Ce așteptări să ai și ce așteptări să nu ai de la un psihoterapeut

Un psihoterapeut te poate ghida și susține în conflictele cu care te confrunți, descoperirea de sine sau vindecarea suferințelor. Iată totuși și ce nu face un psiholog.

Citește și:

Ce blocaje au oamenii care vin la psihoterapie

Cum să lucrăm cu visele proprii

Te gândești să apelezi la ajutorul unui psihoterapeut? Foarte bine faci. Înainte de toate, încearcă să aflii cât mai multe informații despre el, caută online sau cere recomandări, dacă este cazul. Faptul că tu ai decis să faci ceva pentru a te ajuta este cel mai important pas. Iată câteva lucruri care te vor sprijini în acest demers:

Poate suna redundant, dar este important să știi că un psihoterapeut este cel care a obținut și încă deține un atestat de liberă practică în acest sens, emis de Colegiul Psihologilor din România.

Este posibil ca atunci când suni pentru a face o programare, terapetul să nu poată răspunde (acesta fiind în timpul unei alte ședințe, sau în timpul unei ore de formare, sau poate la volan). O sugestie bună ar fi să trimiți un foarte scurt sms, doar cu numele tău și faptul că ai sunat pentru o programare și să te aștepți să fii sunată înapoi.

Majoritatea psihoterapeuților acceptă anulări sau amânări ale unei ședințe, dacă acestea sunt anunțate cu un avans rezonabil (24 sau 48 ore înainte de ora programată). Verifică procedura de anulare/amânare atunci când faci programarea.

Așteaptă-te ca limbajul, comportamentul și atitudinea psihoterapeutului să exprime respect la adresa persoanei tale și să solicite respect la adresa sa.

Psihoterapeutul este obligat să respecte principiile confidențialității, în limitele legii cărora se supune.

Cu toate acestea, pot exista situații excepționale în care terapeutul este obligat să furnizeze informații în legătură cu cazul tău. Dacă aceste situații nu ți se aduc la cunoștință, întreabă tu despre ele.

Așteaptă-te să ți se răspundă la întrebări legate de formarea profesională a psihoterapeutului, obiectivele terapiei, metodele folosite, costul, durata și frecvența ședințelor, limitele confidențialității.

De obicei, toate aceste răspunsuri sunt deja pregătite de psihoterapeut într-un document care-ți poate fi prezentat la prima ședință.

Un psihoterapeut responsabil va solicita, cu acordul tău, sprijin profesional din partea unui supervizor abilitat sau te va îndruma spre un alt coleg al său, atunci când consideră că pregătirea sa profesională nu îți este de ajutor sau că vă aflați într-un impas.

 

Ce nu face un terapeut

Sunt și lucruri care nu ar trebui să se întâmple din partea unui psihoterapeut sau într-o ședință de psihoterapie. Câteva dintre ele ar fi:

Inițierea sau acceptul contactelor sexuale sau a activităților erotice cu un client – acesta este un principiu al Codului Deontologic al profesiei de psiholog, încălcarea lui fiind incompatibilă cu desfășurarea oricăror activități atestate în certificatul de liberă practică al psihoterapeutului.

Depășirea cadrului terapeutic, de exemplu prin schimbarea frecventă a locației sau a orei de desfășurare a ședințelor, prin angajarea în convorbiri telefonice neexcepționale în timpul ședinței, prin inițierea sau acceptarea unor relații sociale, de natura non-sexuală, cu clientul sau apropiații acestuia.

Oferirea de suport emoțional prin metode din afara sferei profesiei de psiholog, cum ar fi practicile ritualice, lucrul cu energiile sau tehnicile divinatorii (rune, tarot, chiromanție).

Aceste practici pot funcționa sau nu pentru oricare dintre noi, dar acestea nu se desfășoară într-o ședință de psihoterapie.

Să nu te aștepți ca psihoterapeutul să ia decizii în locul tău sau să-ți spună pur și simplu ce ai de făcut! În general, ședința de psihoterapie este menită ca, împreună cu terapetul, să descoperiți ce obiective ar trebui urmărite și care este cea mai eficientă și potrivită cale pentru tine de a le atinge.

Momentele de auto-dezvăluire ale psihoterapetului, dacă acestea vor exista, vor fi foarte rare, alese de terapeut cu mare grijă și numai dacă acesta consideră că sunt benefice pentru tine.

Datorită specificului său, relația terapeutică este o relație separată și incomparabilă cu oricare alt tip de relație ai putea avea de-a lungul vieții, împărtășirea din viața personală a terapeutului nefiind necesară pentru calitatea alianței pe care o vei avea cu acesta.

Un psihoterapeut nu emite rețete medicale, acest lucru fiind în afara competențelor sale. Pentru aceste lucruri, ar fi indicat să mergi la medicul de familie sau la un psihiatru.

Acestea sunt doar câteva din așteptările pe care le poți avea sau pe care nu ar trebui să le ai de la un psihoterapeut.

Ce mai poți face pentru a te pregăti pentru psihoterapie este să citești puțin și din surse de specialitate (articole de profil, website-uri ale clinicilor și cabinetelor de psihologie, etc.) despre tipul de psihoterapie în care terapeutul este atestat și sa mergi o primă ședință cu inima și mintea deschise și, mai ales, cu toate întrebările legate de ce va însemna psihoterapia ta. Un psihoterapeut bun îți va răspunde întotdeauna!

 

De Elena Constantin, psiholog, psihoterapeut în formare și consilier pentru dezvoltare personală

Tel.: 0726.622.356

counselor.studio@gmail.com

Foto: shutterstock.com

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Ce așteptări să ai și ce așteptări să nu ai de la un psihoterapeut
Ce așteptări să ai și ce așteptări să nu ai de la un psihoterapeut

Un psihoterapeut te poate ghida și susține în conflictele cu care te confrunți, descoperirea de sine sau vindecarea suferințelor. Iată totuși și ce nu face un psiholog.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste