Cum devii mai optimista

Optimistii sunt deseori de invidiat. Par sa aiba aceasta abilitate nativa de a zugravi in nuante pozitive toate experientele si de a-si construi drumul in viata cu mai multa usurinta. Iata ce poti face pentru a deveni si tu optimista.

 

Traim conform propriilor asteptari

Cercetarile au ajuns in sfarsit sa transforme intelepciunea populara intr-un fapt stiintific: expectantele de succes sau esec sunt de cele mai multe ori auto-profetii.

Credinta ca cineva va reusi este motorul care inspira toate eforturile de care este nevoie pentru a depasi obstacolele si a atinge obiectivele.

La polul opus, teoria neajutorarii invatate, ne spune ca persoanele care cred ca nu au control asupra unui obiectiv dorit e putin probabil sa faca eforturile necesare pentru a atinge acel obiectiv.

Consecintele acestei situatii sunt ca persoanele in cauza isi pierd motivatia, devin anxioase, le scade increderea in sine si nu in ultimul rand, le este greu sa invete faptul ca pot avea controlul chiar daca au dovezi ca obiectivele sunt realizabile.

 

Ce este optimismul

Multi dintre noi au primit in viata sfatul de a deveni optimisti. In cazul in care nu au primit, sigur au dat acest sfat.

Inainte de a incerca sa devenim optimiști, ar trebui sa stim un pic despre ceea ce este optimismul si la ce ne ajuta in viata sa fim optimisti.

Optimismul este acea variabila individuala care reflecta masura in care oamenii detin expectante favorabile generale despre propriul viitor. Niveluri ridicate de optimism au fost relationate cu o stare mai buna resimtita in perioade dificile.

Optimistul se va implica sa-si rezolve problemele, sa-si atinga obiectivele si mai putin va incerca sa evite sau sa se dezangajeze dintr-o sarcina dificila, din drumul catre un obiectiv.

 

Abordarea provocarilor

Modul in care optimistii difera de pesimisti in felul in care abordeaza lumea are un impact enorm asupra vietii lor.

Acesti oameni difera prin maniera in care confrunta si isi gestioneaza problemele, dar difera si prin resursele pe care le au, atat sociale cat si socio-economice.

Studiile arata ca persoanele optimiste au o viata sociala mai bogata si asta din mai multe motive: sunt mai apreciate ca si companie, dar sunt si mai flexibili in a trece cu vederea anumite comportamente ale partenerilor de relatie sau in interpretarea lor.

De ce? Pentru ca au expectante pozitive in ceea ce priveste viitorul, inclusiv al relatiei. Si aceste rezultate se aplica si la relatia de cuplu: partenerii optimisti au un grad de satisfactie mult mai mare in relatie, dar au si mai mult suport din partea partenerilor lor in a-si atinge obiectivele.

 

Educarea optimismului

Optimismul este o trasatura. Unii ne nastem avand-o, altii o dobandim datorita mediului in care traim in copilarie, un mediu in care exista caldura parinteasca, siguranta financiara, dar si pe parcursul vietii, din experientele prin care trecem.

Studiile releva optimismul ca responsabil de starea de bine, de viteza de recuperare dupa o boala, de succesul in cariera si multe altele.

 

Optimismul, un exercitiu

Optimismul fiind o trasatura, un fel de a fi, este tendinta de a avea expectante generalizate pozitive despre viitor. Dar cum putem sa il crestem? Cei care nu ne-am nascut cu asta, nu am avut o educatie adecvata?

Cercetatorii au venit cu un raspuns printr-un exercitiu numit „cel mai bun EU posibil”, considerat cel mai eficace pentru cresterea optimismului.

Acesta consta in a-ti inchipui si construi imagini mentale despre tine in viitor, imagini in care totul s-a intamplat in cel mai optim si mai bun mod posibil.

Iti imaginezi filmul, povestea in care tu, ai reusit. Visele tale s-au implinit si ti-ai dezvoltat intreg potentialul. Ai muncit mult si ai ajuns acolo unde ai dorit.

E important ca imaginile despre cel mai extraordinar EU sa fie proiectate in viitor. Cele in care eu ma gandesc la cat de bun am fost, nu au rolul de a creste optimismul. Acest exercitiu trebuie practicat constant.

Un studiu facut in 2011 la Universitatea din Maastricht, Olanda a testat acest exercitiu timp de doua saptamani cate cinci minute pe zi. Nivelul ridicat de optimism s-a pastrat si la doua saptamani dupa finalizarea studiului.

Vizualizarea unui viitor mai bun pentru tine, a unor vise devenite realitate te poate ajuta sa anticipezi si sa-ti imaginezi un viitor pozitiv. Asta te poate energiza, te poate directiona sa te implici in a-ti atinge obiectivele, dar si sa te comporti mai adaptativ.

Aceasta vizualizare, a celui mai bun EU posibil, trebuie facuta in mai multe domenii: personal, relational si profesional. Intr-o zi un domeniu, apoi urmatorul si tot asa.

De exemplu, te poti vizualiza ca un parinte bun, ca un manager de top, un om care castiga foarte bine etc. Dar aceste vizualizari trebuie sa contina si detalii, sa le simti ca si reale.

 

Perseverenta si rezultate

Inainte de a incepe sa practici acest exercitiu, va trebui sa te gandesti si sa scrii obiectivele, abilitatile si dorintele pe care le doresti implinite in viitor, in fiecare din cele trei domenii. Apoi, in fiecare zi, iti vei imagina ca ai atins acele obiective, abilitati si dorinte.

In final, vei ajunge sa te vezi ca o persoana eficienta in toate domeniile vietii tale, care poate depasi obstacolele.

Incetul cu incetul gradul tau de optimism va creste. A face un exercitiu zilnic, chiar daca este vorba de cinci minute, presupune un efort. La fel si modul de a gandi legat de tine si de viitor. Dar este un efort care merita si care iti va putea schimba viata in bine!

 

De Loana Comsa, psiholog

Piata Stefan cel Mare, Nr. 17, Ap. 3, Cluj-Napoca

Tel: 0729.400.122

Website: www.loanacomsa.ro

E-mail: lcc@loanacomsa.ro

Skype: comsa.loana

Foto: 123rf.com

 

Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Cum ne sunt utile emoțiile negative
Cum ne sunt utile emoțiile negative

Emoțiile noastre sunt mai complexe decât „pozitive“ sau „negative“. Toate încearcă să ne transmită ceva, în primul rând, despre noi înșine. Cât suntem de dispuși să le ascultăm și să acceptăm, e altă poveste. Pentru dezvoltarea noastră personală și o mai bună înțelegere a sinelui, emoțiile negative sunt bune.

Citeste
Cum să gestionăm agresivitatea la birou
Cum să gestionăm agresivitatea la birou

Agresivitatea ascunde mereu același lucru: nesiguranța, teama de eșec, frica de a pierde controlul. Să fie amenințarea singura metodă de a obține ce vrei? Funcționează asta? De unde pornește această abordare, de ce este ea cultivate și care sunt alternativele mature, echilibrate și profesioniste.

Citeste
Iubirile care dor: acceptarea propriilor emoții și sentimente
Iubirile care dor: acceptarea propriilor emoții și sentimente

Cu toții am avut parte de iubiri dureroase, fie pe parcursul unei relații, fie din nerealizarea ei, fie ulterior, după o despărțire. În toată această dinamică a suferinței, un rol important pentru vindecare, îl joacă acceptarea propriilor emoții și sentimente.

Citeste
Cum devii mai optimista
Cum devii mai optimista

Optimistii sunt deseori de invidiat. Par sa aiba aceasta abilitate nativa de a zugravi in nuante pozitive toate experientele si de a-si construi drumul in viata cu mai multa usurinta. Iata ce poti face pentru a deveni si tu optimista.

Citeste
Cum îți poți folosi propria nesiguranță în avantajul tău
Cum îți poți folosi propria nesiguranță în avantajul tău

Suntem familiarizate cu sentimentul de nesiguranță și știm deja că, deseori, ne împiedică să obținem ceea ce vrem. Nesiguranța poate însemna neîncredere în noi însene, o stimă de sine scăzută și ne poate face vulnerabile. Iată cum să o folosim în avantajul nostru.

Citeste
Nimeni nu este responsabil pentru furia ta
Nimeni nu este responsabil pentru furia ta

Ții minte ultima dată când te-ai înfuriat? Realizezi că furia ta are la bază cam aceleași motive? De regulă dăm vina pe alții, pe situații sau, mai rău, pe noi însene. Dar asta nu ne scapă de furie. Iată cum putem să o înțelegem.

Citeste