Cum ne integrăm mai uşor la un nou loc de muncă

Un nou loc de muncă aduce cu sine multe provocări, iar cea mai importantă este adaptarea. Colegi noi, reguli noi, sarcini noi… cu certitudine nu ne simțim pre confortabil. Iată ce putem face pentru a ne integra mai ușor.

Citește și:

Cum te ajută inteligența emoțională să ai un salariu mai mare

Atitudinea corectă la job când te simți nedreptățită

Cu toţii ne dorim să fim plăcuţi şi acceptaţi de către cei din jur. Sunt nevoi naturale şi este în regulă să ne dorim să le îndeplinim. Unii dintre noi reuşim să îndeplinim aceste nevoi singuri, alţii au încă nevoie să şi le îndeplinească şi din exterior.

Când începi un nou job, cu siguranţă aceaste nevoi se vor manifesta sub o formă sau alta. Cine nu şi-ar dori să fie primit cu braţele deschise, acceptat de toţi viitorii colegi şi să fie parte dintr-un colectiv plăcut?

Însă este foarte important să ne asumăm de la început că există posibilitatea să fie şi persoane cărora nu le vom plăcea, indiferent de ceea ce vom face.

Iată ce poţi face singur pentru ca integrarea la nou job să-ţi fie mai uşoară.

 

Asumă-ţi că vor fi persoane care nu te plac

Dacă înţelegi acest lucru şi ţi-l asumi din prima zi, va fi mult mai simplu să faci faţă provocărilor legate de anumiţi colegi. Nici nouă nu ne plac toţi oamenii, nu-i aşa?

Deci s-ar putea să întâlneşti la noul job şi colegi care pur şi simplu să nu te placă, iar asta să nu aibă legătură cu tine.

Nu o lua personal, conştientizează că nu ţine doar de tine şi, cel mai important, nu încerca să fii altcineva decât cine eşti, doar ca să te faci plăcut de aceşti colegi.

Să joci un rol poate părea varianta cea mai uşoară, însă pe termen lung este obositor, îţi consumă energia şi îţi poate crea frustrări sau chiar conflicte. Pentru că, un rol… e un rol, nu eşti tu, autentic.

 

Solicită sprijin profesional, ajutor, îndrumare

Dacă vrei să ai parte de sprijinul colectivului, atunci va fi nevoie să înveţi să-l şi soliciţi. Cu siguranţă ţi se va explica, arăta tot ceea ce ai de făcut, însă cu toţii ştim că la început pot fi multe informaţii care au nevoie de timp pentru a fi învăţate, integrate.

Sunt mulţi cărora le este ruşine să întrebe, să ceară ajutor sau să recunoască că nu ştiu cum să îndeplinească o anumită sarcină. Se tem că-i deranjează pe ceilalţi sau că vor fi văzuţi într-un anume fel, şi astfel preferă să aştepte ca ajutorul să vină spre ei.

Aşteptând sprijin din partea colegilor fără să-l soliciţi, poate duce la situaţia în care să te simţi ignorat, să simţi că nu le pasă sau că nu-i interesează de tine.

Totuși, colegii tăi au şi ei de îndeplinit sarcinile lor şi poate chiar nu se gândesc că ai avea nevoie de ajutor, dacă nu-l soliciţi.

Vor exista colegi dispuşi să te ajute şi colegi care nu vor fi dispuşi să o facă. Fiecare are motivele lui pentru care se poartă într-un anume fel.

Ai nevoie de timp să îi cunoşti pe fiecare, să le înţelegi stilul şi să construieşti relaţii cu fiecare în funcţie de ceea ce îţi doreşti.

 

Implică-te

Plecând de la ideea că îţi place ceea ce faci, dar chiar şi în situaţia în care jobul nu este cel ideal, va fi nevoie să te implici.

Dacă eşti în situaţia în care noul job nu este cel visat, dar l-ai acceptat din diverse motive, este totuşi decizia ta.

Fii conştient de această alegere şi dedică-te, implică-te în diversele activităţi. Ca să poţi atrage colegii spre tine, să construiți relaţii, implică-te în acele activităţi care te pot apropia de ei, din care să te poată cunoaşte.

Acceptă extra-taskuri dacă ai timpul necesar sau preia din ale colegilor, participă deschis la traininguri, oferă-te voluntar când este nevoie, arată disponibilitate.

Toate acestea transmit colegilor şi sefilor că eşti o persoană pe care se pot baza, care înţelege că o echipă poate funcţiona doar prin implicarea fiecărui membru al acesteia.

 

Socializează în pauze

Ca să poţi să cunoşti colegii sau chiar șeful, profită de pauze. Fie că sunt scurtele pauze de cafea sau pauza de prânz, acestea sunt reale oportunităţi de a crea relaţii cu cei din jur.

Chiar dacă te gândeşti că nu ştii ce să vorbeşti cu ei, ieşi în pauze şi doar ascultă-i.

Una dintre cele mai mari nevoi ale noastre, ca oameni, este să fim ascultaţi, iar dacă poţi oferi celor din jur aceast lucru, vei crea o bază pentru relaţii autentice şi durabile.

Dacă reuşeşti să creezi relaţii chiar doar cu unii dintre colegii tăi va fi suficient astfel încât integrarea la noul job să fie mai uşoară.

Pe parcurs cu fiecare vei crea un anumit tip de relaţie, fie că vrei, fie că nu. Aşa că de ce să nu începi să construieşti de la început relaţii autentice cu cei care sunt deschişi şi dispuşi?

Integrarea la un job nou poate fi provocatoare pentru mulţi dintre noi. Sunt persoane care decid să-şi schimbe jobul din cauza colectivului, dar sunt şi persoane care decid să rămână la un job chiar dacă nu le place colectivul, alegând să-şi îndeplinească sarcinile cât mai bine. Este alegerea fiecăruia.

Tendinţa oamenilor este să dea vina pe factorii externi atunci când lucrurile nu funcţionează aşa cum îşi doresc, iar neintegrarea la un loc de muncă este pusă, de cele mai multe ori, pe seama colectivului, şefilor, mediului, care pot fi, într-adevăr motive, însă sunt şi multe alte situaţii în care noul angajat nu depune niciun efort pentru a se integra, aşteaptă ca totul să vină de la ceilalţi, pentru ca apoi să spună că nu s-a adaptat.

 

De Ștefania Ardelean

Foto: shutterstock.com

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Cum ne integrăm mai uşor la un nou loc de muncă
Cum ne integrăm mai uşor la un nou loc de muncă

Un nou loc de muncă aduce cu sine multe provocări, iar cea mai importantă este adaptarea. Colegi noi, reguli noi, sarcini noi… cu certitudine nu ne simțim pre confortabil. Iată ce putem face pentru a ne integra mai ușor.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste