Ce se întâmplă în creier atunci când învățăm

Indiferent de vârstă, învățarea ne menține creierul tânăr și ne protejează de apariția bolilor degenerative. Însă acest proces produce schimbări uimitoare în creier, ca și cum neuronii se prezintă la un interviu.

Persoanele care învață o limbă străină la 60 de ani, altele care încep o nouă facultate sau un master la 50… Ce să mai spunem despre școala de șoferi, pictură sau dans?!

Citește și:

Iubirea de sine: pași către îmbunătățirea relației pe care o ai cu tine însăți

Ești încordată? Fă acest exercițiu de relaxare

Oficial, nu există un prag de vârstă pentru a învăța lucruri noi și a dezvolta noi abilități, dar cum facem asta?

La debutul învățării, materia creierului crește în volum, microscopic, apoi se normalizează, parțial sau complet.

Concret: celulele creierului nou create trec printr-un fel de interviu, iar cele care nu sunt folositoare pentru activitatea respectivă, sunt redistribuite sau îndepărtate.

Foto: Shutterstock

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Ce se întâmplă în creier atunci când învățăm
Ce se întâmplă în creier atunci când învățăm

Indiferent de vârstă, învățarea ne menține creierul tânăr și ne protejează de apariția bolilor degenerative. Însă acest proces produce schimbări uimitoare în creier, ca și cum neuronii se prezintă la un interviu.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste