Cum devii mai optimista

Optimistii sunt deseori de invidiat. Par sa aiba aceasta abilitate nativa de a zugravi in nuante pozitive toate experientele si de a-si construi drumul in viata cu mai multa usurinta. Iata ce poti face pentru a deveni si tu optimista.

 

Traim conform propriilor asteptari

Cercetarile au ajuns in sfarsit sa transforme intelepciunea populara intr-un fapt stiintific: expectantele de succes sau esec sunt de cele mai multe ori auto-profetii.

Credinta ca cineva va reusi este motorul care inspira toate eforturile de care este nevoie pentru a depasi obstacolele si a atinge obiectivele.

La polul opus, teoria neajutorarii invatate, ne spune ca persoanele care cred ca nu au control asupra unui obiectiv dorit e putin probabil sa faca eforturile necesare pentru a atinge acel obiectiv.

Consecintele acestei situatii sunt ca persoanele in cauza isi pierd motivatia, devin anxioase, le scade increderea in sine si nu in ultimul rand, le este greu sa invete faptul ca pot avea controlul chiar daca au dovezi ca obiectivele sunt realizabile.

 

Ce este optimismul

Multi dintre noi au primit in viata sfatul de a deveni optimisti. In cazul in care nu au primit, sigur au dat acest sfat.

Inainte de a incerca sa devenim optimiști, ar trebui sa stim un pic despre ceea ce este optimismul si la ce ne ajuta in viata sa fim optimisti.

Optimismul este acea variabila individuala care reflecta masura in care oamenii detin expectante favorabile generale despre propriul viitor. Niveluri ridicate de optimism au fost relationate cu o stare mai buna resimtita in perioade dificile.

Optimistul se va implica sa-si rezolve problemele, sa-si atinga obiectivele si mai putin va incerca sa evite sau sa se dezangajeze dintr-o sarcina dificila, din drumul catre un obiectiv.

 

Abordarea provocarilor

Modul in care optimistii difera de pesimisti in felul in care abordeaza lumea are un impact enorm asupra vietii lor.

Acesti oameni difera prin maniera in care confrunta si isi gestioneaza problemele, dar difera si prin resursele pe care le au, atat sociale cat si socio-economice.

Studiile arata ca persoanele optimiste au o viata sociala mai bogata si asta din mai multe motive: sunt mai apreciate ca si companie, dar sunt si mai flexibili in a trece cu vederea anumite comportamente ale partenerilor de relatie sau in interpretarea lor.

De ce? Pentru ca au expectante pozitive in ceea ce priveste viitorul, inclusiv al relatiei. Si aceste rezultate se aplica si la relatia de cuplu: partenerii optimisti au un grad de satisfactie mult mai mare in relatie, dar au si mai mult suport din partea partenerilor lor in a-si atinge obiectivele.

 

Educarea optimismului

Optimismul este o trasatura. Unii ne nastem avand-o, altii o dobandim datorita mediului in care traim in copilarie, un mediu in care exista caldura parinteasca, siguranta financiara, dar si pe parcursul vietii, din experientele prin care trecem.

Studiile releva optimismul ca responsabil de starea de bine, de viteza de recuperare dupa o boala, de succesul in cariera si multe altele.

 

Optimismul, un exercitiu

Optimismul fiind o trasatura, un fel de a fi, este tendinta de a avea expectante generalizate pozitive despre viitor. Dar cum putem sa il crestem? Cei care nu ne-am nascut cu asta, nu am avut o educatie adecvata?

Cercetatorii au venit cu un raspuns printr-un exercitiu numit „cel mai bun EU posibil', considerat cel mai eficace pentru cresterea optimismului.

Acesta consta in a-ti inchipui si construi imagini mentale despre tine in viitor, imagini in care totul s-a intamplat in cel mai optim si mai bun mod posibil.

Iti imaginezi filmul, povestea in care tu, ai reusit. Visele tale s-au implinit si ti-ai dezvoltat intreg potentialul. Ai muncit mult si ai ajuns acolo unde ai dorit.

E important ca imaginile despre cel mai extraordinar EU sa fie proiectate in viitor. Cele in care eu ma gandesc la cat de bun am fost, nu au rolul de a creste optimismul. Acest exercitiu trebuie practicat constant.

Un studiu facut in 2011 la Universitatea din Maastricht, Olanda a testat acest exercitiu timp de doua saptamani cate cinci minute pe zi. Nivelul ridicat de optimism s-a pastrat si la doua saptamani dupa finalizarea studiului.

Vizualizarea unui viitor mai bun pentru tine, a unor vise devenite realitate te poate ajuta sa anticipezi si sa-ti imaginezi un viitor pozitiv. Asta te poate energiza, te poate directiona sa te implici in a-ti atinge obiectivele, dar si sa te comporti mai adaptativ.

Aceasta vizualizare, a celui mai bun EU posibil, trebuie facuta in mai multe domenii: personal, relational si profesional. Intr-o zi un domeniu, apoi urmatorul si tot asa.

De exemplu, te poti vizualiza ca un parinte bun, ca un manager de top, un om care castiga foarte bine etc. Dar aceste vizualizari trebuie sa contina si detalii, sa le simti ca si reale.

 

Perseverenta si rezultate

Inainte de a incepe sa practici acest exercitiu, va trebui sa te gandesti si sa scrii obiectivele, abilitatile si dorintele pe care le doresti implinite in viitor, in fiecare din cele trei domenii. Apoi, in fiecare zi, iti vei imagina ca ai atins acele obiective, abilitati si dorinte.

In final, vei ajunge sa te vezi ca o persoana eficienta in toate domeniile vietii tale, care poate depasi obstacolele.

Incetul cu incetul gradul tau de optimism va creste. A face un exercitiu zilnic, chiar daca este vorba de cinci minute, presupune un efort. La fel si modul de a gandi legat de tine si de viitor. Dar este un efort care merita si care iti va putea schimba viata in bine!

 

De Loana Comsa, psiholog

Piata Stefan cel Mare, Nr. 17, Ap. 3, Cluj-Napoca

Tel: 0729.400.122

Website: www.loanacomsa.ro

E-mail: lcc@loanacomsa.ro

Skype: comsa.loana

Foto: 123rf.com

 

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Cum devii mai optimista
Cum devii mai optimista

Optimistii sunt deseori de invidiat. Par sa aiba aceasta abilitate nativa de a zugravi in nuante pozitive toate experientele si de a-si construi drumul in viata cu mai multa usurinta. Iata ce poti face pentru a deveni si tu optimista.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste