Cum ne tratam nesiguranta de sine

Ni se poate intampla ocazional sa fim nesiguri fie pe noi insine, fie pe ceea ce vrem. Totusi, aceasta stare ne poate bloca evolutia si cunoasterea de sine. Iata cum putem trata nesiguranta.

 

Formele nesigurantei

Una dintre manifestarile frecvente cade in sfera dependentei si lipsei de autonomie. O persoana nesigura va ramane mereu in umbra, tematoare, profund marcata de sentimentul devalorizarii sau al neadecvarii.

O alta forma insa, imbraca haina complexului, persoana simtindu-se in permanenta motivata sa demonstreze ca este mai buna decat altii.

Totodata, pentru a se simti bine cu ea insasi, ajunge sa ii faca pe ceilalti sa se simta prost. Prin comparatie, incearca sa isi domine sentimentele de frustrare.

Indiferent de tabara in care se afla o persoana, nesiguranta are tratament atata timp cat exista identificarea acesteia.

Multi traiesc cu ea fara a o cunoaste sau, mai corect, a o recunoaste. Pe termen lung actiunile cad sub incidenta ei, iar noi nu ne vom descoperi si nici dezvalui intregul potential.

 

Nesiguranta contextuala

Ne putem simti nesigure atunci cand suntem intr-o situatie in care sentimentul ne este indus. Alaturi de o persoana extrem de competitiva, ne putem pune intrebari asupra capacitatilor noastre.

Indentificarea manipularii in a simti acest lucru, este un pas important pentru a combate sentimentul. Fiecare avem drumul nostru in viata si metode proprii de a-l strabate.

Competitia este sanatoasa, cand obiectivul este concret si benefic. Cand are loc doar de dragul pozitionarilor si rapoartelor ierarhice, poate genera nesiguranta.

Asemenea sentimente putem intalni si in relatiile cu cei apropiati, daca traversam un moment tensionat. Certuri in cuplu, cu posibilitatea separarii, sfidari din partea copiilor sau acuze din partea rudelor.

Instabilitatea economica actuala si incertitudinile privind piata muncii sunt la randul lor cauze ale nesigurantelor pe care le resimtim cu totii.

In toate aceste cazuri raspunsul este cel al adaptarii. Schimbarile se pot produce chiar si fara voia noastra, important este le acceptam si sa fim pregatite sa le facem fata.

Iar pentru aceasta, ne vom pastra optiunile deschise, vom accepta posibilitatea esecului sau a suferintei si vom merge mai departe cu incredere in noi insene ca totul poate fi depasit.

 

Efectele si corectarea nesigurantei

Atunci cand traiesti acest sentiment, indiferent de natura lui, teama de baza este aceea ca nu vei fi tratata corespunzator.

Pentru a-l depasi, conteaza sa ai incredere ca persoana de langa tine iti vrea binele. Fie ca este vorba despre partener, copil, ruda sau chiar angajator, nu gandi ca este setat impotriva ta.

O astfel de siguranta te poate ajuta sa depasesti starea coplesitoare. Iar daca identifici in ritmul tau uzual o astfel de abordare a vietii, doar timpul pe care ti-l acorzi pentru a-i identifica radacinile si a gasi alte metode de gestionare te pot ajuta.

Nesiguranta pleaca dintr-o slaba cunoastere de sine si lipsa a creditului acordat. Nu suntem pe cat de slabi ne simtim (fie uneori, fie mereu) ci ne plasam in pozitii de inferioritate neincercand si ramanand tematori.

 

Foto: 123rf.com

 

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Cum ne tratam nesiguranta de sine
Cum ne tratam nesiguranta de sine

Ni se poate intampla ocazional sa fim nesiguri fie pe noi insine, fie pe ceea ce vrem. Totusi, perpetuarea acestei stari ne poate bloca evolutia si cunoasterea de sine. Iata cum putem trata nesiguranta.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste