Cum controlam o gandire negativa

Daca atentia ta se concentreaza mai mult pe aspectele negative ale vietii si nu ai incredere ca lucrurile pot merge bine, inseamna ca ai o gandire negativa si este momentul pentru o schimbare. Nu o lasa sa te copleseasca si ai incredere ca poti controla si transforma aceasta situatie.

 

Sursa gandurilor negative

Gandurile reprezinta raspunsul mintii noastre la situatiile de viata cu care ne confruntam zi de zi. Prin minte ne trec zilnic in medie 40.000 de ganduri, iar 90% dintre ele sunt negative.

Cu toate toate ca sunt intr-un numar atat de mare, prezenta gandurilor negative este perfect normala, avand rol de mecanism de aparare si ajutand la buna functionare a mintii noastre.

Diferenta dintre rolul constructiv si cel distructiv al gandurilor negative este data de modul in care alegem sa reactionam la ele si le permitem sa devina parte din realitatea si viata noastra. Si astfel apar: increderea si frica, victoria si esecul, fericirea si tristetea.

Gandurile negative vin din tiparele de gandire si comportament mostenite si adoptate de la parinti, din relatiile toxice in care ai fost implicat, din negativismul contagios al celor din jurul tau, din asteptarile tale mai mult sau mai putin realiste, din modul in care ai invatat sa-ti construiesti prezentul si viitorul pe baza experientelor negative din viata ta.

Altfel spus, daca te-ai obisnuit sa pui raul inainte de toate, esti influentat de mesajele negative transmise de cei din jurul tau, esti mereu nemultumit de tine, iar prezentul si viitorul se confunda cu trecutul tau, atunci tiparul tau de gandire este unul preponderent negativ.

Continuand sa dai acces gandurilor negative in viata ta, le vei face mai puternice si vei deveni prizonierul lor.

 

Gestionarea tiparului de gandire

Inlaturarea gandurilor negative nu se va produce peste noapte, caci nu poti schimba intr-o secunda mentalitatea constuita si mentinuta de-a lungul unei vieti.

Prin constientizare, antrenament mental, autodisciplina, perseverenta, meditatie si expunere sistematica vei reusi sa destructurezi negativitatea si sa redescoperi frumusetea vietii.

Incearca sa nu fugi de gandurile tale si nu le nega existenta. Cu cat vei vrea sa le ascunzi mai mult, cu atat ele vor reveni mai des si mai puternic la suprafata. Accepta-le si constientizeaza-le.

Intreaba-te daca sunt ideile tale sau sunt adoptate de la ceilalti. Au o baza reala sau sunt doar rodul imaginatiei tale?

Daca gandurile tale au o baza reala, concentreaza-te pe gasirea de solutii. Daca nu, muta-ti atentia catre altceva placut, care sa-ti imbunatateasca starea de spirit.

Fii atent la expresiile pe care le folosesti atat in dialogul interior, cat si in comunicarea cu ceilalti. Alege sa folosesti mai multe expresii pozitive si cat mai rar cuvinte precum: trebuie', neaparat', niciodata', intotdeauna', toata lumea', care vor permite instalarea sentimentelor de vina si te vor mentine in cercul vicios al gandirii negative.

 

Combaterea gandirii negative

Este important sa stii cum sa diminuezi nivelul de stres. Daca orele de munca prea lungi te incarca si nu poti interveni asupra acestui program, poti incerca practicarea unui hobby. Acesta iti va ocupa timpul si minte, indepartandu-te de gandirea negativa.

Meditatia este foarte benefica pentru reducerea stresului si educarea mintii in a inlatura gandurile negative. Meditatia te va ajuta sa-ti calmezi agitatia mintii, sa traiesti mai mult in prezent, sa devii mai constient de tine si sa intelegi modul in care reactionezi in diverse situatii.

Fiind mai calm, te vei concentra mai usor si vei realiza ca toate fricile, grijile si temerile tale nu au legatura cu momentul prezent si, astfel, nu le vei mai proiecta nici in viitor.

Incearca sa eviti autovictimizarea. In momentul in care te lamentezi si iti plangi de mila, incepi sa pierzi controlul asupra actiunilor tale si vei putea ajunge sa crezi lucrurile negative pe care ti le tot spui.

Renunta la atitudinea defensiva si nu pierde din vedere obiectivele catre care tinzi. Nu exagera o situatie, asuma-ti esecurile, dar si succesele. Construieste o directie pozitiva de schimbare a vietii tale.

Dezvoltarea gandirii pozitive

Oricat de dificil ar parea, invata sa gasesti aspecte pozitive in tot ceea ce faci in viata de zi cu zi. Concentreaza-ti atentia asupra lor, incarca-te cu energia pozitiva pe care ti-o transmit si recapata-ti increderea in propriile forte.

In timp, vei observa ca lucrurile sau gandurile negative nu vor mai avea impact asupra ta.

Cand observi ca gandurile negative nu-ti dau pace, redirectioneaza-ti atentia catre altceva care iti poate schimba starea de spirit.

Poti viziona un film, poti asculta muzica sau poti face orice activitate care te poate ajuta sa depasesti momentul. Avand o preocupare, mintea ta va abandona gandurile negative si se va concentra pe activitatile catre care o orientezi.

Folosirea afirmatiilor pozitive pe tot parcursul zilei contribuie la imbunatatirea starii de spirit, cresterea increderii si stimei de sine si a autocontrolului.

Chiar daca la inceput ti se va parea ciudat, cu timpul vei observa ca fraze precum: pot face acest lucru', am incredere in mine si in fortele mele' sau totul este sub control' te vor face sa te simtiti mai linistit si mai increzator in fortele proprii.

Atentia ta se va directiona asupra lucrurilor pe care le faci, iar gandurile negative vor fi din ce in ce mai rare.

Orice strategie de combatere a gandurilor negative ai alege, nu uita ca mintea umana este atat de puternica incat poate transforma in realitate lucrurile pe care le gandesti. Depinde de tine ce directie dai gandurilor tale.

 

De Andra Zaharia, psiholog, consilier vocational si pentru dezvoltare personala, Bucuresti

Telefon: 0726.75.73.96

andrazaharia.weebly.com

Foto: 123rf.com

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Cum controlam o gandire negativa
Cum controlam o gandire negativa

Daca atentia ta se concentreaza mai mult pe aspectele negative ale vietii si nu ai incredere ca lucrurile pot merge bine, inseamna ca ai o gandire negativa si este momentul pentru o schimbare. Nu o lasa sa te copleseasca si ai incredere ca poti controla si transforma aceasta situatie.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste