Controleaza-ti criticul interior

Cu totii avem nevoie sa stim sa ne controlam criticul interior. Este acea voce neprietenoasa, care de cele mai multe ori ne blocheaza actiunile dar si dezvoltarea. Iata trei strategii de a tempera aceasta voce.

 

Identifica vocea critica

Cel mai important lucru este sa iti dai seama ce gandesti negativ. Multe ganduri se amesteca, par un firesc, sunt atat de familiare incat nici nu le mai identificam ca nocive.

Cu toate acestea, cu siguranta acestea repeta anumite critici la adresa noastra. Nemultumita de felul in care arati? Toate am vrea sa schimbam cate ceva.

Deopotriva, este sanatos sa invatam sa ne cunoastem si atuurile si sa le apreciem. Asa cum ai o voce care iti subliniaza o trasatura pe care o consideri negativa, dezvolta-ti si vocea blanda, care incurajeaza.

Fa un efort constient de compensare a gandurilor de genul acesta. Treptat, vocea incurajatoare va deveni si ea o rutina si vei ajunge la echilibru.

 

Incearca sa evaluezi corect criticul din tine

Intreaba-te de unde vin aceste ganduri si de cat timp le ai? Daca problema ta este de exemplu, increderea in sine, afla ca aceasta se poate construi.

Asa cum iti ajuti o prietena sa aiba o mai buna imagine de sine, acelasi lucru ti-l poti spune si tie. De ce nu o faci?

Poate ca increderea ti-a fost afectata in copilarie sau poate anumite esecuri te-au determinat sa generalizezi situatiile negative. Generalizarile, de regula sunt nocive. Chiar si cele pozitive iti pot pregati uneori capcane.

Incearca sa iti amintesti care sunt evenimentele care au generat si sustin aceste afirmatii la adresa ta. Apoi impaca-te cu evenimentele, accepta greselile proprii sau ale altora si hotaraste-te sa le lasi in trecut.

Din ele ai de invatat, dar bagajul durerii poate fi lasat in urma. Aminteste-ti deopotriva evenimentele in care ai demonstrat contrariul. Cu siguranta exista. Nu le bloca ci permite-ti sa te apreciezi pentru acestea si lasa-le sa vina in compensarea celor negative. Gaseste-ti astfel echilibrul.

 

Fii mai puternica decat vocea critica

Exact ca in cazul marilor inventii, la inceput nu a existat prea multa incredere in reusita. Probabil esti tentata sa nici nu incerci, intrucat iti intaresti singura convingerea ca nu vei reusi.

Mai mult, daca incerci, vei abandona in scurt timp sau dupa prima recidiva. Orice schimbare presupune timp si rabdare. Va trebui sa ti le acorzi pe ambele pentru a descoperi ca poti sa iti controlezi vocea critica interna. Da, o vei mai auzi, dar nu va mai avea acelasi impact care in acest moment te imobilizeaza.

Vei invata sa o diminuezi, sa o compensezi, sa o iei ca pe o fateta a unei imagini mult mai ample. Disponibilitatea de care vei da dovada in a face aceste schimbari este bunvointa fata de tine.

Defineste-ti obiectivele concret, fii activa, implica-te, demonstreaza-ti in permanenta ca poti incerca lucruri noi si accepta posibilitatea esecului. Cu totii traim respingeri si nereusite. Dar acestea fac parte din firesc si nu au scopul de a ne anula toate reusitele.

Practic, nici la reusita nu ajungi fara sa incerci si fara sa iti asumi riscul unui esec. Mai mult, repeta-ti constant ca scopul nu este acela de a fi perfecta ci de a fi cea mai buna versiune a ta.

In primul rand, datoria ta fata de tine este sa traiesti multumita de tine si iubindu-te.

 

Foto: 123rf.com

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Controleaza-ti criticul interior
Controleaza-ti criticul interior

Cu totii avem nevoie sa stim sa ne controlam criticul interior. Este acea voce neprietenoasa, care de cele mai multe ori ne blocheaza actiunile dar si dezvoltarea. Iata trei strategii de a tempera aceasta voce.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste