Cum practicăm ascultarea empatică

Ascultarea empatică ține de disponiblitatea noastră de a fi prezenți și atenți la celălalt, fără judecăți și fără etichetări. Despre cum ne detașăm de alți stimuli și cum o putem practica, aflăm în cele ce urmează.

Citește și:

Cum ne sabotează gândirea pozitivă

Gestalt terapia: o soluție pentru anxietate

Poate că ni s-a reproșat de mai multe ori până acum că nu suntem atenți la ce ni se spune, că nu reușim să înțelegem ceea ce ni se explică, că sfaturile noastre pică deseori ca nuca în perete, că suntem prea raționali atunci când cel de lângă noi are nevoie de căldură și conectare emoțională, sau că suntem prea sensibili și nerealiști atunci când celălalt are nevoie de soluție concretă la o problemă arzătoare.

Toate acestea nu ne fac niște oameni nepăsători și răi și nici nu spun despre noi că nu mai avem vreo șansă să ne schimbăm, dacă ne dorim acest lucru. Din contră, este dovedit că, în mod normal, nu rețiem decât aproximativ 25% din ceea ce auzim.

Recunoaștem în sinea noastră că devenim din ce în ce mai gălăgioși și mai nerăbdatori în interacțiunile cu ceilalți, că ne atrag atenția, aproape exclusiv, știrile de senzație, explozive, titlurile panicante scrise cu roșu îngroșat, că ne desensibilizăm practic în fața unui fundal care devine din ce în ce mai mare și care ajunge să înghită, fără să ne dăm seama, lucruri importante pentru cei din jurul nostru, de care ne pasă.

Iată mai jos câteva sugestii despre modurile în care putem să fim mai prezenți, să înțelegem cu adevărat povestea celuilalt și să putem fi de ajutor atunci când este nevoie, cum de altfel ne dorim în mod veritabil.

În primul rând este necesar să avem intenția de a ne înțelege interlocutorul, să ne dorim să aflăm ce nevoi are acesta.

Pentru acest lucru trebuie să fim permanent conștienți de lucrurile la care alegem să fim atenți din tot ceea ce auzim, pentru că, deși trăim cu impresia că suntem atenți la tot ce spune celălalt, acest lucru nu este real.

Noi filtrăm ceea ce auzim funcție de o multitudine de criterii, printre care putem identifica valorile și credințele noastre, atitudinea de moment, așteptările și intențiile de viitor.

Iată că nu putem fi atenți la tot, dar ne putem cunoaște criteriile după care acordăm atenție și, în acest fel, data viitoare când ne vorbește cineva, putem renunța pe rând la câte unul și astfel ne putem extinde înțelegerea treptat.

De exemplu, atunci când ascultăm un discurs despre cât de minunat este traiul la sat din toate punctele de vedere, noi fiind îndrăgostiți de tot ce înseamnă o metropolă hiperdezvoltată, ne propunem, la început cu intenție, apoi ne va veni din ce în ce mai firesc, să reascultăm mental ceea ce tocmai am auzit cu filtrul  preferinței pentru oraș și fără acesta.

Oare ce vom auzi? Ce ne-a scăpat prima oară? Cum se vede situația din pozitia unui om îndrăgostit de viața la țară?

Un alt lucru pe care îl mai putem exersa este focusarea atenției pe momentele de liniște, fie că suntem singuri, sau nu.

A fi conștient, a „auzi” spațiul dintre sunete, ne va ascuți simțurile atunci când cineva ne vorbește, sau ne va înlesni concentrarea doar pe cee ace ne dorim, atunci când în jurul nostru este vacarm.

De asemenea, putem urma o schemă minimă în patru pași care ne asigură atât o înțelegere clară a celuilalt cât și încrederea acestuia că este ascultat și înțeles: primim mesajul, îl apreciem ca atare, îl sumarizăm în înțelegerea noastră împreună cu interlocutorul, iar acolo unde nu suntem siguri că am înțeles, îl întrebăm pe cel de lângă noi ce a vrut să spună.

Între lucrurile de evitat atunci când intenționăm să-l înțelegem pe celălalt, putem enumera următoarele:

Nu oferim părerea noastra decât dacă ne este cerută în mod expres.

Nu iscodim persoana cu întrebări izvorâte din curiozitate personală, ci doar dintr-un interes real de a înțelege mai bine realitatea celuilalt.

Nu ne impunem propriile valori, credințe sau păreri și nici nu împrumutam valorile, credințele și părerile celuilalt, decât dacă acest lucru este dorit de ambele părți.

Nu evaluăm, nu etichetăm povestea celuilalt, funcție de acordul sau dezacordul nostru cu ea.

Acestea au fost doar câteva exemple, însă putem practica aceste exerciții în orice situație ne dorim să înțelegem persoana de lângă noi, pentru că a fi empatic nu înseamnă a fi de acord cu cineva, ci a fi prezent, a-l înțelege pe celălalt fără a-l judeca.

 

De Elena Constantin, psiholog, psihoterapeut în formare, consilier psihologic

Tel.: 0726.622.356

counselor.studio@gmail.com

Foto: shutterstock.com

 

Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Cum îți influențează toleranța calitatea vieții
Cum îți influențează toleranța calitatea vieții

Toleranța îți poate îmbunătăți calitatea vieții ea contribuind la relații mai bune cu cei din jur, dar și cu propria persoană. Atunci când suntem mai binevoitori și îngăduitori cu noi înșine, avem o mai mare disponibilitate și către cei din jur.

Citeste
De ce este important să ascultam opinii diferite de ale noastre
De ce este important să ascultam opinii diferite de ale noastre

Nu intrăm deseori în contact cu opinii diferite, întrucât prietenii și apropiații ni-i alegem pe principiul similarităților. La muncă, sau într-un mediu în care nu alegem noi oamenii din jur, putem să ne confruntăm cu alte idei sau preferințe, cu care, deseori intrăm în conflict. De ce este important să rămânem deschiși acestora? Iată câteva sugestii.

Citeste
5 stereotipuri despre fericire și cât sunt de adevărate
5 stereotipuri despre fericire și cât sunt de adevărate

Când vorbim despre fericire, fiecare dintre noi are anumite repere. Dar de unde vin aceste repere și cât ni se potrivesc? Ținând cont cât de diferiți suntem unii de alții, oare fericirea poate avea aceeași definiție pentru toți?

Citeste
Cum practicăm ascultarea empatică
Cum practicăm ascultarea empatică

Ascultarea empatică ține de disponiblitatea noastră de a fi prezenți și atenți la celălalt, fără judecăți și fără etichetări. Despre cum ne detașăm de alți stimuli și cum o putem practica, aflăm în cele ce urmează.

Citeste
Ce beneficii ne oferă culoarea albastră
Ce beneficii ne oferă culoarea albastră

Mergi în vacanță la mare sau poate într-un weekend? E perfect, pentru că este momentul potrivit să faci puțină terapie în natură bucurându-te de beneficiile pe care ni le oferă culoarea albastră.

Citeste
Ce măști purtăm cel mai des
Ce măști purtăm cel mai des

Fiecare rol aduce cu sine o mască pe care o purtăm. Dacă reușim în rolul respectiv să fim cât mai autentici, atunci masca este croită pe calapodul nostru. Când aceasta acoperă lipsuri sau se naște din neîncredere ori din dorința de a fi percepuți într-un anume fel, ne este, în primul rând nouă, nocivă. Iată cele mai frecvent întâlnite astfel de măști.

Citeste