Cum ne comportam cu un prieten toxic

Anumite persoane din anturajul nostru, chiar daca prezinta anumite calitati pentru care ne plac, pot avea un rol toxic. Cum gestionam relatiile cu astfel de persoane?

 

Identifica toxicitatea. Poate este vorba despre o prietena care te critica in mod constant declarand ca o face in interesul tau. Poate minimalizeaza orice problema pe care i-o prezinti.

Rolul unui prieten este acela de a te sustine si de a-ti fi alaturi, de a-ti accepta diferentele si a-ti respecta nevoile. Cineva care iti creeaza o stare neplacuta sau accentueaza anumite suferinte nu are ce cauta in cercul tau de prieteni.

 

Discutiile directe. Atunci cand ai o prietena a carei atitudine fata de tine te deranjeaza, procedura corecta este sa o abordezi direct pe aceasta tema. Evita sa discuti sau sa ceri parerea altor prieteni.

Astfel de discutii trebuie sa le ai doar cu persoana in cauza si evita convorbirile telefonice sau mesajele virtuale in favoarea unei discutii fata in fata.

 

Explica-ti sentimentele. Este important sa aduci la cunostinta persoanei respective ca te deranjeaza atitudinea ei. Poate nu isi da seama ca modul in care te abordeaza nu este unul benefic, iar pentru a clarifica acest aspect trebuie sa ii vorbesti deschis.

Uneori, persoanele pot fi bine intentionate dar te abordeaza prin prisma nevoilor si tiparului lor personal care poate sa nu aiba nicio legatura cu nevoile tale.

 

Distanteaza-te. Cand identifici o astfel de persoana si constati efectele negative asupra ta, dupa o discutie deschisa poti lua distanta.

Este la alegerea lor sa isi schimbe atitudinea fata de tine, iar daca nu o vor face, iti va fi mai bine fara ele. Nu trebuie sa accepti un comportament daunator din partea nimanui.

Daca esti apreciata si valorizata de persoana respectiva, va reveni si isi va corecta pornirile pe care i le-ai semnalat ca deranjandu-te.

 

Neacceptarea. Daca persoana in cauza devine defensiva si te acuza pentru nemultumirile expuse ca fiind problema ta, din nou, este mai bine sa te departezi.

Nevoile si dorintele tale conteaza, iar daca nu sunt luate in seama, inseamna ca nu iti este prietena persoana respectiva.

Intr-o prietenie, impunerea propriilor comportamente si nevoi asupra celuilalt este o forma de manipulare si totodata nerespectare a celuilalt.

 

Foto: 123rf.com

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Cum ne comportam cu un prieten toxic
Cum ne comportam cu un prieten toxic

Anumite persoane din anturajul nostru, chiar daca prezinta anumite calitati pentru care ne plac, pot avea un rol toxic. Cum gestionam relatiile cu astfel de persoane?

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste