Ce este și ce nu este sănătatea emoțională

Sănătatea emoțională ne ajută să trăim vieți mai împlinite și să avem o relație mai bună atât cu noi înșine, cât și cu cei din jurul nostru. Dar cum arată oamenii sănătoși emoționali? Ce avem de făcut pentru a ajunge acolo?

Citește și:

Dezvoltare personală: 3 lucruri pe care nu e niciodată târziu să începi să le faci

Cum să renunți la scenarii negative și îngrijorări nefondate

Oamenii sănătoși emoțional sunt cei care dețin controlul asupra propriilor emoții și comportamente. Sunt cei care rezistă atunci când întâmpină probleme și sunt capabili să construiască relații puternice și de durată.

Important de știut este că nu o dobândim peste noapte ci că presupune efort și muncă pe care să o depunem pentru noi înșine, pentru a ajunge acolo unde ne dorim.

Pentru că sănătatea emoțională are un rol pozitiv, emoțiile pozitive sunt necesare pentru a o atinge.

Cei care reușesc să și-o construiască sunt mai mulțumiți de ei înșiși și de viața lor, au mai mult chef de viață, abilitatea de a depăși obstacole, sunt mai flexibili și adaptabili, știu să echilibreze diferite aspecte ale vieții, au încredere în ei înșiși și o bună stimă de sine. Toate motivele pentru a ne dori să ajungem acolo.

Dincolo de optimism sănătatea emoțională este abilitatea de a înțelege în mod autentic ce anume ne face pe noi înșine fericiți.

Pentru a atinge un astfel de echilibru, nu încerca să îți negi emoțiile negative sau să te raportezi la ele ca fiind un semn că nu ești cum trebuie. Sănătatea emoțională nu înseamnă că nu vei simți emoții negative, ci că le vei accepta și gestiona corect.

Astfel de emoții fac parte din viața noastră interioară și sunt firești. Permite-ți să le experimentezi și conștientizează că ele nu îți afectează viața emoțională sau fericirea. Observă-le, încearcă să le înțelegi și acceptă-le ca parte din tine.

Să crezi că ascunderea emoțiilor negative și mimarea optimismului este un semn de sănătate emoțională, este greșit.

Pentru a ajunge acolo unde îți dorești, evită să te blamezi pentru reacțiile emoționale necontrolate, dar și să atribui vina celor din jurul tău. Primul tău pas trebuie să fie cel al conștientizării și asumării.

Important pentru drumul maturizării și echilibrării tale emoționale este să te accepți pentru ceea ce ești.

Foto: shutterstock.com

 

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Ce este și ce nu este sănătatea emoțională
Ce este și ce nu este sănătatea emoțională

Sănătatea emoțională ne ajută să trăim vieți mai împlinite și să avem o relație mai bună atât cu noi înșine, cât și cu cei din jurul nostru. Dar cum arată oamenii sănătoși emoționali? Ce avem de făcut pentru a ajunge acolo?

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste