Cum ne putem ajuta singuri sa depasim o trauma?

Trauma este rezultatul unui stres extrem de mare care te face sa iti schimbi perceptia asupra vietii, asupra posibilitatilor si resurselor tale ca persoana. Orice eveniment poate avea un astfel de efect daca s-a produs pe neasteptate sau in mod repetat, daca ne ia pe nepregatite si daca ne simtim lipsiti de putere in lupta cu el sau fata de consecintele sale.

 

Cauze ale traumelor

Dintre cauzele traumelor psihice care adeseori sunt pierdute din vedere fac parte: accidente de masina, interventii chirurgicale in copilarie (in special inainte de 3 ani), moartea neasteptata a unei persoane apropiate, intreruperea unei relatii semnificative, experiente de umilire/esec, aflarea faptului ca suferim de o boala cronica/incurabila, boala in familie, conditia de handicap survenita brusc, neglijare emotionala.

Nu orice astfel de eveniment produce o trauma, pentru ca fiecare dintre noi are vulnerabilitati si resurse proprii, o experienta de viata unica si deci fiecare va reactiona diferit la evenimente si provocari ale vietii.

 

Simptome fizice si psihice 

Trauma este un raspuns normal la evenimente anormale, prin urmare exista cateva semne care te pot ajuta sa iti dai seama daca experientele grele sau dureroase prin care ai trecut au avut impact traumatica asupra ta.

Intre simptomele fizice pot aparea insomnia/coşmarurile, cresterea neobisnuita a pulsului, agitatie, neliniste, ingrijorare neobisnuita, dureri de cap fara explicatie medicala, oboseala, dificultati de concentrare, tensiuni musculare, tendinta de a folosi alcool sau medicamente pentru a ameliora starea.

La capitolul simptome psihice putem manifesta furie, iritabilitate accentuata, schimbari dese si bruste ale dispozitiei, sentimente de vina, rusine, vinovatie, tristete accentuata, auto-invinovatire, anxietate crescuta, frica, tendinta de retragere din plan social, lipsa de reactie sau anestezia emotionala, atitudine extrem de pasiva, depresie, nevoia de auto-ranire, munca in exces, neincrederea cronica in oameni.

 

Recuperarea emotionala

Dupa o trauma, recuperarea necesita un interval de timp diferit de la o persoana la alta. Acorda-ti timpul de care ai tu nevoie si evita sa te compari cu altcineva, pentru ca procesul de recuperare este unic, la fel cum esti si tu. Unul dintre lucrurile care pot ingreuna procesul tau de vindecare este sa incerci sa te grabesti.

Sunt cateva lucruri de care este bine sa tii cont atunci cand ai nevoie sa te refaci dupa un astfel de eveniment:

 

Nu te izola

Desi s-ar putea sa ai tendinta sa te retragi, acesta este unul dintre cele mai contraindicate lucruri. Ceea ce avem nevoie cel mai mult dupa o suferinta este un sprijin din partea celorlalti, sprijin care poate insemna si numai faptul ca ne asculta si sunt langa noi.

Evita sa petreci prea mult timp singur si ai grija sa te conectezi cu cei apropiati, in plus, nu ezita sa ceri ajutorul atunci cand ai nevoie: sa te asculte, sa petreaca timp cu tine, sa te ajute in anumite situatii.

 

Ramai ancorat in prezent

Dupa o trauma este foarte usor sa te lasi prada gandurilor si sa ruminezi la nesfarsit cele intamplate, acest lucru nu aduce insa nicio rezolvare si nu face decat sa intareasca in sufletul si in mintea ta efectele negative a ceea ce s-a intamplat.

Ai nevoie sa procedezi in asa fel incat sa contracarezi aceasta tendinta. Iata cum poti face acest lucru:

 

Organizeaza-ti o rutina zilnica

Ai grija sa dormi, sa mananci, sa lucrezi, sa faci exercitiile tale obisnuite de sport si sa incluzi neaparat in program activitati sociale, cu prietenii.

 

Reorganizeaza-ti timpul si prioritatile

Imparte lucrurile care ti se par prea greu de facut in bucati mai mici, care sunt mai usor de dus la bun sfarsit. Ai grija sa reactualizezi termenele unor obiective pe care ti le-ai propus, amana lucrurile care nu sunt urgente.

Include in programul tau activitati care te relaxeaza, activitatile tale preferate: citeste, vezi filmele care iti plac, plimba-te, mergi la masaj, mergi într-o vacanta, etc.

Este foarte important sa eviti sa dedici toata energia mintii tale pe ganduri legate de trauma, ca si cum ai privi fix numai la o bucatica din tabloul mare al vietii tale. Indeparteaza sursele nenecesare de stres, invata sa spui nu.

 

Accepta-ti sentimentele si emotiile

Nu incerca sa le eviti, sa le negi, sa le judeci ca fiind bune sau rele sau sa lupti cu ele. Acest lucru nu va face decat sa iti consume inutil si total neproductiv energia psihica.

Acceptarea a ceea ce simti este o parte importanta a procesului de vindecare. Poti sa tii un jurnal care sa te ajute sa mentii o perspectiva echilibrata asupra lucrurilor/vietii. Da-ti voie sa plangi si da-ti voie sa razi.

 

Cauta sa practici exercitii de relaxare

Cauta un curs de yoga, tehnici de relaxare musculara sau invata tehnici de respiratie care sa te ajute sa iti echilibrezi dispozitia si emotiile.

Natura este un mediu de relaxare foarte bun iar cea mai buna metoda de ancorare in prezent este cu ajutorul corpului. Asculta muzica de relaxare.

 

Ai grija de sanatatea ta

Un corp sanatos te ajuta mult sa te vindeci mai repede si este un aliat esential in procesul tau de recuperare. Prin urmare ai grija sa dormi suficient si la aceleasi ore.

De asemenea, incearca sa ai o rutina alimentara constand in mese mici si echilibrate de-a lungul zilei, care te va ajuta sa tii pasul cu schimbarile emotionale si sa le gestionezi pozitiv.

Alimente bogate in anumite grasimi de tip omega-3 pot sa iti amelioreze starea generala si tonusul.

 

Ai rabdare cu tine

Informeaza-te, accepta ceea ce simti, invata sa te relaxezi si nu te izola. Aceste strategii de autoingrijire nu tin loc de tratament specializat dar sunt un sprijin esential in recuperarea ta.

Daca simti ca iti este foarte dificil sa functionezi normal acasa ori la serviciu, daca nu mai poti interactiona cu ceilalti si nu mai poti construi relatii satisfacatoare sau daca ai schimbari bruste de stare este indicat sa cauti un specialist in lucrul cu traume.

Acesta te va ajuta sa procesezi corect amintirile si emotiile legate de trauma, sa inveti cum sa reglezi eficient starile emotionale intense si sa iti recapeti increderea in tine, in oameni si in lume.

 

De Florentina Mandoc, psihoterapeut, terapeut EMDR, Pitesti

https://totulpoatefisialtfel.wordpress.com/about/

Tel. 0740034940

Foto: 123rf.com

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Cum ne putem ajuta singuri sa depasim o trauma?
Cum ne putem ajuta singuri sa depasim o trauma?

Trauma este rezultatul unui stres extrem de mare care te face sa iti schimbi perceptia asupra vietii, asupra posibilitatilor si resurselor tale ca persoana. Orice eveniment poate avea un astfel de efect daca s-a produs pe neasteptate sau in mod repetat, daca ne ia pe nepregatite si daca ne simtim lipsiti de putere in lupta cu el sau fata de consecintele sale.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste