă de amețeală, sentimentul de înnebunire, de pierdere a controlului, de moarte iminentă, transpirație, tremur, presiuni în piept, frisoane și alte simptome.

Atacul de panică este o amenințare imaginară cu moartea a propriei persoane sau a unei persoane apropiate, un semn prin care organismul spune: „Ai grijă ! Se poate întâmpla ceva rău!'.

Singura problemă este aceea că este doar o reminiscență a unor situații anxioase din trecut și nu vorbim de o situație în care există vreun pericol.

 

Variații ale tulburării

În ceea ce privește literatura de specialitate și ținta amenințărilor (Melanie Klein) vorbim de anxietăți cu privire la propria persoană și anxietăți cu privire la o persoană importantă pentru noi.

În ceea ce privește propria persoană, ne-am putea teme că: înnebunim sau murim, vom pierde controlul, ne vom pierde identitatea sau forța care ne ține întregi, ne pierdem o parte importantă din corpul nostru, că mintea sau corpul sunt inundate de fel de fel de lucruri care nu sunt ale noastre (gânduri, idei etc.), etc.

În ceea ce privește persoanele din apropiere, ne-am putea teme că: pot muri, ar putea dispărea complet din viața noastră (chiar dacă știm cu certitudine că merg doar până la piață și se întorc), noi le rănim prin fiecare lucru pe care îl facem, scapă de sub controlul nostru fiecare aspect cu privire la ele, rămân fără forță de viață, fără ceva bun în ele, le distrugem încet – încet, etc.

 

Tratament

Tratamentul recomandat care a dat roade în orice astfel de caz încă de la începutul tratamentelor psihologice bazate pe conversație, este terapie psihanalitică.

Problemele acestea fiind reminiscențe ale copilăriei, ale experienței mai mult sau mai puțin traumatizante din primii ani de viață, au apărut pe parcursul a mai multor ani și au avut timp pentru a se consolida într-o constelație de simptome, astfel că au nevoie de timp și discuție pentru a putea fi exprimate și astfel pentru a fi rezolvate.

 

De Tiberiu Seeberger, psihoterapeut psihanalist

Tel.: 0760.615.143

www.seeberger.ro

Foto: shutterstock.com

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Atacul de panică: simptome și tratament
Atacul de panică: simptome și tratament

Atacul de panică sau stările intense de anxietate sunt stări în care simțim o teamă foarte mare, ca o amenințare la adresa vieții noastre. Iată ce gânduri ne copleșesc în astfel de situații și ce stări fizice, pentru a le putea identifica în mod corect.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste
Cum poți da dovadă de asertivitate
Cum poți da dovadă de asertivitate

Când vorbim despre asertivitate, ne referim la calea sănătoasă de comunicare, prin care știm să ne exprimăm opiniile fără a deveni agresivi, știm să ne susținem un punct de vedere și să ținem cont de noi înșine în interacțiunile cu ceilalți, dar și să știm să refuzăm, renunțând la sentimentele de vină sau rușine. Totuși, atunci când trebuie să punem în practică toate sfaturile bune în acest sens, ne regăsim în sintagma frecvent utilizată „da, dar…” și aducem argumente pentru a justifica limitarea asertivității sau nepracticarea ei.

Citeste