Ce sa nu faci cand ai accese de furie

Oricat de zen ai fi si pasnic ca persoana, nu esti scutit de accese de furie. Iar la majoritatea, acestea se manifesta prin izbucniri orientate fie spre exterior, fie spre propria persoana. In situatiile cand furia pare sa te controleze, aminteste-ti ca un astfel de moment poate avea efecte nefavorabile pe termen lung.

 

Nu lua decizii

In momentele de furie, se poate intampla sa simtim nevoia sa luam hotarari bruste, bazate 100% pe starea de moment. Poate este vorba despre o problema acuta, cu care ne confruntam de multa vreme, dar chiar si asa, decizia nu trebuie luata dintr-un impuls.

Furia poate fi canalizata catre alte manifestari care sa ne solicite fie mental fie fizic pana la descarcarea ei. Practicarea unui sport ne poate ajuta sa ne echilibram.

La fel si arta, daca avem inclinatie sau pasiune pentru ea. Orice decizie iei atunci cand esti nervos va fi cu siguranta regretata ulterior si astfel, poate deveni un alt motiv de furie. Un cerc vicios…

 

Nu jigni

Daca devenim furiosi in timp ce ne certam cu cineva, sunt mari sansele sa spunem cuvinte pe care apoi sa le regretam. Practic suntem controlati de furie, in loc sa incercam sa o controlam noi.

Desi in „criza' e dificil sa gandesti rational, o mica analiza in urma unor astfel de izbucniri te ajuta inveti sa reactionezi diferit cu proxima ocazie.

Repeta-ti ca este mai sanatos sa lasi de la tine si sa nu tii neaparat sa castigi intr-o astfel de confruntare. Pe termen lung vei fi castiga control si iti vei conserva relatiile, chiar daca nu ai avut ultimul cuvant intr-o cearta.

Ca recompensa te vei simti mult mai impacat cu tine si mai linistit neavand ce sa regreti.

 

Nu te pedepsi

Sunt oameni care atunci cand sunt furiosi isi varsa amarul asupra propriei persoane. Fie iau pe moment o decizie in detrimentul lor, fie se invinuiesc si se acuza de anumite situatii sau, in cazuri mai grave, trec la pedepse fizice.

Este vorba despre o stima de sine scazuta, activata de momentele de enervare. Sunt obisnuiti sa se invinuiasca si se incarca negativ pe urma evenimentului, in loc sa se elibereze.

Cu totii avem accese de furie, iar ura de moment, indreptata asupra propriei persoane inradacineaza convingeri negative despre propria persoana.

Ai rabdare ca momentul tensionat sa treaca, pentru a putea discerne situatia cu care te confrunti. Iar daca un astfel de comportament se repeta, nu ar fi rau sa apelezi la ajutorul unui terapeut care te poate ajuta sa iti reconsideri imaginea de sine.

 

De Iulia Barca

Foto: 123rf.com

 

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Ce sa nu faci cand ai accese de furie
Ce sa nu faci cand ai accese de furie

Oricat de zen ai fi si pasnic ca persoana, nu esti scutit de accese de furie. Iar la majoritatea, acestea se manifesta prin izbucniri orientate fie spre exterior, fie spre propria persoana. In situatiile cand furia pare sa te controleze, aminteste-ti ca un astfel de moment poate avea efecte nefavorabile pe termen lung.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste