Cum poti depasi teama de singuratate

Teama de singuratate este frecvent traita, chiar daca este sau nu recunoscuta ca atare. De cele mai multe ori, aceasta este o proiectie in viitor a gandului, deseori neintemeiat, ca tot ceea ce ai in prezent ar putea disparea din tabloul vietii tale. In egala masura, ea  poate fi o distantare de tine insati si nevoile reale.

 

De unde vine teama de singuratate?

Teama de singuratate are la baza pierderea increderii in sine si in propria valoare, indoiala ca poti exista si ca iti poti gasi implinirea ca entitate separata si de sine statatoare.

Odata incoltita aceasta indoiala, lasi mintii tale libertatea de a crea scenarii, pe care hranindu-le in mod constant, le vei transforma in convingeri si certitudini.

Astfel, nevoia de stablitate si siguranta emotionala alaturi de frica de respingere si neincrederea in capacitatile de relationare, iti vor conduce viata si vor transforma nevoia de a apartine cuiva intr-un scop prioritar.

Din acest moment, implinirea si validarea ta se va realiza exclusiv prin relatiile cu ceilalti, relatii in care tu vei investi tot timpul, energia si emotiile tale, ducandu-le uneori pana la dependenta.

 

Cum actioneaza teama de singuratate?

In cele mai multe cazuri, frica de singuratate aduce cu sine coborarea standardelor si esti dispus sa faci unele concesii pe care in mod normal nu le-ai accepta.

Ghidata de frica, nu vei avea rabdare sa cauti sau sa astepti ce e mai bun pentru tine, ci te vei multumi sa alegi din ceea ce ti se ofera, optand pentru raul cel mai putin rau.

In fapt, in spatele acestor alegeri se ascunde o multumire aparenta si de scurta durata, caci toate aceste compromisuri facute de dragul de a nu ramane singura iti incalca normele si valorile in functie de care iti traiesti viata.

Si astfel, in loc sa mentii sau sa obtii fericirea si echilibrul', inauntrul tau va incepe razboiul cu tine insuti.

Teama de singuratate se va cere mereu hranita si vei petrece mai mult in mintea ta decat in lumea exterioara, pentru a crea constant scenarii cu care sa iti alimentezi fricile.

Cu cat esti mai concentrata pe scenariu, cu atat el devine cel mai important obiect al preocuparilor tale. Mai mult, tu vei face toate eforturile – fizice, mentale si emotionale – sa il transformi in realitate.

Regasindu-ti rostul' doar prin relatiile cu ceilalti si prin validarea lor, ajungi sa traiesti prezentul si realitatea celorlalti, departe de propriile dorinte si aspiratii.

 

Cum poti depasi teama de singuratate?

In primul rand prin recastigarea ta. Fa-ti timp pentru tine si adu-ti aminte cine esti, ce-ti place sa faci, care sunt dorintele si aspiratiile tale. Invata sa te iubesti si sa te simti bine cu tine insati.

Cu siguranta ai mai trecut prin momente de singuratate si in trecut. Adu-ti aminte cum ai actionat. Constientizeaza ca singuratatea de acum, ca si in trecut, este doar o etapa de tranzitie catre un capitol nou din viata ta.

Daca teama de singuratate este mai puternica decat alta data, foloseste-o pentru a constientiza care ar fi cel mai rau scenariu pe care mintea ta il construieste.

Cum ai reactiona si ce ai face in aceasta situatie? Canalizeaza-ti energia pentru gasirea de raspunsuri si solutii.

Odata ce le-ai gasit, inseamna ca esti pregatita si stii ce ai de facut in cazul in care scenariul devine realitate.

Vei vedea cum teama se va diminua si tu vei gasi resursele pentru a-ti recapata linistea si echilibrul interior.

Fii atenta la gandurile care iti alimenteaza teama de singuratate: analizeaza-le si vezi de unde vin. Sunt temeri mostenite sau dobandite in urma propriei tale experiente de viata? Au o baza reala?

Daca sunt doar conceptii adoptate, fara fundament real in trecutul, prezentul sau viitorul tau, renunta la a le mai da valoare. Vei vedea ca atunci cand renunti sa te mai sperii de ele, acestea vor inceta sa mai apara in gandurile tale.

Ofera-ti ajutorul celor aflati in nevoie si implica-te in campanii umanitare. Participarea la astfel de evenimente iti vor alimenta sentimentele de apartenenta la grup, contributie si daruire si vor creste stima de sine si increderea in propria valoare.

Practica un sport care se joaca in echipa, gaseste activitati de grup cu desfasurare saptamanala, mergi la cursuri sau seminarii de dezvoltare personala.

Petrece mai mult timp cu prietenii, mergi la teatru sau la concerte. Fii deschisa la a-ti face prieteni noi si inconjoara-te de oameni care impartasesc aceleasi valori ca si tine.

Ia-ti un animal de companie. Daruind si primind atentie si iubire neconditionata vei reusi sa-ti cresti starea de spirit si sa-ti regasesti echilibrul interior.

Teama este ca un intuneric, care nu dispare decat atunci cand faci lumina. Singuratatea nu are doar dezavantaje, ci si avantaje. Gaseste-le si foloseste-le in favoarea ta. Redescopera-ti potentialul si, daca simti ca este nevoie, reinventeaza-te!

 

De Andra Zaharia, psiholog, consilier vocational si dezvoltare personala

Tel: 0726.757.396

andrazaharia.weebly.com

Foto: 123rf.com

 

 

 

 

 

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Cum poti depasi teama de singuratate
Cum poti depasi teama de singuratate

Teama de singuratate este frecvent traita, chiar daca este sau nu recunoscuta ca atare. De cele mai multe ori, aceasta este o proiectie in viitor a gandului, deseori neintemeiat, ca tot ceea ce ai in prezent ar putea disparea din tabloul vietii tale. In egala masura, ea poate fi o distantare de tine insati si nevoile reale.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste