Cum ne afectează șomajul

Cine nu a trecut măcar o dată în viață prin experiența șomajului se poate considera norocos. Pentru că e una dintre cele mai dure și mai provocatoare, afectiv, pentru cel care a pierdut locul de muncă. Pentru că nu pierzi doar o sursă de bani, ci pierzi și prestigiu, statut, prieteni, sens.

 

Șomajul poate fi una dintre cele mai mari lovituri date orgoliului sau sentimentului de stimă de sine și de respect pentru propria persoană.

Citește și: 

Stres, vacanțe scurte, ore peste program… cum ar arăta, de fapt, job-ul ideal

Corporațiuni. Stresul la serviciu poate fi controlat

Nu ne gândim că e vina economiei sau a instituției de unde am plecat, că poate a fost prost administrată sau că restructurările au venit ca urmare a unei crize mai mari.

Deseori, cel care își pierde locul de muncă își pierde reperele zilnice, rutinele, ceea ce dădea sens activităților lui și ceea ce îl făcea să se simtă în control; locul unde se ducea să vorbească cu alții oameni, să dea sens și consistență fiecărei zile.

Și se culpabilizează că a stat până atunci sau că nu „s-a prins mai devreme. În acest sens, șomajul este un eveniment profund traumatic. Dar dacă el se prelungește ?

Dacă se prelungește, se prelungește criza adusă de pierderea locului de muncă. La asta se adaugă inerția cauzată de refuzurile repetate pe acolo pe unde ai mai trimis CV-ul sau de faptul că nevoile tale se aliniază adesea și se reduc, și atunci dispare motivația de a mai căuta.

Apare amânarea sau depresia, dată tot de situația nefericită. Cert e că acum nu e momentul cedării. Înarmează-te cu susținerea familiei, a prietenilor, sună-ți toate cunoștințele care pot să afle de un post liber și vorbește-ți ca unui prieten, nu te culpabiliza pentru eșecul profesional. Mai cu seamă, nu-ți pierde încrederea.

 

Pașii care ar fi de făcut în astfel de situații

Acceptă ce s-a întâmplat și „procesează până la capăt emoțiile. Nu le refula undeva, departe, stai și analizează-le, vezi ce te supără. Vezi care anume a fost cauza pentru care ai pierdut acel loc de muncă. A fost vina ta? A fost vina companiei? A economiei?

Dezvoltă un plan zilnic de acțiune. Dă telefoanele care trebuie, fă cont pe rețele de joburi, așteaptă-te să nu iasă din primele zile, dar cu siguranță ceva se va ivi. Persistența e importantă.

Socializează. Este important să te bucuri de prezent. De timpul pe care acum îl ai pentru familie, pentru prieteni. Orice situație rea are și o parte bună. Concentrează-te asupra acesteia, pentru că te va ajuta să ieși din starea de deprimare ce urmează unei pierderi.

Nu rumina. Adică nu deveni obsesiv cu privire la fostul loc de muncă sau la faptul că nu ai un serviciu acum.  Dacă ai tendința aceasta de a gândi și analiza prea mult o situație nefericită, mai bine îți distragi atenția: cel mai bine prin niște comportamente pozitive. Sportul, de exemplu, ajută la descărcarea de endorfine și te menține sănătos, ceea ce e necesar pentru a putea căuta mai departe.

Foto: Shutterstock

 

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Cum ne afectează șomajul
Cum ne afectează șomajul

Cine nu a trecut măcar o dată în viață prin experiența șomajului se poate considera norocos. Pentru că e una dintre cele mai dure și mai provocatoare, afectiv, pentru cel care a pierdut locul de muncă. Pentru că nu pierzi doar o sursă de bani, ci pierzi și prestigiu, statut, prieteni, sens.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste