Cum putem ajuta un prieten cu depresie

Depresia este o conditie serioasa care poate invalida viata unei persoane pe toate planurile. In multe situatii, situatii suportul psihoterapeutic este indicat pentru a ajuta depasirea acestei etape. Iata cateva mijloace pe care le avem la indemana pentru a ajuta un prieten cu depresie.

Citește și: Ce este depresia

Nu-l lasa sa se izoleze

Plecand de la premiza ca prietenul nostru sufera de depresie si nu de o suparare trecatoarea, atunci trebuie sa incercam sa il ajutam sa iasa din aceasta stare.

Unul dintre cele mai periculoase simptome ale depresiei este aparenta nevoie de a ne izola. Pentru a combate aceasta aparenta nevoie trebuie sa il ajutam pe cel in suferinta sa iasa din casa in primul rand.

In acest sens putem sa il convingem sa faca o plimbare sau sa mearga la cumparaturi. Putem, de asemenea, sa il convingem sa mearga la munca sau la scoala, chiar daca i se pare dificil. Daca este nevoie, e indicat sa mergem si noi cu cel aflat in suferinta, oferindu-i astfel suport moral.

 

Miscare, alimentatie si odihna

In masura in care persoana respectiva era o persoana activa din punct de vedere fizic adica mergea la sala sau alerga ori avea obiceiul sa mearga pe jos mult, ar fi bine sa il ajutam sa pastreze aceste ritualuri, intrucat miscarea imbunatateste starea psihica.

In aceasta perioada un rol important il au si alimentatia corespunzatoare. In special cand depresia afecteaza si apetenta, multi refuzand sa manance.

Odihna este necesara, cu observarea insa a insomniilor sau a hipersomniilor, care deopotriva pot fi semne de depresie. Dupa o odihna corespunzatoare este indicat sa ne incurajam prietenul sa iasa din casa sub orice pretext.

 

Intelegere si disponibilitate

Una dintre greselile frecvente este minimalizarea starii celui aflat in suferinta. Din exterior, trairea poate parea gestionabila, ba chiar putem sa nu intelegem lupta pe care o duce cel in suferinta.

Totusi, nu este recomandat sa venim cu afirmatii precum „lasa ca o sa fie bine', „nu inteleg de ce esti suparat ca doar ai tot ce iti trebuie', „altii au probleme mai mari', „ii chinui pe cei dragi prin comportamentul tau' etc.

Astfel de afirmatii nu fac decat sa adanceasca sentimentele de nefericire. Mai mult, o persoana cu depresie deja se simte lipsita de valoare si nedemna.

Astfel de discursuri nu fac decat sa ii confirme convingerile si sa inradacineze si mai mult gandirea negativa. Iti poti infrana astfel de afirmarii si, in absenta altor idei, ramai prezent fizic si dispus sa asculti doar.

 

O afectiune serioasa

Depresia nu este o optiune pe care o poti refuza, nu este o alegere intentionata. Modul in care functionam atunci cand suferim de aceasta tulburare este unul deficitar si foarte diferit in sens negativ de modul in care functionam atunci cand nu sufeim de depresie.

Nu trebuie sa diminuam impactul acestei tulburari asupra activitatilor curente ale suferindului. Viata lui poate fi afectata pe toate planurile si tot ce ii producea placere ajunge sa fie refuzat.

 

Ancorarea in prezent

Este foarte important sa ajutam persoana de langa noi sa ramana cat mai conectata la situatia reala in care se afla indiferent cat de buna sau rea este aceasta.

Orice prelucrare a realitatii in speranta unei false incurajari duce la adancirea starii prin dezamagirea cauzata de discordanta intre realitate si asteptari.

Discutiile trebuie sa se desfasoare intr-un ton optimist, dar realist. Este suficient sa incurajam incercarea, fara a seta niciun fel de asteptari.

Cei care sufera de depresie percep in mod diferit atat situatiile cat si persoanele din jurul lor.

Daca vrem sa ii ajutam, trebuie sa avem capacitatea de intelege ceea ce se intampla cu ei dar, in acelasi timp, sa nu empatizam prea mult intrucat putem intr-un final sa le facem rau neintentionat.

Daca simtim ca situatia ne depaseste si observam ca prietenul nostru nu face progrese, dimpotriva se adanceste in starea pe care o are, este bine sa il incurajam sa caute sfatul unui specialist.

Astfel de episoade pot reveni, iar nedepasite corespunzator, pot avea intensitati din ce in ce mai mari. O persoana cu depresie trebuie sa invete propriul sistem prin care sa se ajute si care sa il sprijine in procesul de recuperare.

Identificarea metodelor optime se face cel mai bine in echipa cu un psihoterapeut.

 

De Dan Ivanescu, psiholog clinician

Asociatia Sanatate Mintala pentru Calitatea Vietii

Tel. 0732.065.411

dan@psyconcept.ro

www.psyconcept.ro

Foto: 123rf.com

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Cum putem ajuta un prieten cu depresie
Cum putem ajuta un prieten cu depresie

Depresia este o conditie serioasa care poate invalida viata unei persoane pe toate planurile. In multe situatii, situatii suportul psihoterapeutic este indicat pentru a ajuta depasirea acestei etape. Iata cateva mijloace pe care le avem la indemana pentru a ajuta un prieten cu depresie.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste