Cinci pasi catre schimbare

Fie ca este vorba despre culoarea de par, obiceiurile alimentare sau alte comportamente care ne dau batai de cap, spunem ca ne dorim o schimbare. Doar sa spunem acest lucru, nu ne ajuta prea mult, intrucat schimbarea este un proces dificil. In special intrucat ceea ce ne dorim sa schimbam face deja parte dintr-un tipar cu care ne-am obisnuit si, chiar daca nu recunoastem, ne ofera siguranta.

 

Incepe cu schimbari mici. Nu iti propune schimbari radicale din start ci incearca sa te dedici cate unui scop pe rand. In cazul unei schimbari minore vei putea sa iti observi rezistentele, obstacolele pe care le intalnesti si te vei putea pregati pentru o schimbare mai importanta.

Totodata, cand vrei sa schimbi prea multe lucruri odata, vei ajunge la epuizare si vei abandona cu usurinta.

 

Identifica motivul pentru care iti doresti schimbarea. Daca motivul nu iti este clar, nu vei gasi resursele necesare perseverarii.

Cu cat iti stabilesti obiectivul mai precis si iti spui clar de ce crezi ca meriti si ai nevoie de aceasta schimbare, te vei putea incuraja pe parcursul procesului dificil, reflectand la motivele pe care le ai.

 

Afla cum te ajuti de comportamentul respectiv. Atunci cand vrem sa schimbam un comportament, chiar daca ne este indezirabil, cumva el ne si ajuta.

Nu inseamna ca ne este benefic, dar avem un tipar de a-l utiliza, in care ne simtim confortabil. Identificarea modului in care ne ajuta acel comportament, vom putea rezista dificultatilor si stresului pe care le vom regasi in schimbarea lui.

 

Analizeaza-ti disconfortul. De-a lungul procesului schimbarii, cum spuneam, vom avea multe stari de disconfort. In loc sa fugim de ele, pentru a ne asigura reusita este indicat sa le permitem sa se manifeste si sa ne analizam propriile trairi.

Incearca sa identifici ce anume il face intolerabil. Astfel vei putea redescoperi motive pentru care te agatai de comportamentul stiut. Confruntand acest disconfort te ajuti in schimbare si descoperi lucruri noi despre tine.

 

Nu iti fixa o limita in timp. Schimbarile nu se produc chiar atat de repede, dar cum toata viata ni se deruleaza cu viteza si ne-am obisnuit sa cerem si sa vrem totul pe loc, uitam acest lucru.

Permite-ti sa ai „recaderi', sa esuezi, sa nu obtii rezultate imediat. In schimb, persevereaza si nu iti uita motivele pentru care iti doresti schimbarea. Semnele acesteia vor fi marunte pentru inceput, dar ele arata ca este posibila si merita sa continui.

 

Foto: 123rf.com

 

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Cinci pasi catre schimbare
Cinci pasi catre schimbare

Fie ca este vorba despre culoarea de par, obiceiurile alimentare sau alte comportamente care ne dau batai de cap, spunem ca ne dorim o schimbare. Doar sa spunem acest lucru, nu ne ajuta prea mult, intrucat schimbarea este un proces dificil. In special intrucat ceea ce ne dorim sa schimbam face deja parte dintr-un tipar cu care ne-am obisnuit si, chiar daca nu recunoastem, ne ofera siguranta.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste