Cum gestionam teama de imbatranire

Teama de imbatranire ne poate limita din placerile si bucuriile pe care orice etapa de viata ni le ofera. Iata ce putem face pentru a aborda mai optimist inaintarea in varsta.

 

Abordari diferite

Teama de imbatranire poate aparea in contexte foarte variate. Uneori, imbolnavirea sau moartea unei persoane dragi mai in varsta, aniversarile (pragurile de 30, 40, 50 de ani, celebrarea unui numar de ani de la terminarea liceului, facultatii) sunt evenimente care pot duce la aparitia acesteia.

Alteori, aceasta temere poate aparea si in cazul unor situatii specifice: daca la locul de munca infatisarea fizica este elementul central sau are o importanta mare (in modelling sau televiziune).

Aceasta temere poate avea efecte pozitive atunci cand este una adaptiva in ceea ce priveste sanatatea ta.

Aceasta inseamna o alimentatie echilibrata, analize periodice recomandate de medic in concordanta cu varsta pe care o ai, practicarea exercitiilor fizice sau utilizarea unor cosmetice naturale pentru a avea un aspect ingrijit chiar si la o varsta inaintata.

Daca insa aceasta devine impovaratoare pentru tine sau se transforma in panica, atunci aduce cu sine efecte negative si poate fi chiar invalidanta uneori.

 

Convingeri nocive

Fii atenta la acele convingeri care sunt de fapt distorsiuni cognitive si care genereaza panica: E groaznic sa imbatranesti!' (catastrofizare), Vai, o sa fiu batrana si bolnava!' (ghicirea viitorului) sau Batranii sunt neputinciosi.' (suprageneralizare si etichetare).

Constientizand aceste convingeri disfunctionale si inlocuindu-le cu unele functionale, cum ar fi Imbatranirea imi poate aduce disconfort si anumite neajunsuri, dar pot gasi resurse si solutii sa le depasesc.', vei putea diminua semnificativ intensitatea emotiei.

O modalitate de a inlatura aceasta temere este schimbarea perspectivei, respectiv gasirea si valorizarea lucrurilor bune pe care le aduce cu sine inaintarea in varsta: intelepciunea si experienta, atat in ceea ce priveste latura profesionala, cat si in ceea ce priveste experienta de viata.

Rolurile noi care pot aparea in viata ta iti pot aduce bucurii si satisfactii poate chiar nebanuite pana atunci: sa fii mama sau matusa, bunica.

Daca esti centrata pe faptul ca vei imbatrani, de fapt nu te poti bucura si nu poti trai din plin momentul prezent.

Asadar, orienteaza-te catre ceea ce se intampla aici si acum'. Stabileste-ti obiective realiste, actioneaza pentru indeplinirea lor si bucura-te de ceea ce ai realizat inainte de a-ti stabili urmatoarele obiective.

 

Cum ne putem ajuta?

Evita sa exagerezi importanta anumitor lucruri, ca de exemplu aspectul fizic. De cate ori nu ai vazut persoane mai in varsta si totusi atragatoare si cu un farmec aparte?

Chiar daca activezi intr-un domeniu in care aspectul fizic este important, te-ai gandit ca ai putea foarte bine sa continui in acel domeniu (avand in vedere exemplul actorilor sau cantaretilor care raman pe scena cu succes si la varste inaintate)?

Sau poate sa treci de la un job precum prezentatoare TV la producator? Ia-ti un ragaz si exploreaza toate oportunitaile pe care le ai.

Cultivarea unor relatii de calitate este foarte importanta, pentru ca suportul pe care ti-l ofera persoanele dragi este de mare ajutor in depasirea unor momente dificile.

In plus, tine seama si de efectul miraculos al zambetului – atat asupra ta, cat si asupra celor din jur!

 

Schimbarea perspectivei

Ca si anotimpurile, fiecare etapa a vietii poate aduce cu ea atat momente furtunoase, cat si momente insorite, atat provocari, cat si oportunitati.

Chiar si atunci cand anumite roluri dispar din viata noastra, de exemplu atunci cand viata profesionala intra intr-un con de umbra pentru ca apare pensionarea, poti privi cu incredere catre noile orizonturi.

Poti dedica timpul tau unui hobby, poti petrece mai mult timp cu partenerul sau prietenele, sau iti poti indeplini visul de a calatori etc.

Fii participanta activa la viata ta, construieste-ti relatii durabile cu cei din jur si urmareste-ti indeplinirea visurilor indiferent de varsta pe care-o ai!

In acest fel, temerile legate de imbatranire se vor estompa sau chiar vor disparea, nemaigasindu-si locul intr-o viata plina de sens si implinire.

 

De Daniela Stanciu, psihoterapeut

Tel.: 0745.089.985

office@aventuradezvoltarii.com

www.aventuradezvoltarii.com

Foto: 123rf.com

 

 

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Cum gestionam teama de imbatranire
Cum gestionam teama de imbatranire

Teama de imbatranire ne poate limita din placerile si bucuriile pe care orice etapa de viata ni le ofera. Iata ce putem face pentru a aborda mai optimist inaintarea in varsta.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste