Cum depasim lipsa de speranta

Multi dintre noi am avut, cu siguranta, anumite momente in viata in care am simtit ca speranta incepe sa ne paraseasca. Sigur ca astfel de momente sunt inevitabile, important este modul in care noi reactionam fata de ele: putem sa le privim cu incredere ca le vom depasi sau dimpotriva, putem simti deznadejde.

 

Un simptom al depresiei

Daca observi ca lipsa de speranta se generalizeaza in viata ta: simti ca viitorul arata sumbru, ca nimic nu iese bine si ca totul iti este impotriva, atunci deznadejdea a pus stapanire pe viata ta si vorbim despre unul din simptomele cele mai grave ale depresiei.

In aceasta stare a mintii este foarte greu sa crezi ca te vei mai putea simti vreodata bine.

Ca urmare a lipsei de speranta te izolezi si mai mult, renunti sa mai faci anumite lucruri, nu esti dispus sa incerci nimic nou.

Toate acestea se adauga la starea deja existenta si nu fac decat sa-ti intareasca tristetea si sa te adanceasca si mai mult in depresie.

Daca te regasesti in cele amintite mai sus este important sa stii ca nu esti singur si oricat de neagra ti se pare situatia in care esti sunt lucruri pe care poti sa le faci si care te pot ajuta sa mergi mai departe.

Daca esti deprimat sau daca ai o vulnerabilitate la depresie, dr. Robert Leahy, autor recunoscut in domeniul sanatatii mintale, iti impartaseste cinci strategii care sa iti fie de un real ajutor:

 

Pune-ti la indoiala sentimentele de deznadejde

Daca esti lipsit de speranta consideri ca „Nu are rost sa mai incerc, oricum este o pierdere de timp.' Dar care este consecinta acestei convingeri? Lipsa de speranta este o profetie care se indeplineste pentru ca nu incerci sa faci ceva.

Te bazezi pe lipsa de speranta astfel incat nu esti dispus sa investesti timp si energie pentru a face lucrurile altfel. Practic, iti construiesti viitorul pe lipsa de speranta, astfel incat aceasta se poate dovedi pana la urma adevarata.

Incearca sa faci ceva diferit, punandu-ti la indoiala, in primul rand, sentimentul de deznadejde. Gandeste-te ca te poti insela in aceasta privinta. Si apoi, ce ar fi daca te-ai decide sa actionezi impotriva deznadejdii? Ce s-ar putea intampla? Incearca.

Cand iti pui la indoiala deznadejdea, pur si simplu admiti ca nu poti fi complet sigur ca viitorul tau va fi sumbru. Nu poti sti sigur ca nu vei fi niciodata fericit sau ca nu te vei putea bucura de viata.

 

Incearca sa schimbi ceva

Lipsa de speranta este intretinuta si de gandul ca „am incercat sa fac totul ca sa mearga lucrurile mai bine, dar fara niciun rezultat.' Ideea este ca nimeni nu poate incerca toate posibilitatile.

Poate ai incercat 7- 8 lucruri: ai facut niste schimbari comportamentale, ai facut psihoterapie, ai luat medicamente, etc. Si cum nici unul din acestea nu a dat rezultate, ai ajuns la concluzia „ca nu mai are rost sa incerc'.

Adevarul este ca sunt diferite tipuri de psihoterapie sau diferite tehnici care se pot aplica. De cate ori apare lipsa de speranta reaminteste-ti ca ceea ce ai facut pana acum nu a dat rezultate, dar ar putea da rezultate alte strategii.

Este important sa tolerezi disconfortul si sa faci lucruri pe care nu ai vrea sa le incerci, dar care ar putea fi bune pentru tine.

 

Identifica lucrurile care iti dau speranta

Este posibil sa fii blocat in aspectele pe care nu le poti schimba in viata ta, in loc sa te uiti la lucrurile pe care le poti schimba cu adevarat.

Sa spunem ca relatia ta de cuplu este fara speranta pentru tine: te-ai despartit de partenerul de viata si nu sunt sanse de impacare. E important sa vezi cum era viata ta inainte de aceasta relatie: ce iti face atunci placere?

Cu siguranta, poti face o lista de lucruri care-ti aduceau satisfactie. Poti reincepe sa le faci din nou. Vei observa ca starea ta de spirit se va imbunatati si ca lipsa de speranta se diminueaza.

 

Niciun lucru nu este absolut necesar pentru fericirea ta

Adesea ne simtim fara speranta cu privire la un lucru despre care credem ca este absolut necesar pentru fericirea noastra. Dar nu este asa.

Fericirea noastra nu depinde de o anumita persoana, un anumit job, o anumita realizare sau de o aumita suma de bani in banca.

Daca iti trebuie, de exemplu, o anumita sujba, atunci ar insemna ca nu ai fost niciodata fericit inainte de a o avea. Dar lucrurile nu sunt asa, pentru ca exista foarte multe alternative.

 

Apreciaza momentul prezent

Cand suntem lipsiti de speranta ne gandim deseori in trecut, la lucrurile care nu au mers bine in viata noastra si la viitor „Nu voi fi niciodata fericit'. Incearca sa stai mai mult in prezent.

Gandeste-te la ce se intampla in acest moment. Poate savurezi o mancare buna, poate te plimbi pe o alee cu copaci inalti, poate auzi cantecul pasarilor.

Pe masura ce traiesti in momentul prezent experimentand, auzind, simtind, gustand, iti dai seama ca poti gasi ceva chiar acum, care sa te faca sa te simti viu. Aprecierea momentului prezent te face sa uiti de deznadejde.

 

De Delia Lungu, psiholog si trainer, specializat in terapie de familie si de cuplu

delia@mindeducation.ro

Tel. 0740.078.952

www.mindeducation.ro

Foto: 123rf.com

 

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Cum depasim lipsa de speranta
Cum depasim lipsa de speranta

Multi dintre noi am avut, cu siguranta, anumite momente in viata in care am simtit ca speranta incepe sa ne paraseasca. Sigur ca astfel de momente sunt inevitabile, important este modul in care noi reactionam fata de ele.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste